Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Na jaře do Česka dorazí Action a Tedi, konkurence v levném zboží přitvrdí

Pepco a Kik čeká nová konkurence. Na trhu s nepotravinářským zbožím zahrnujícím výrobky od krmiva pro zvířata přes potřeby pro domácnost až po hračky přituhne. Do Česka míří dva nové diskontní řetězce, které zde chtějí postavit desítky obchodů.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Depositphotos

Vstup na český trh a otevření prvních prodejen potvrdil nizozemský Action i německý Tedi, který spadá pod skupinu Tengelmann (dříve v ­tuzemsku provozoval například prodejny Plus Discount).

„První dvě prodejny Action otevřeme ve středních a východních Čechách, a to v průběhu dubna letošního roku. Do konce letošního léta pak na různých místech České republiky plánujeme otevřít pět prodejen,“ tvrdí Monique Groeneveldová, generální ředitelka Action pro rozvoj na nových trzích.

Podle informací MF DNES z developerských kruhů se chystá otevření prvních prodejen Tedi na květen až červen letošního roku.

Oba hráči vstup do Česka připravují poměrně dlouhou dobu. Action zde má založenou firmu od roku 2014 a oba nováčci jsou minimálně dva roky zakresleni –­ s nadsázkou řečeno –­ na každé mapce nového retailového parku. To jsou totiž místa, kam tyto řetězce obvykle míří.

Supermarkety a diskonty táhnou, lidé v nich nakupují stále raději

Action zatím nicméně nechce zveřejnit, kde bude stát jeho první prodejna. A tentýž přístup vyznává jeho konkurent Tedi. 

Jisté je pouze to, že na tuzemském trhu s levným zbožím bude momentálně více diskontů, než je tomu v segmentu potravin. Řetězce Kik a­ Pepco, které levnému zboží v Česku dosud vládly, přesto zdůrazňují, že jejich nabídka se s nabídkou Action a Tedi kryje jen částečně. Oba totiž kladou hlavní důraz na textil a růst jejich hospodářských výsledků ukazuje, že na Čechy to zabírá.

Slevy, slevy, slevy

„Action a Tedi se specializují na segment non food, který u nás dělá třetinu obratu. V ­určitých kategoriích tak budou mít nabídku širší, což otevírá další možnosti, kde nakupovat. Věřím však, že vzhledem k tomu, že prodáváme i textil, naši zákazníci ocení a uvítají nabídku non food a textilu na jednom místě,“ nebojí se nové konkurence Martin Šatný, šéf německého řetězce Kik.

Kik má v tuto chvíli po republice rozeseto už 220 prodejen a za letošní rok chce zhruba deset nových obchodů přidat. Starší obchody zároveň modernizuje.

Na věrnost zapomeňte, jen slevy už nestačí, vzkazují Češi obchodníkům

„Máme za sebou velice úspěšný rok, dokonce jeden z nejúspěšnějších vůbec. Předběžně můžeme říci, že tržby jsou zhruba o pět procent vyšší než v předchozím období,“ tvrdí Šatný. V roce 2018 prodejny Kik podle obchodního rejstříku utržily 3,4 miliardy a vydělaly si po zdanění 245 milionů korun. 

Podobně úspěšné je i Pepco, které má nyní v Česku 200 obchodů. „V následujících letech budeme pokračovat v otevírání nových prodejen v podobném tempu jako v minulosti a v postupném zvětšování menších obchodů,“ uvádí šéf řetězce Pepco Milan Drahoš. Cílem je přiblížit se třem stovkám prodejen. Tržby mělo Pepco za poslední známý rok končící v září 4,8 miliardy a zisk po zdanění 531 milionů korun.

Ačkoli se sortiment zmíněných čtyř řetězců prolíná jen zčásti, všem je společný důraz na nízkou cenu. Například Action na svých webových stránkách v češtině hlásá, že v nabídce je více než 1­ 500 ­produktů levnějších než 25 ­korun.

Kvalita i nízká cena

Všechny řetězce také tvrdí, že ani­ přes nízké ceny nedělají ústupky v kvalitě. Nízkých cen například podle webových stránek Action dosahují lepšími podmínkami při nákupu velkého množství zboží a tím, že se vyhýbají drahým místům spojeným s vyššími nájmy. Podobně to vysvětlují i ostatní.

Konec éry hypermarketů? Češi upřednostňují pohodlný nákup v menší prodejně

Většina prodejen se nachází na krajích měst v takzvaných retail parcích, kde bývá pohromadě typicky potravinářský řetězec, drogerie Teta či Rosmann, Takko či Pepco nebo Kik. Obchody mají samostatné vchody a nemusí platit za společné prostory a marketing, což je další významná úspora. 

Jsou ale i případy, kdy jdou diskontní prodejci do obchodních center a daří se jim dobře, například Pepco boduje v pražských centrech na Novodvorské a na Harfě. Oběma případům je přitom společné, že šlo buď o prostory, kde se nikomu dlouho nedařilo, anebo slepou část centra, kam nechodilo mnoho lidí. Kik zase zvolil centra Nové Butovice či Bondy a nyní se chystá do City Parku v Jihlavě.

