AAA Auto za loňský rok otevřelo téměř dvacet nových poboček, hlavně v Maďarsku, Polsku a Rumunsku. Ale ty zatím nevydělávají tolik, jak si vedení před začátkem expanze představovalo.
Výsledkem je, že autobazar musel oznámit předpokládanou finanční ztrátu za celý loňský rok a tvrdě začal snižovat náklady.
O 400 pracovních míst méně
"Redukujeme počet pozic v našich 45 pobočkách a přesunujeme zaměstnance do nově otevíraných bazarů,“ říká majoritní vlastník a generální ředitel AAA Auto Anthony Denny. "Je to součást našeho velmi intenzivního řezání nákladů," dodal Denny pro MF DNES.
Kolik firma za loňský rok celkem prodělá, oznámí až na konci února. Podle analytiků přitom za očekávanou ztrátou nestojí propad trhu nebo prodejů firmy, ale příliš rychlý růst společnosti.
"Nové pobočky se zatím neprojevují na tržbách, a tedy na ziskovosti. Náběh prodejů má zpoždění proti původnímu plánu," říká Karel Potměšil ze společnosti Cyrrus.
Souhlasí s ním analytik firmy Wood & Company Peter Vidlička. "Zahraniční expanze sice znamená růst prodejů, ale ohrožuje ziskovost,“ dodává. AAA Auto loni vzrostly prodeje téměř o třicet procent a koncem roku překročila skupina osmdesát tisíc prodaných vozů.
Podle analýzy Wood & Company však firmě zároveň rostou mzdové náklady. Jen předloni dosáhly více než šesti set milionů korun.
Podle mluvčího firmy Milana Smutného měla firma ještě loni na podzim v plánu zaměstnávat až čtyři tisíce lidí, ale jejich počet by se měl ustálit přibližně na 3 600.
"Využijeme všech možností na snižování nákladů a naši zaměstnanci dobře vědí, že od nich očekáváme výkon,“ říká k tomu mluvčí firmy Milan Smutný. Podle něho bude teď společnost ještě pečlivěji sledovat počty prodaných vozů a pracovníků.
Podle Potměšila z Cyrrusu je nejpravděpodobnější, že AAA Auto nasadí tvrdší linii hlavně v Česku. "U nás bude tlak na to, aby firma zvládala stabilizované prodeje s menším počtem zaměstnanců,“ říká Potměšil.
Smutný z AAA Auto však tvrdí, že firma nijak výrazně nepropouštěla. "Mnoho lidí z plánovaného počtu jsme ani nevzali a odcházejí hlavně zaměstnanci ve zkušební lhůtě,“ dodává s tím, že najít kvalitní lidi je problém.
"Ve čtvrtém čtvrtletí jsme otevřeli osm poboček, což znamená nábor stovky lidí. Ty musíte prověřit, vytrénovat a pak zjistíte, že značná část není schopná firmě nic přinést,“ vysvětluje rychlou obměnu personálu v prosinci a lednu.
Ve skupině se chystá nová firemní značka
K návratu do černých čísel by měly přispět takové nové formy prodeje. Jedna by měla vzniknout na touze zákazníků kupovat zánovní ojetiny.
"Postavíme na tom filozofii prémiové značky, kterou představíme ještě v letošním roce,“ říká Smutný. Shrnuje ji do dvou bodů: prodej aut do dvou let věku a do dvaceti tisíc najetých kilometrů. Firma si hodně slibuje také od nového ekonomického šéfa Kamila Zieglera, který do ní míří ze skupiny PPF. Nastoupí v květnu.
Právě s finanční skupinou PPF Group, kterou vlastní nejbohatší Čech Petr Kellner, nyní AAA Auto vyjednává o novém společném byznysu. Píší to dnešní Hospodářské noviny.
Podle listu firmy chtějí spolupracovat v Rusku, kde šéf AAA Auto Anthony Denny vidí jednu z priorit pro překonání nynějších potíží.
Bazarová jedničkaSpolečnost AAA Auto byla založena v roce 1992 Čechoaustralanem Anthonym Jamesem Dennym a vyrostla z malého autobazaru do středoevropského lídra. Denny ve firmě stále vlastní majoritu. Společnost působí na pěti trzích, má 45 poboček a od loňska se s jejími akciemi obchoduje na pražské burze. Zatím cenné papíry ale putují jen směrem dolů. Z původních 55 korun spadly k 26 korunám. Analytici přitom stále varují před dalším oslabením, které může nastat po zveřejnění hospodářských výsledků za loňský rok. Firma už oznámila, že bude ve ztrátě. Počet prodaných vozů ale loni stoupl téměř o třicet procent, na více než osmdesát tisíc. Předloni firma utržila téměř 350 milionů eur a vydělala 6,8 milionu eur čistého ( přes 170 miionů korun). Denny, jehož otec emigroval do Austrálie, se do Česka vrátil na počátku devadesátých let. Vystudoval botanické vědy, ale vždy se živil jako obchodník. |