Eurotunelem se cestující prozatím svezou jen mezi Londýnem, Paříží a Bruselem. Všechny osobní vlakové spoje momentálně provozuje společnost Eurostar, už brzy by ale mohla být konkurenty. Svůj zájem již veřejně deklarovali zástupci španělské vlakové společnosti Evolyn a nizozemského železničního startupu Heuro. Informoval o tom britský deník The Guardian.
Podle Yanna Leriche, generálního ředitele společnosti Getlink, by eurotunel mohl v budoucnu převzít 30 až 40 procent současné letecké dopravy mezi Londýnem a německými i švýcarskými městy.
V minulosti se přitom případné otevření nového vlakového spojení z Londýna do Evropy nepotkalo s dostatečným zájmem. Vedení společnosti Getlink se totiž nepodařilo najít podniky, které by se do nových tras pustily. V době pandemie nemoci covid-19 a několik týdnů po odchodu Velké Británie z Evropské unie navíc eurotunelem jezdil pouze jeden vlak z osmnácti.
Eurostary jezdí pod Kanálem poloprázdné. Cestující zdržují celní formality |
Tyto doby jsou ale pryč, a i kvůli tlaku na snižování emisí skleníkových plynů je význam železniční dopravy v Evropě stále větší.
„Díky práci, kterou jsme v posledních letech vykonali, najednou můžeme vidět nové zájemce o provozování nových spojů mezi Londýnem a některými městy v Evropě,“ říká Leriche s tím, že díky širší konkurenci by se v Eurotunelu mohlo v budoucnu navíc snížit i jízdné.
Vedení společnosti Getlink zároveň doufá, že v dalších letech bude Eurotunel využívat více nákladních vlaků. Pomohla by tomu i modernizace trati v úseku Folkstone–Wembley za 50 milionů liber (asi 1,5 miliardy korun). Nyní totiž Eurotunel funguje z hlediska vlakové nákladní dopravy jen na jedné desetině původně přepokládaného objemu.
První vysokorychlostní vlak vyjel na trasu mezi Londýnem a Paříží v Eurotunelu v roce 1994. Čas jízdy se od té doby zkrátil z tehdejších tří hodin na současné dvě hodiny a 15 minut, uzavírá The Guardian.
12. března 2019 |