Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Black Friday zaznamenal opět rekordní tržby. Lidé si na slevy zase počkali

  18:00
Navzdory mírnému poklesu e-commerce v průběhu celého podzimu, během Black Friday, tedy o Černém pátku, lidé nakupovali o něco více než loni. Reálné slevy při letošních výprodejích v rámci něj se letos pohybovaly mezi 15 až 30 procenty. Tradičně se kupovaly mobilní telefony, chytré hodinky, ale i lednice, powerbanky či elektrocentrály.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Podle analýzy Hlídač shopů v letošní nabídce bylo podobné množství produktů jako loni. Reálné slevy při letošních výprodejích v rámci Black Friday se pohybovaly mezi 15 až 30 procenty. Většina e-shopů totiž přistoupila na „tlačítkovou“ novelu a již prakticky vymizely nafouknuté 90procentní slevy a ve většině případů se zobrazené slevy blíží těm reálným.

„Pomohla tomu blížící se novela zákona o ochraně spotřebitele, ta by k tomu měla brzy donutit i ostatní e-shopy,“ dodává ke slevám Jakub Balada, zakladatel Hlídače shopů.

Čekání na slevu

Ani letos se Black Friday neomezil na pouhý jeden den v měsíci. Slevové akce probíhaly po celý listopad, někde dokonce i víckrát po sobě. Přes 32 tisíc internetových obchodů fungujících v rámci platformy Shoptet utržilo během letošních akcí Black Friday rekordních 5,4 miliardy korun. Meziročně je to o zhruba 15 procent více. Celkem je přitom v tuzemsku přes 50 tisíc e-shopů.

„Češi letos čekali na slevy ještě více než v minulosti. Inflace a ekonomická nejistota je nutí šetřit,“ podotýká ředitel společnosti Shoptet Samuel Huba. Důraz na cenu bude podle něj rozhodujícím kritériem i po celé období okolo Vánoc. Navíc mnoho velkých hráčů na trhu má plné sklady, proto lze letos očekávat ještě větší povánoční výprodeje než obvykle.

KOMENTÁŘ: Černý pátek a mrtvá kočka. Inflace opět vyletí vzhůru

Black Friday je obchodníky vnímán jako pomyslný „otvírák“ vánočních nákupů, který často řada obchodů prodlužuje na celý víkend. „Tradičně pozorujeme v obchodních centrech vyšší návštěvnost než obvykle. Ani tento rok nebyl výjimkou. Na centrech, která spravujeme napříč republikou, byla návštěvnost o cca 15 % vyšší než vloni. A současně byly vyšší i útraty. Většina obchodů nabízela extra slevy či akce. Nejčastěji šlo o nájemce ze segmentu móda, elektronika a domácí potřeby. V těchto segmentech zákazníci často pořizují také vánoční dárky, takže díky tomu mohli tyto produkty nakoupit za zvýhodněných podmínek,“ dodává Pavel Urban, vedoucí správy obchodních center a retail marketingu v CBRE.

Podle předběžných odhadů se tržby v některých kamenných obchodech zvýšily o 30 až 40 procent. „Počet návštěvníků ani tržby sice zatím nepřekonaly rekordní rok 2019, ale je vidět, že lidé si značkovou módu, na kterou se zaměřujeme, chtějí dopřávat i v ekonomicky méně příznivém období. Svoji roli hraje i to, že během akce Black Friday obchodníci zlevňují outletové zboží o další desítky procent,“ vysvětluje Jan Procházka, ředitel centra Freeport Fashion Outlet.

Prodejní akce Black Friday u některých prodejců probíhala dokonce již od
1. listopadu. „V porovnání s rokem 2021 byl letošní Black Friday přibližně stejný. Meziročně se však zvýšil počet prodaných kusů zboží, a to zhruba o pět procent,“ říká Olga Dolínková za společnost Datart.

