Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Platba bankovní kartou za dobití elektromobilu je stále v nedohlednu

  11:00
Rozdíl v dobití elektromobilu a dotankování spalovacího auta není jen v délce tohoto procesu nebo počtu míst, kde tak lze učinit, ale nelogicky i ve způsobu platby. Zatímco za rohlík skoro kdekoliv zaplatíte běžnou platební kartou, za nabití elektromobilu to stále možné není. A jen tak se to nezmění.
Nabíjecí UFC HUB ČEZ

Nabíjecí UFC HUB ČEZ | foto: Václav Nývlt, Technet.cz

Pro někoho to může představovat překážku v používání elektromobilu. Zejména při delších cestách přes více zemí potřebuje člověk buď více dobíjecích karet, čipů nebo aplikací různých provozovatelů. Situace se sice celkově zlepšuje a lidé, kteří elektromobil používají delší čas, si dokážou potřebné věci nastudovat, ale… Nic to nemění na tom, že zaplatit za odběr elektřiny platební kartou, jako je to možné za všechno ostatní zboží a služby, by bylo zkrátka pro většinu lidí jednodušší.

V Německu se už počítá s tím, že provozovatelé dobíjecích stanic budou mít od poloviny příštího roku povinnost umožnit placení běžnou platební kartou na všech nově postavených stanicích. V Česku se s ničím takovým nepočítá. Provozovatelé k tomu mají své důvody.

„Platební terminály jsou ve veřejné sítí stále aktuální téma. Ale jak se ukazuje, tak je to spíš otázka budoucí regulace,“ říká Pavel Lux z Pražské energetiky. „V PRE máme zavedenou přímou platbu kartou pro neregistrované zákazníky přes QR kód a platební bránu. Takže není v tuto chvíli proč řešit platební terminál,“ pokračuje Lux.

„Z analýzy zahraničních trhů se nám také potvrzuje, že technologie platebních terminálů ještě není dostatečně spolehlivá a ekonomický soběstačná. My v PRE nyní zatím jen testujeme, kde bychom tuto technologii vůbec využili. Nicméně zatím se nám ukazuje, že platba prostřednictvím online platební brány je naprosto funkční a dostačující,“ dodává.

Jednorázové dobíjení bez nutnosti uzavření dlouhodobé smlouvy umožňuje i společnost ČEZ, rovněž s využitím mobilní aplikace. V podstatě je to platba kartou, ale prostřednictvím platební brány. Podmínkou je ovšem instalace příslušné aplikace. „V dnešní době, kdy stále rostoucí objem transakcí probíhá online, nám řešení přes aplikaci přijde jako adekvátní řešení, navíc se týká pouze okamžitých plateb, protože registrovaní zákazníci na místě u dobíjecí stanice nic neplatí,“ říká Martin Schreier, tiskový mluvčí ČEZ.

75kW nabíjecí stanice PRE v Praze.

A podrobněji vysvětluje, v čem jako provozovatel vidí úskalí instalace běžného platebního terminálu na nabíjecí stanici: „Zvýšilo by to náklady na obsluhu stanic, které jsou nyní bezobslužné. To by tlačilo i na konečnou cenu pro zákazníka, a to i tehdy, pokud by přes platební kartu hradil útratu malý počet zákazníků. Neslo by to s sebou i další související problémy a náklady.“

„Čtečka platebních karet musí být integrována do dobíjecí stanice, a to s sebou nese technologická omezení. Do některých menších stanic třeba může být čtečku zakomponována jen stěží. Není zkrátka možné do stanice dodatečně zabudovat čtečku platebních karet, protože by bylo třeba zařízení nově certifikovat,“ vysvětluje Schreier.

Dalším úskalím je, že by musela být na stanici instalována tiskárna účtenek a dokladů o zaplacení. S tím rostou nároky na údržbu a provoz. Účtenky by sice šlo zasílat e-mailem, ale zákazník by opět musel nejprve stáhnout aplikaci a do ní vložit svoji e-mailovou adresu, kterou by musel ověřit, a jsme u podobně složitého procesu jako při platbě v aplikaci. Provozovatelé se rovněž obávají, že stanice vybavené platebním terminálem by byly častějším terčem vandalismu.

„V současnosti už pracujeme na řešení, kdy identifikace a autorizace bude probíhat přímo na základě komunikace auta a dobíjecí stanice (tzv. Autocharge) a celý proces se ještě zjednoduší. Myslíme si tedy, že spolu s rozvojem roamingu se platby přímo u stanice za konkrétní dobíjení stanou spíše vzácností,“ dodává Martin Schreier.

