„Od ledna 2018 do dubna 2022 vynaložily Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) a ministerstvo dopravy na elektronické dálniční známky celkem 329 milionů korun,“ uvedl ve Zprávě Nejvyšší kontrolní úřad. Nejde přitom o cenu konečnou. Od loňského jara do ukončení šetření se cena vyšplhala na 372,3 milionu korun bez DPH.
Ani to ale nemusí být konečná cena. Kvůli mimořádně špatné hospodářské situaci Cendisu půjčilo ministerstvo dopravy svému státnímu podniku v květnu 2021 čtyřicetimilionovou půjčku. „Poskytnutá návratná finanční výpomoc nebyla přímo vázána na EDAZ (Elektronická dálniční známka), nicméně EDAZ byl jedním ze dvou ztrátových projektů, které ve stejném období negativně ovlivnily hospodaření státního podniku,“ uvedl NKÚ.
„I přes zvýšení původně stanovené smluvní ceny s dodavatelem CENDIS prostřednictvím dodatků by potenciální plnění prostřednictvím společnosti Asseco bylo nákladově náročnější,“ řekl MF DNES mluvčí ministerstva dopravy Filip Medelský.
Mediálně probíraná suma 401 milionů korun požadovaná společností Asseco Central Europe totiž nepředstavovala veškeré náklady, které by při původní variantě stát s tímto řešením měl. Při započtení nákladů na vytvoření mechanismů kontroly a jejího vynucování by náklady na vytvoření a čtyřletý provoz systému vzrostly o dalších zhruba dvě stě milionů korun.
Přišly o místo špičky úřadu
Kromě Kremlíka stála kauza místo i tehdejšího náměstka zodpovědného za vytvoření elektronické viněty Tomáše Čočka a židle se kývala i pod šéfem dopravního fondu Zbyňkem Hořelicou. Zakázkou se poté zabýval Antimonopolní úřad i policie. Ani jedna instituce ale nic protiprávního neodhalila.
Jaký typ dálničních známek vám více vyhovuje?
Systém vytvořený státním podnikem Cendis ale nemá všechny schopnosti, které by měl podle smlouvy mít, upozornil kontrolní úřad. Z šesti plánovaných napojení informačního systému elektronických dálničních známek na další informační systémy uskutečnil SFDI pouze tři. Chybí zejména automatizovaná výměna dat s registrem silničních vozidel. Proto například ověření, zda je vozidlo osvobozeno od úhrady dálničního poplatku, musí dělat zaměstnanci ručně. Systém také neumí sám vyhodnotit, zda má auto nárok na sníženou cenu známky, určenou pro vozidla poháněná zemním plynem nebo biometanem.
Na druhou stranu je pravda, že Cendis měl na vytvoření systému šibeniční lhůtu devíti měsíců. K zakázce se dostal v březnu 2020 a už v prosinci musel nový elektronický systém začít fungovat.
24. ledna 2020 |