Eurostary jezdí pod Kanálem poloprázdné. Cestující zdržují celní formality

  10:59
Na vlakových spojích společnosti Eurostar mezi Londýnem, Paříží a Bruselem využívajících Eurotunel pod kanálem La Manche jezdí soupravy nevytížené. Z 900 míst, které na spoje ve špičkách dopravce běžně prodává, nyní zůstává až 350 sedadel neobsazených. Firma víc jízdenek nechce prodávat, pohraniční policie totiž nedokáže dostatečně rychle odbavovat cestující. Zájem o cesty na trase mezi EU a Británií by přitom byl.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: AP

Podle šéfů Eurostaru zůstává po spojích mezi Londýnem, Paříží a Bruselem obrovský hlad, neboť vlak je daleko nejekologičtější způsob mezinárodního cestování. Britské pasy musí od brexitu ale úředníci razítkovat zvlášť, a to dokonce i těm cestujícím, kteří procházejí elektronickými branami. Informaci přinesl britský portál The Guardian.

Dopravce nyní upozornil, že cestující se musí na nádraží dostavit až 90 minut před některými odjezdy eurostarů. „Zájem o vlaky je enormní, ale všechny cestující nedokážeme odbavit včas,“ přiznala výkonná ředitelka společnosti Gwendoline Cazenaveová. Dodala, že za současnou situaci do určité míry může covid, neboť ten mezinárodní cestování omezil. „Museli jsme tehdy drasticky snížit počet pracovníků pohraniční policie na nádražích Paříž Nord a St Pancras a bohužel v rámci platných pravidel musíme nyní razítkovat všechny britské pasy,“ dodala.

Po brexitu jezdí eurotunelem jeden vlak z osmnácti. A ještě prázdný

Nové regule nyní vyžadují po úřednících, aby se cestujících, podobně jako při odbavení na letišti, také ptali, co například budou dělat ve Spojeném království. „Zabere to téměř o třetinu více času,“ přiznává manažerka. Za největší slabinu tohoto způsobu dopravy označila Cazenaveová kapacitních problémy na nádražích. Vlaky Eurostar jsou nyní schopny nabídnout pouze 70procentní kapacitu ve srovnání s dobou před brexitem i covidem.

Celníci potřebují víc místa

Při odjezdu vlaku z Amsterdamu lze obsadit pouze 250 míst, neboť kontroly potřebují pro svou práci prostor. „Cesta z Londýna do nizozemské metropole je přitom jednou z nejvytíženějších tras v Evropě,“ uvedla Cazenaveová.

Poptávka po cestování vlakem je nyní ve Spojeném království na vrcholu. V porovnání s rokem 2019 se do vlaků nyní vrátili i obchodní cestující. „Je škoda, že kvůli nedostatku prostoru v odbavovacích bodech nemůžeme nabídnout více jízdenek,“ dodala.

Největší problémy se podle dopravce týkají především ranních spojů Eurostaru. Aby dopravce zabránil navazujícím zpožděním, počet míst omezil na linkách i po zbytek dne. „Nechtěně jsme se stali experty na omezování počtu míst ve vlacích,“ přiznává obchodní ředitel společnosti François Le Doze. Připustil také, že cestujícím, kteří chtějí cestovat ekologičtěji, se výrazně zdraží jízdné. „Je to jako s biopotravinami,“ dodává.

Z Londýna do Berlína, později až do Prahy. Evropa chystá nové železniční spoje

Situace s vlaky pod Kanálem se do budoucna pravděpodobně ještě zhorší, jakmile vstoupí v platnost chystaný systém vstupu a výstupu pro cestující z EU a zahraniční pasažéry, mezi něž se počítají i občané Spojeného království. Ten byl nyní odložen nejméně do konce roku 2023. „Odklad tohoto systému vítáme, ale je nám jasné, že způsobí další komplikace,“ uvedla uvedla Cazenaveová z Eurostaru.

Společnost Eurostar nedávno představila po loňském sloučení s francouzsko-belgickým provozovatelem vysokorychlostní dopravy Thalys nové logo. Potvrdila také svou ambici zvýšit do roku 2030 roční počet odbavených cestujících ve svých vlacích na 30 milionů. V roce 2019 jich obě firmy dohromady přepravily 19 milionů.

Od října 2023 se Eurostar chystá zjednodušit také rezervační systém, což umožní snadnější nákup online přímých a návazných cest mezi Londýnem a kontinentem. Cestující ve Spojeném království si budou moci koupit jízdenky Eurostar do německých destinací včetně Kolína nad Rýnem a Dortmundu s přestupem v Bruselu, uzavírá The Guardian.

Autor:
  • Nejčtenější

Konec nadvlády programátorů. Pozic ubývá, na jednu se hlásí stále víc lidí

16. března 2024

Premium Ochota firem splnit uchazečům skoro jakýkoli požadavek a velmi nízká konkurence. Tak by se ještě...

Výrazně zpomalte rychlovlaky, vzkazují obce k nové trati. A koleje chtějí skrýt

12. března 2024

Postavte rychlotrať v tubusu, a nebo na ní výrazně snižte rychlost. Tak by se daly zjednodušeně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pořád Big Mac, ale už spíše Big Tech. Co ukázal výpadek u fastfoodového obra

16. března 2024

Když McDonald’s ve 40. letech minulého století poprvé otvíral, zákazníci vybírali menu z papírových...

Soláry, kam se podíváš. Elektrárnám dochází místo, musí být kreativní

17. března 2024  10:52

Elektřina ze slunce bude podle Mezinárodní agentury pro energii (IEA) v příštích několika...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kofola sáhla do svého loga. Nově v něm bude hranaté srdce

13. března 2024  13:48

Nápojářská skupina Kofola po devíti letech sáhla k úpravě loga. Ikonický lísteček lékořice na svých...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Osm incidentů za dva týdny. Co se děje s letadly společnosti United Airlines

19. března 2024  11:28

Požár motoru způsobený nasátým plastovým obalem, ztráta pneumatiky krátce po startu nebo sjetí...

Trest pro exšéfa zadlužené Evergrande. Doživotně nesmí obchodovat s akciemi

19. března 2024  10:09

Chuej Kcha Jen, šéf zadlužené čínské realitní firmy China Evergrande, má celoživotní zákaz...

Japonsko už nemá záporné úroky. Centrální banka po 17 letech zvýšila sazbu

19. března 2024  6:37,  aktualizováno  8:10

Japonská centrální banka (BOJ) v úterý podle očekávání jako poslední na světě upustila od záporných...

Cena elektřiny bude příští rok nižší než letos, říká analytik Matoušek

19. března 2024

Premium Dobrá zpráva: v příštím roce bude celková cena elektřiny nižší než v tomto roce. Ta méně dobrá zní,...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...