Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Petr Lemberk, MAFRA

České dráhy znají ceny, kritizuje firma první tendr na dotované rychlíky

  • 191
Pilotním projektem liberalizace železnice v Česku, kterým je trať Ostrava - Krnov - Olomouc, se zabývá antimonopolní úřad. Zájemce o provozování dotované dopravy, firma Abellio ČR, kritizuje, že České dráhy znají ceny jízdného a mají tak výhodu v soutěži, kde záleží na požadované výši náhrad od státu.

Tendr na trať, která se má stát první otevřenou dotovanou železnicí v ČR, vypsalo ministerstvo dopravy. Zájem o provoz na této trati už dříve kromě ČD a Abellia projevily společnosti Viamont, Veolia, RegioJet a Leo Express.

Firma Abellio, kterou vlastní nizozemské dráhy Nederlandse Spoorwegen, považuje tendr za diskriminační. Tvrdí, že České dráhy mají proti konkurenci informační výhodu. Znají totiž výši tržeb za jízdné na této trati.

Dráhy znají ceny. Z nich mohou vypočítat náhrady

"Zadávací dokumentace musí obsahovat veškeré informace pro jakéhokoliv účastníka výběrového řízení," řekl člen představenstva dopravce Petr Moravec. Ministerstvo v zadání sice uvedlo, kolik pasažérů se na této trati v minulosti přepravilo, to ale nemá vypovídající hodnotu o výši tržeb za jízdné. Jízdné se totiž může významně lišit. V praxi se podle Moravce ceny pohybují mezi 25 haléři na kilometr u zvýhodněného žákovského jízdného a 1,8 koruny na kilometr u obyčejných jízdenek koupených v pokladně.

Při výběru nového železničního dopravce ministerstvo zohlední výši náhrad, kterou budou jednotliví žadatelé po úřadu požadovat. Nikdo kromě národního dopravce ale podle Moravce neví, kolik si na této trati může vydělat na jízdenkách, a tudíž neumí přesně vyčíslit, jak vysoké kompenzace po státu požadovat. Pokud ministerstvo dopravy chce, aby noví dopravci nesli riziko tržeb, tak musí k nezbytným propočtům poskytovat relevantní údaje, uzavřel Moravec.

Trať je po spoji Praha - Ostrava v pořadí druhým dálkovým spojením, které ministerstvo soukromým dopravcům nabídne. Na rozdíl od trati mezi Prahou a Ostravou, kde České dráhy a RegioJet jezdí bez dotací, počítá zde ministerstvo se zachováním systému proplácení prokazatelných ztrát z provozu. Přihlášky do tendru mohou zájemci posílat do 10. července.

,