Podle dat Datartu byl největší zájem o energeticky úsporné spotřebiče v kategorii chlazení a praní (lednice, pračky) s meziročním nárůstem 10 procent. Z pohledu konkrétního zboží vzrostl meziročně nejvíce zájem o mobilní telefony (+ 40 procent), příslušenství (+ 80 procent) a příslušenství pro chytrou domácnost, jako jsou například chytré zásuvky či termostaty (+ 100 procent).

Neděle patří vyhledávání

I když oficiálně slevový Černý pátek skončil, hlavní prodejní sezona bude na internetu pokračovat, vrcholit bude v následujících dvou týdnech. „Vedle Black Friday jsou nejsilnějšími dny celého roku druhé a třetí prosincové pondělí. Nákupní zvyklosti internetových zákazníků se mírně pozměnily. Naše data ukazují, že lidé častěji neděle tráví vyhledáváním a pečlivým srovnáváním produktů tak, aby je v pondělí jednoduše mohli hodit do nákupního košíku a zaplatit,“ doplňuje Michal Buzek, šéf analytiků Heureka.cz.

Inflaci navzdory. Američané při akci Black Friday rekordně utráceli

Zákazníci o nákupu budou tedy přemýšlet jinak. Je jasné, že vzhledem k situaci budou daleko více hledat skutečně výhodné nabídky. Vědí totiž, že rozdíly v ceně mohou být opravdu výrazné. „I proto se dá očekávat, že s hledáním stráví daleko více času a budou procházet více možných e-shopů. Pro e-shopy to zase znamená, že hlídání cen a práce s cenovými srovnávači bude klíčovým parametrem pro překlopení návštěvnosti do tržeb,“ uvádí Tomáš Vacek, partner reklamní agentury Contexto.

Z pohledu utracených financí před Vánoci tak nelze předpokládat zásadní změnu v porovnání s minulým rokem. V čem však bude rozdíl, je hodnota, kterou za své peníze zákazník získá. „Zatímco v loňském roce jsme si za nějakou sumu koupili deset triček, je pravděpodobné, že letos jich za stejné peníze dostaneme jen osm nebo devět,“ říká Gejza Nagy, co-founder a CEO společnosti Luigi’s Box. Vánoce tedy podle něj z pohledu sumy slabší nebudou, ale dárků bude méně nebo budou méně hodnotné. „Na Západě vidíme, že se do popředí dostávají diskontní řetězce. Lidé, kteří nakupovali drahé produkty, se spokojí i se středně drahým, a ti, které kupovali středně drahé, se přesouvají do lacinější kategorie,“ uzavírá Nagy.

Pražské letiště zkracuje dobu parkování zdarma na 10 minut

  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

KOMENTÁŘ: Po solárním tunelu je tu další. Možná ještě větší

2. května 2024

Premium Čeští solární lobbisté otevírají šampaňské, protože se otevřela cesta k dalšímu solárnímu Klondiku,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Stanjurova další daň je prohrou pravicové politiky

3. května 2024

Premium Po zklamání z chabého výnosu windfall tax ministr financí plánuje, jak si na banky posvítit jinak –...

Jak se peče uran. Reportáž z hlídané továrny, kde vzniká palivo do elektráren

5. května 2024

Korejská republika vyrobí téměř třicet procent elektrické energie prostřednictvím domácích...

Pár kilometrů, poloviční ceny. Byty na severu Čech jsou dražší než v Německu

5. května 2024

Premium Navzdory zpomalení ekonomiky a vysokým úrokovým sazbám cena nemovitostí na českém trhu za poslední...

Jak uspořit a zabránit impulzivnímu nákupu? Číňanky hledají rady na sítích

4. května 2024

Čínské ženy na sociálních sítích hledají návody na to, jak ušetřit finance. Podporují se také v...

Jižní Korea bojuje se smrskflací. Výrobci i prodejci musí hlásit zmenšení zboží

4. května 2024

Jihokorejský antimonopolní úřad se vydal do boje proti smrskflaci. Výrobci a dodavatelé potravin...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....