V neděli mnoho německých domácností dodrží tradici a zapálí první ze čtyř svíček na vánočním adventním věnci. Ten rodiny obvykle kladou nebo zavěšují nad jídelní stůl. V době, kdy zemi sužují obavy z přídělů plynu a výpadků elektřiny způsobených ruskou válkou na Ukrajině, však svíčky zažívají renesanci i jako spolehlivý způsob osvětlení domácností.
„Zaznamenali jsme rostoucí poptávku po svíčkách všeho druhu včetně čajových, aromatických a sloupkových,“ oznámil například maloobchodní řetězec Bauhaus. Prodej artiklu se v porovnání s předchozí zimou zvýšil přibližně o čtvrtinu.
Německé sdružení na ochranu spotřebitelů (DUH) vyzvalo občany, aby se letos vzdali svých vánočních světelných orgií ve stylu USA a nechali svá elektrická světýlka tentokrát na půdě. Dokonce i někteří prodejci vánočních stromků začali nabízet skutečné svíčky jako energeticky úspornější alternativu zavedených elektrických světel.
Německá veřejnoprávní televizní stanice ARD také nedávno zveřejnila krátké video, v němž lidem doporučuje, aby si k vytápění svých domovů nestavěli nejrůznější podomácku vyráběná zařízení na bázi čajových svíček. Teplo vzniklé z jejich spalováním je zanedbatelné ve srovnání s možným rizikem požáru, upozornila.
Lidé jsou doma více
Podle mluvčího Evropské asociace výrobců svíček je rostoucí poptávka po svíčkách již nyní jedním z patrných vedlejších důkazů, že lidé již během pandemie začali trávit více času doma. Už v letech 2020 až 2021 se prodej svíček na celém kontinentu výrazně zvýšil kvůli covidu.
Začíná čas adventních a vánočních světel. Venkovní mohou svítit i zadarmo |
„Nevěděli jsme, co letos očekávat,“ říká Ann-Kristin Müllerová ze společnosti Müller Kerzen, západoněmecké firmy na výrobu svíček působící po celé Evropě. „Zdá se, že lidé si dělají zásoby svíček před nejistou zimou,“ dodává. Její firma pracuje v oboru svíček již po osm generací a nyní se ukazuje, že tento obor je zvláště odolný vůči krizím. „V těžkých dobách lidé touží po útěše v podobě mihotavého plamínku,“ dodává německá podnikatelka.
Po dvou letech prudkého růstu prodeje očekávala i bavorská svíčkárna Gala pokles prodeje na úroveň před pandemií. „Všechny řeči o výpadku proudu povzbudily lidi, aby si dělali zásoby, takže jsme rozdíl zaznamenali,“ uvedla tisková mluvčí společnosti.
Úřady uklidňují
„Rozsáhlý výpadek elektřiny v Německu je tuto zimu velmi nepravděpodobný,“ upozornil německý spolkový úřad pro civilní ochranu a pomoc při katastrofách tento týden. Pravděpodobnost regionálních výpadků elektřiny je podle něj v zemi rovněž nízká. Němci totiž mají řadu mechanismů, které stabilizují síť v případě dočasných výpadků.
Advent ve znamení požárů. Hasiči kolem Vánoc vyjíždí k tisícovce případů |
Thomas Schröder, generální ředitel svíčkařské společnosti Gala, uvedl, že prudký růst prodeje svíček vypovídá také o širším kulturním rysu. „Němci měli vždy hlubokou touha po útulnosti, zosobněnou setkáváním lidí kolem otevřeného plamene,“ řekl. „Proto se stále najdou tací jako já, kteří trvají na tom, že vánoční stromek ozdobí spíš skutečné svíčky než ty elektrické. Pro případ nouze mají tito lidé vždy připravený kbelík s vodou,“ dodává výrobce svíček.
Schröder připustil, že naprostá většina Němců používá již na svých stromečcích výhradně elektrická světla. To je trend, který se ani letos pravděpodobně nezmění.
Německá asociace pojišťoven hlásí, že od roku 2015 počty škod související s prosincovými požáry obydlí, setrvale klesají.
V Česku svíčky jsou, mírně však zdražily
Podle zjištění iDNES.cz na českém trhu svíčky nechybějí, ovšem zvýšený zájem v posledních týdnech někteří výrobci svíček zaregistrovali. „Registrujeme mírně zvýšený zájem o svíčky,“ potvrdil Vojtěch Toral jednatel společnosti Lima plus.
Hlavním důvodem zvýšených prodejů však nejsou obavy z blackoutu jako v sousedním Německu, ale nadcházející adventní a vánoční období, kdy si zákazníci svíčkami dekorují své domovy.
„V současné době evidujeme zvýšenou předvánoční poptávku po svíčkách a dalších dekoracích. Proti předchozím rokům se zájem zákazníků v tomto období zvýšil, nakupují však především svíčky a svícny s vánoční tematikou,“ říká Alena Križánková z Bauhausu.
Podle ní svíčky každoročně od listopadu do prosince drží přední místa v prodejích. „Proto jsme před tímto obdobím zajistili dostatečné skladové zásoby artiklů, které byly populární v předchozích letech. Letošní zvýšená poptávka nás přesto mírně překvapila, nedokážeme však s určitostí říct, zda jde pouze o předvánoční nákupy, nebo jsou důvody jiné,“ dodává Križánková.
Rostou nejen prodeje svíček, ale také jejich cena. Hlavním důvodem růstu jsou zvýšené výrobní náklady, ale také náklady spojené s logistikou či obaly. „Svíčky patří v předvánočním období tradičně mezi naše nejprodávanější výrobky. Ve srovnání s loňským rokem pozorujeme letos v posledních době nárůst prodejů sortimentu svíček zhruba o 20 procent,“ říká Petr Šašek Market Communication Coordinator CZ IKEA Česká republika. Dodává, že se ceny u různých výrobků z tohoto typu sortimentu změnily v různé výši. „Některé se nezměnily vůbec, například u jedné z našich aktuálně nejprodávanějších svíček STÖRTSKÖN,“ doplňuje Šašek.
„Samozřejmě se snažíme zabránit růstu cen, ale ne vždy je to možné. Základním principem naší cenové strategie je fakt, že máme nejnižší cenu na trhu, a to platí i pro svíčky.Co se týče možného nedostatku tohoto zboží, Action má centralizovaný nákup pro všech deseti zemí, v nichž působí. Objednáváme opravdu velké množství výrobků, díky čemuž máme silnou vyjednávací pozici při jednáních s dodavateli, která nám umožňuje objednávat výrobky za dobré ceny v jakémkoli prostředí,“ říká Petr Juliš, generální ředitel Action pro Českou republiku.
25. prosince 2020 |