Otázkou je, kolik lidí reálně nemožnost platby kartou vidí jako problém. Ti, pro něž to byl jeden z důvodů, proč si nepořídit elektromobil, samozřejmě spočítat nejdou. Pro stávající majitele se jako nejlepší řešení jeví používat dobíjecí kartu od dodavatele svého elektromobilu. V podstatě každá větší automobilka už takovou službu má a počet nabíjecích stanic, které jsou do systému integrovány, stále roste.

Malý nabíjecí hub PRE v pražských Holešovicích

Nabíjecí hub E.ON/Tesla v Humpolci

Třeba v rámci BMW/MINI Charging bylo v loni k dispozici kolem 165 tisíc dobíjecích míst v Evropě, letos jich je cca 388 tisíc, z toho v ČR 2 557 (koncem roku 2021 pouze 1 700). Podle mluvčího obou značek Davida Haidingera si ji aktivuje kolem 95 % zákazníků. Aplikace Powerpass a Chargee od Škoda Auto aktuálně nabízí více než 2000 nabíjecích bodů, před rokem to přitom bylo jen zhruba 650. Kartu si s novým elektromobilem v Česku pořídí zhruba tři čtvrtiny zákazníků.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Autovideo týdne: Škoda poodhaluje nový elektromobil. Elroq už ladí výrobu

Škoda poodhaluje vzhled nového elektromobilu jménem Elroq.

VIDEO Škoda Auto představí v pátek 15. března na výroční tiskové konferenci hospodářské výsledky a...

Cena niklu klesá, i když je důležitý pro výrobu baterií do elektroaut

Důl na nikl v ruském Norilsku (24. srpna 2021)

Výroba baterií do elektroaut se neobjede bez nejrůznějších kovů, mezi něž se řadí i nikl. Jeho...

Loni se ve světě poprvé prodalo přes deset milionů elektroaut. V Česku 7 000

ilustrační snímek

VIDEO Ve světě se loni poprvé prodalo více než deset milionů elektromobilů, což znamená meziroční nárůst...

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Francie stopla sociální leasing elektroaut pro chudé. Došly peníze na dotace

Minielektromobil Citroën Ami má hmotnost 485 kg, z čehož přibližně 60 kg...

Francouzská vláda tento týden oznámila, že po zbytek letošního roku pozastavuje program dotací pro...

Finanční šéf Porsche: EU může odložit zákaz aut se spalovacím motorem

Porsche Taycan

VIDEO Plán Evropské unie na postupné ukončení prodeje nových automobilů se spalovacím motorem do roku...

Auta máme, a navíc za super ceny, tvrdí prodejci Peugeotu

Rekordní zájem o fotovoltaiku táhl dotační program Nová zelená úsporám....

Začátek roku býval dobou, kdy automobilky vymetaly sklady a nabízely auta za výhodné ceny. Dnes se...

  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Elektrokolo, co vypadá spíš jako motorka a tak se i chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K jeho...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Poznáte české automobilové legendy podle siluety? Otestujte se

12. dubna 2024

Jak máte nakoukaná auta? Poznáte je jen podle siluety? Vybrali jsme deset vozů vyráběných v Česku,...

Čínské automobilky skladují přebytky z výroby v evropských přístavech

19. dubna 2024

Místo přepravních kontejnerů, které bychom tu očekávali, se zde dnes řadí celé legie elektromobilů....

Přejmenujte ho! Milano není prvním autem, které se nakonec jmenuje jinak

19. dubna 2024

Aféra ohledně označení Alfa Romeo Milano ukázala na nijak výjimečný problém. Automobilky zdlouhavě...

Největší chyby českých řidičů. Omezení a represe jsou na škodu, míní expert

19. dubna 2024

Premium Automobilový expert Jan Červenka vyzkoušel tisíce vozidel. Řídit se učil od závodníků, sám pořádá...

Diář petrolheada: Do Kolína na mercedesy, do Poděbrad za švarnými Italkami

19. dubna 2024

Navzdory chladnému počasí, které má panovat, je nadcházející víkend akcemi prosycenými vůní benzínu...

Pylová sezóna: Jak poznat alergii u svých dětí?
Pylová sezóna: Jak poznat alergii u svých dětí?

Alergie je nepřiměřená reakce imunitního systému na běžné, obecně neškodné látky v okolním prostředí. Taková látka, která vyvolává alergickou...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...