Společnost Levi Strauss & Co. ve středu prezentovala svoje hospodářské výsledky. Její generální šéf Chip Bergh uvedl, že těsné (skinny) džíny jsou stále „živé a zdravé“ zboží. „Skinny džíny nikdy nevymřou,“ ujistil Berg při prezentaci výsledků společnosti za čtvrté čtvrtletí.
Polovina tržeb za džíny Levi’s v uplynulém čtvrtletí podle něj sice pocházela z volnějších a těsnějších střihů, ale dvě nejprodávanější položky dámských džínů byly modely 311 a 721. „Úzké džíny se v dohledné době rozhodně nikam neztratí,“ ujistil novináře Berg.
Ředitel Levi’s tak rázně utnul vášnivou debatu o tom, zda jsou úzké džíny stále v kurzu. Článek v časopise Quartz a mnohé další v loňském roce totiž prohlašovaly, že tomuto střihu nadobro odzvonilo. Za jejich úpadek byla označena generace Z, která nyní údajně dává přednost volnějším stylům.
Také někteří analytici předpovídali pokles poptávky po denimu, zejména mezi mladšími zákazníky. Společnost Levi’s i však vykázala lepší než očekávané tržby, což naznačuje, že tyto obavy mohou být přehnané.
Diverzifikace nám pomáhá
Tržby ve čtvrtém fiskálním čtvrtletí, které skončilo 27. listopadu, dosáhly 1,59 miliardy amerických dolarů (téměř 36 miliard Kč), což je více než průměrný odhad analytiků oslovených agenturou Bloomberg ve výši 1,57 miliardy dolarů. Zisk ve výši 34 centů na akcii bez zahrnutí některých položek rovněž překonal odhady analytiků.
„Kategorie džínů v USA byla v posledních zhruba šesti měsících obecně slabá, ale v podstatě jde o korekci dvouciferného růstu z prvních šesti měsíců kalendářního roku 2022,“ uvedl Bergh. „A my jsme víc než jen džínovina! Čtyřicet procent našich příjmů pochází z nedžínových výrobků. Diverzifikace našeho podnikání nám pomáhá přečkat veškeré výkyvy v oblasti denimu,“ dodal šéf Levi’s
Legendární džínsy znovu na burze. Akcie Levi Strauss vystřelily o 30 procent |
Tržby z přímého prodeje zákazníkům, které tvoří přibližně 40 procent obchodní činnosti a zahrnují prodej v obchodech značky Levi’s i na internetových stránkách společnosti, klesly ve čtvrtém čtvrtletí o 2 procenta, zatímco velkoobchodní tržby se snížily o 8 procent. Bergh však poznamenal, že tržby značek Levi’s Denizen a Signature, které ve Spojených státech prodávají společnosti Target Corp., Walmart Inc. a Amazon.com Inc., se ve čtvrtletí snížily o desítky procent.
Hrubá marže firmy dosáhla 55,8 procenta, to je méně než 57,8 procenta před rokem a méně, než předpokládali analytici. Marže maloobchodních prodejců v posledních čtvrtletích snižovaly vyšší náklady na dopravu a také zvýšený počet propagačních akcí, které firma zamýšlela k vyřazení nadbytečných zásob, jež se nahromadily v loňském roce.
Pro fiskální rok 2023 vidí značka čisté tržby ve výši 6,3 až 6,4 miliardy USD (142 miliard Kč), což odráží růst o 1,5 až 3 procenta proti předchozímu roku.
Sbohem, vysoký pase!
Zatímco skinny džíny jsou stále v kurzu, společnost zaznamenala posun ještě v jednom trendu. Bergh uvedl, že co se týče denimu, poptávka se v posledních měsících přesunula k džínám s nižším střihem než dosud. Tím končí obliba ultra vysokých džínů, která byla na výsluní v posledních pěti letech.
„Džíny jdou konečně dolů,“ řekl Bergh. Ještě nejsme úplně v oblasti bokovek, ale mid rise střihy jsou teď nejžhavějším zbožím. Myslím, že budeme i nadále svědky posunu střihů od vysokého pasu přes mid střihy až opět bokovkám,“ uzavřel Bergh.