V současné době, kdy přepravní letouny, jako je Airbus A380 a Boeing 747 Dreamlifter, pomalu dosluhují, bude Beluga XL hrát klíčovou roli v letecké přepravě a zároveň půjde o jedno z největších v současnosti provozovaných letadel.
Stejně jako její předchůdce, Airbusu Beluga ST, nebude ani první z šesti letadel Beluga XL přepravovat pasažéry. V následujících letech bude převážet části dopravních letadel stejnojmenného výrobce. Obrovské dopravní letadlo bylo Airbusem navrženo za účelem zrychlení přesunu trupů a křídel airbusů z výrobny Airbusu v Toulouse do německého Hamburku a čínského Tchien-ťinu.
Létající velryba
Beluga XL je následovníkem Airbusu A300-600ST zvaného též Beluga, který byl do provozu uveden již v roce 1995. Jeho návrh má základ u Airbusu A330, designéři jen snížili pilotní kabinu, do trupu vměstnali obří nákladní prostor a vytvořili tak jeho specifický tvar.
Nahoru otevírající se příď umožní bezproblémovou manipulaci s velkými komponenty, které bude běluha přepravovat. Přepravní kapacita nákladního prostoru činí 50 500 kg nákladu při délce letounu 62,5 m. Rozpětí křídel je 60 m, letoun má dolet 4 260 km.
Ikonický tvar letadla mu vysloužil přezdívku létající velryba. Kytovci, který je znám svou bohatou mimikou, se stroj podobá i doslova. První z nových airbusů je opatřen nátěrem, který na přídi nese dokonce nakreslené oči a ústa zvířete.
Návrh designu nového nákladního letadla vyhrál na základě soutěže uspořádané ve společnosti Airbus. Dvaceti tisícům zaměstnanců bylo předloženo šest návrhů a ti hlasováním vybrali svého favorita. Finální návrh získal téměř polovinu všech hlasů.
„Děti z Toulouse i z Hamburku Belugu hned poznávají. Je to jejich oblíbené letadlo,“ řekl ředitel programu výroby letadla Bertrand George portálu CNN Travel. „Příroda je koneckonců mocná čarodějka a běluhu přizpůsobila k životu perfektně. Létání a plavání už není tak odlišné,“ vysvětluje George. I přes svůj atypický tvar je však řízení letounu snadné.
Snadné ovládání i speciální hangár
„Pro piloty je ovládání letadla stejné jako u Airbusu A330. Naši piloti nejdříve podstoupí výcvik na A330 a poté, co získají potřebnou kvalifikaci, jim bude umožněno Belugou XL létat,“ upřesňuje ředitel programu.
Z manévrů Airbusu Beluga XL se tají dech |
Beluga XL má také svým rozměrům uzpůsobený hangár, před před příjezdem letadla na něm byly vytvořeny dvoje speciální dveře. Jedny umožňují vjezd pro první model belugy, druhé pro Belugu XL.
Airbus také nechal kvůli letounu vyměnit povrch přistávací dráhy na letišti v Toulouse, zvýšil oplocení, aby došlo k bezpečnému přesměrování proudu spalin z trysek, a nainstaloval speciální zařízení pro případ, že by se Beluga XL musela na relativně krátké, 1 600 metrů dlouhé ranveji otáčet.
„Tohle letadlo je pro naši společnost naprosto ikonické. Je to tažný kůň Airbusu, je to více než letadlo. Něco takového dodává naší firmě energii denně vyrábět další a další stroje,“ dodal hrdě nakonec Bertrand George.