„Nesnažíme se otevírat prodejny kvůli lukrativní adrese za nesmyslných podmínek a tím jsme schopni dosahovat dobré ziskovosti ve všech typech lokalit,“ přibližuje strategii Pepka Drahoš.

Jak retail parky, tak obchodní centra připadají v úvahu i pro řetězec Action. „Součástí našich celoevropských standardů je orientace na retailové oblasti se spádovou oblastí alespoň 30 tisíc obyvatel,“ upřesňuje Groeneveldová. Plocha prodejny podle ní bývá minimálně tisíc metrů čtverečních.

I velikostně se tak budou nové prodejny Action podobat Kiku či Pepku, byť oba zavedené řetězce už dnes uvádějí, že menší obchody zvětšují nad tuto výměru.

Těžíme z míst, kam chodí hodně lidí, říká šéf Action

Řetězec Action se chystá v Česku otevřít pět poboček do konce léta. „Dvě z nich plánujeme otevřít v dubnu a zahájit tím vstup na nový trh,“ říká v rozhovoru s novináři generální ředitel firmy Sander van der Laan.

Znáte už konkrétní místa, kde první prodejny budou?

Víme celkem jistě, kde bychom si přáli mít oněch pět prvních obchodů. Za prvé jsme ale ještě nedokončili jednání s pronajímateli pozemků a za druhé nechceme, aby byla konkurence o nic moudřejší než je teď.

Půjdete do retail parků, nebo i do obchodních center, kde jsou vyšší nájmy?

Protože vstupujeme na nový trh, chceme si vyzkoušet jak obchodní centra, tak retail parky. Zaměřujeme se na jeden koncept prodejen na různých místech, abychom získali zkušenosti s vaším trhem. Tímto stylem jsme pracovali i v jiných zemích. Samozřejmě naše prodejny nenajdete na "high street" nebo ve velkých exkluzivních obchodních domech. Snažíme se takovým místům spíš vyhýbat.

Jak vnímáte konkurenci na českém a polském trhu?

Vím, že Česká Republika a Polsko jsou odlišné země. Ale pokud jde o maloobchody, nalezneme mezi nimi určité podobnosti. V Polsku má mnoho prodejen Kaufland, Lidl i Pepco. To samé platí pro Česko. Víme například, že Kaufland přitahuje hodně lidí, takže by určitě nebylo od věci otevřít jednu z našich prvních prodejen právě vedle Kauflandu. Na druhou stranu chceme otevřít pobočku i osamoceně nebo právě v menším obchodním centru.

Jak konkrétně si konkurujete například se sítí Pepco?

U Pepka tvoří padesát procent sortimentu oblečení, nenajdete tam ale příliš produktů pro kutily (do it yourself). Pokud Pepco otevře prodejnu vedle té naší, nijak nás to nemůže ohrozit. Ve skutečnosti naše prodeje ještě porostou, protože těžíme z frekventovaných nákupních míst.

Teplo z uhlí podraží o deset až třicet procent, říká zástupce tepláren

  • Nejčtenější

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

13. dubna 2024

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by...

Zlato místo bankomatu. Američané berou útokem zastavárny a zbavují se ho

15. dubna 2024

Vysoká cena zlata je pro mnohé jeho majitele jasným signálem, že právě nazrál čas jeho zpeněžení....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kdo je Tomáš Otruba. Klíčový muž v PPF a nový partner Renáty Kellnerové

16. dubna 2024  15:15

Největší česká finanční skupina PPF prochází personální i byznysovou proměnou. Jedním z hlavních...

Za zmizení 12 miliard dolarů trest smrti. Vietnam potrestal historický podvod

12. dubna 2024  17:58

Za největší bankovní podvod ve vietnamské historii padl ten nejpřísnější trest. Rozsudek smrti si u...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zlato raketově zdražilo. Mohou za to Spojené státy, Čína i Rusko

13. dubna 2024

Cena zlata pokořila historické rekordy a podle ekonomů se ještě zdaleka nemusí zastavit. Důvodem...

Sociální sítě jsou nepřítelem hospody, říká šéf obchodu z Prazdroje

18. dubna 2024

Premium Dříve se v hospodě vypilo na jedno posezení více piv, ale byly to spíše desítky. Dneska naopak...

Kansas láká migranty z New Yorku na práci. Zaměstnáme každého, slibuje

18. dubna 2024

„Chcete práci? Přijďte k nám!“ S takovým vzkazem se obrátil starosta Kansas City Quinton Lucas na...

Za pivo i 255 korun. Rozdíly cen jsou v Evropě obrovské, Praha patří mezi levné

17. dubna 2024

Premium Vyrazit na pivo se v Evropě nejvíc prodraží v severských zemích, kde v sobě ceny zahrnují vysoké...

Čínský vývoz do Ruska klesá pod hrozbou amerických sankcí. Moskva to zlehčuje

17. dubna 2024

Čínský vývoz do Ruska klesá. Ukázala to březnová data, podle nichž se tok zboží z z Číny meziročně...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...