Šanghajská továrna by měla automobilce miliardáře Elona Muska dokořán otevřít dveře na tamní trh. V nejlidnatější zemi světa totiž roste poptávka po elektromobilech a Tesla nechce přijít o příležitost.
Největší šanci značka vidí v prodejích svého nejlevnějšího vozu, Modelu 3. Právě ty v Šanghaji vyrábí a podle webu Market Watch by jich tam za rok mělo vzniknout 150 tisíc. Prvních patnáct zákazníků si je převzalo na slavnostní ceremonii, která proběhla v neděli. Byli jimi dělníci z továrny a zaměstnanci distribučních obchodů značky.
Tesla zahájila výstavbu šanghajské továrny v lednu, výrobu pak spustila v říjnu. Závod začal zákazníkům vozidla dodávat v rekordním čase, pouhých 357 dní od začátku výstavby.
Rozhodnutí pro výstavbu továrny v Číně bylo zprvu překvapivé. Většina amerických firem totiž své továrny v poslední době z Číny přesouvá do jiných asijských zemí.
Cla uvalená v rámci americko-čínské obchodní války jim zmenšují zisky. Připlácí si kvůli nim totiž za dovezené výrobní materiály. Teslu však na rozdíl od nich v tomto ohledu cla netrápí – používá především materiály přímo z Číny.
Na výstavbu a provoz továrny si automobilka v Číně půjčila 9 miliard jüanů, v přepočtu zhruba 30 miliard korun. Není to přitom jediný závod, který chce mimo USA postavit. V listopadu odhalila plány na výstavbu továrny na předměstí Berlína, píše web BBC.
Tesla na horské dráze
Tesla má za sebou divoký rok. Z jeho začátku se zdálo, že nad ní investoři zlomili hůl a úspěšná léta má za sebou. V říjnu se však díky překvapivě dobrým čtvrtletním výsledkům odrazila ode dna a akcie narostly o zhruba 27 procent.
Divoký rok Elona Muska. Tesla překvapila, po horské dráze vyjela na vrchol |
Od té doby celková tržní hodnota firmy narostla na přibližně 70 miliard dolarů a její akcie se prodávají za více než 430 dolarů za kus. To je o zhruba 45 dolarů více než před letošním propadem.
Poslední dvě čtvrtletí navíc vykázala zisk v řádu stovek milionů dolarů. To pro ni přitom není obvyklé. Zisk totiž ve své historii měla jen párkrát - jednou v roce 2013, podruhé o tři roky později a loni ve třetím a čtvrtém čtvrtletí. V současnosti je Tesla největší automobilkou v USA.
Továrnu v Číně začala Tesla stavět začátkem tohoto roku:
7. ledna 2019 |