Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Bateriové vlaky jsou budoucností regionálních tratí. Ujedou až 80 kilometrů

  0:01 – ADVERTORIAL
Provoz na neelektrifikovaných tratích s nižší zátěží pro životní prostředí. Tak by se daly shrnout výhody bateriových elektrických multifunkčních jednotek (BEMU). O tomto řešení se mezi výrobci vlaků a dopravci mluví řadu let, s rostoucí poptávkou po řešeních nezatěžujících životní prostředí se ale toto téma dostává stále více do popředí.

Vizualizace bateriové elektrické multifunkční jednotky (BEMU) od Škoda Group | foto: Škoda Group

Na kolejích po celém světě se začínají objevovat první bateriové vlaky, které si dávají za cíl zajistit obslužnost neelektrifikovaných tratí za současného snížení emisí a zvýšení cestovního komfortu.

Český výrobce má vlastní řešení

Bateriové vlaky se jistě stanou i součástí české železnice. Jejich vývoj brzy dokončí i Škoda Group, která bateriové vlaky postavila na platformě oblíbeného a známého RegioPantera. Využila tak dlouholetých zkušeností s tímto typem vozidla, kterých si zákazníci objednali již téměř 300 kusů.

Vozidlo pro bateriovou variantu navíc neprošlo žádnými velkými změnami. Škodovka využila volný prostor na střeše vozidla, na který umístila tři bateriové packy. Vše ostatní zůstává stejné. RegioPanter s BEMU tak dokáže při maximální rychlosti do 120 km/h ujet až 80 km, což zajistí pohodlné pokrytí regionálních neelektrifikovaných tratí. Baterie se pak průběžně dobíjí jízdou pod trakčním vedením nebo rekuperací energie při brzdění. Škoda Group pracovala na vývoji BEMU několik let. Za tu dobu se podařilo vytvořit vozidlo, které dovede na tratích plně nahradit dieselové vlaky a ušetřit dopravcům nemalé náklady.

„Bateriový vlak rozšiřuje portfolio našich ekologických bezemisních řešení. Je to pro nás logický krok doplnit osvědčenou elektrickou jednotku Panter o trakční battery-packy. Máme bohaté zkušenosti s výrobou trolejbusů s trakčními bateriemi či elektrobusů. Málokdo navíc ví, že v Turecku slouží od roku 2015 celkem 12 našich tramvají s bateriovým pohonem a dalších 14 jsme jich dodali i do Eskišehiru,“ říká Tomáš Ignačák, Prezident Regionu CZ/SK ve Škoda Group. „Bateriový vlak je významný posun vpřed nejen v rámci udržitelné mobility, ale také pro regionální neelektrifikované tratě, kde nyní jezdí dieselové vlaky, které produkují ročně tisíce tun emisí,“ dodává Ignačák.

Bateriová řešení ve škodováckých tramvajích, trolejbusech i elektrobusech

Škoda Group má dlouholeté zkušenosti s výrobou vozidel s bateriemi. Cestujícím v tureckém městě Konya slouží od roku 2015 celkem 12 tramvají s bateriovým pohonem, rovněž 14 kusů tramvají pro město Eskišehir bylo vybaveno trakční baterií a aktuálně se trakční baterie uplatní i u dodávky tramvají pro německá města Mannheim, Ludwigshafen a Heidelberg.

Velmi úspěšná je Škoda na trhu i s dvouzdrojovými trolejbusy, kde je součástí jejich pohonu i trakční baterie. Co si pod tím představit? Tam, kde má město postavenou infrastrukturu, je trolejbus napájen z troleje. V místech, kde však trolejové vedení není, se trolejbus přepne na baterie, a může tak obsluhovat další potřebné lokality, než se opět dostane pod trolejové vedení. Toto řešení je vlastně velmi podobné tomu u bateriového vlaku od Škodovky.

Škoda Group zákazníkům dodala nebo má objednávky na téměř pět set takových vozidel, například do Francie, Norska, Maďarska, Rumunska, další desítky vozidel jsou v provozu i v Česku a na Slovensku nebo v Bulharsku. Jen v loňském roce najezdily trolejbusy na baterii přes 2,3 milionu kilometrů, což je přibližně šestina jejich celkového nájezdu.

V Trutnově slouží již několik let elektrobusy Škoda, kdy každý z nich najezdí v průměru 78 tisíc kilometrů. Další elektrobusy jezdí v Českých Budějovicích, Třinci, Praze, Zlíně, Žilině a Nový Zámcích. Dohromady jen v roce 2022 najezdily na baterii 1,7 milionu kilometrů.

Výhody bateriových vlaků

Velkou výhodou nasazení bateriových vlaků je i snížení počtů přestupů, které cestující musí absolvovat při cestách na linkách, které jsou částečně elektrifikovány a částečně neelektrifikovány. Bateriové vlaky mohou bez problémů absolvovat celou trať, čímž se výrazně zvýší komfort pro cestující, a zároveň může provozovatel snížit celkový počet provozovaných souprav.

Vlaky využívající bateriový pohon jsou nejčistším řešením k nahrazení tradičních dieselových vozidel. Současně je to způsob, jak postupně zlepšit kvalitu ovzduší, a dosáhnout tak klimatických cílů, které si společnost nastavila. Příkladem může být Evropská zelená dohoda usilující o snížení emisí z dopravy o 90 % do roku 2050. Portfolio produktů Škoda Group se už nyní soustředí na moderní bezemisní vozidla, jako jsou tramvaje a trolejbusy, svou pozornost ale zaměřuje i na další alternativy, jako je například využití vodíku. A i nadále bude v souladu se svou strategií rozvíjet ekologická vozidla pro udržitelnou mobilitu.

„S novými bateriovými vozidly získá dopravce osvědčenou elektrickou jednotku doplněnou o bateriový box označenou jako BEMU. Tato bateriová jednotka je z velké části shodná s osvědčenou EMU jednotkou, viditelným rozdílem budou další boxy na střeše vlaku a zejména schopnost plnohodnotné bezemisní jízdy na tratích bez trolejového vedení,“ doplňuje Tomáš Ignačák.

Autor:

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

Kdo je Tomáš Otruba. Klíčový muž v PPF a nový partner Renáty Kellnerové

16. dubna 2024  15:15

Největší česká finanční skupina PPF prochází personální i byznysovou proměnou. Jedním z hlavních...

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

Maloobchody na českém venkově ovládnou Maďaři. Kupují další řetězec

17. dubna 2024  14:08

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) povolil maďarské skupině Oriens nákup maloobchodního...

Nová vábnička pro miliardáře: ponorná superjachta jako pevnost plná luxusu

23. dubna 2024  20:16

Rakouská firma vyvíjí hračku pro super bohaté zájemce o cestování, bezpečnost a luxus. Je to 165...

V USA vzniká další vysokorychlostní železnice. Spojí Las Vegas a Kalifornii

23. dubna 2024

V pondělí se v USA zahájila výstavba nové vysokorychlostní železniční tratě. Projekt společnosti...

KOMENTÁŘ: Budou ještě někdy v Česku nízké a předvídatelné ceny energie?

23. dubna 2024

Premium Po energetickém cenovém šoku je na stole otázka: Lze ještě vůbec někdy doufat v nízké a...

Větší než největší. Rekordní 3D tiskárna umí vytvořit víc domů najednou

23. dubna 2024  19:26

Univerzita v americkém Maine představila novou výkonnou 3D tiskárnu, která je schopna vytvářet...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...