Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Adidas se pyšní další továrnou budoucnosti. Roboti vyrobí třikrát víc bot

  13:03aktualizováno  13:03
Módní a obuvnická značka Adidas otevřela u americké Atlanty druhou továrnu nové generace. Má plně automatizovaný provoz a s pomocí robotů je schopna vyrobit třikrát více bot. A hlavně: v mnohem kratším čase. Na prahu revoluce ve výrobě stojí i další obuvníci včetně Nike.

Továrna v Americe s názvem Speedfactory je již druhá na světě. Pilotní fabriku otevřel Adidas v domovském Německu. Obě obsluhují roboti, jejichž těžké ocelové paže si předávají zdánlivě titěrné boty. Ale jsou schopni úkol splnit třikrát rychleji. Jinak řečeno, technologie zvyšuje produkci obuvi na trojnásobek oproti tradiční výrobě.

Pro německý koncern jsou to továrny příští generace. Bez lidí se přesto neobejdou. V Americké výrobě pracuje 150 zaměstnanců. 

Fotogalerie

Jejich prioritou je především rychlost, ale také variabilita. V synchronizovaném tanci stroje šijí boty podle představ a návrhů zákazníka, který si je navolí, nebo lépe řečeno, nakonfiguruje v počítačovém programu na internetu.

Nemělo by tak docházet k situaci, kdy některé sezónní hity rychle zmizí z regálů a obchodníci musejí delší dobu čekat, než dorazí nové zásilky z Asie. Nové továrny jsou lokalizované a mají více vyhovovat potřebám místních trhů. Jsou zároveň odpovědí na poptávku po limitovaných kolekcích obuvi, nebo po vlastních designech.

Hlavní inovace pro obřího výrobce obuvi je však v tom, že boty se v těchto nových továrnách kompletně vyrábějí pod jednou střechou. To dosud nebylo běžné.

Nová bota už za několik dnů

Různé části bot od vrchů po podešve se vyráběly v různých továrnách na různých místech v Číně, poté se svezly do jiných výrobních závodů, kde se boty zkompletovaly. Trvalo to až 60 dní. Další až dva měsíce pak trvala distribuce do Evropy. Továrny nové generace v Německu a USA celý proces výrazně zrychlí, bota přijde na svět během pouhých několika dnů.

Obuv se desetiletí vyrábí v podstatě stejně, největší obuvnické firmy však věří, že právě teď přichází revoluce ve výrobě, která souvisí i s posilováním online prodejů a sílícími požadavky na individualitu. Záměr zásadně zrychlit výrobu díky automatizaci prosazuje také hlavní rival německé obuvnické firmy, americká společnost Nike. Spojil kvůli tomu síly se společností Flex a slibuje, že do pěti let takto bude vyrábět desítky milionů párů. Analytici banky Morgan Stanley předpokládají, že v roce 2023 až pětinu své produkce budou hlavní rivalové vyrábět „ve spěchu“.

Stopy očekávané výrobní revoluce obuvi je možné vysledovat i v Česku. Tuzemská obuvnická firma Snaha hodlá brzy přijít s vlastním konfigurátorem, v němž si podle majitele Radima Dvořáka budou moci nadšenci navolit díky kombinacím desítek částí boty až jeden milion různých druhů bot (čtěte Ze zákazníků designéři. Retro značka umožní sestavit milion různých bot).

První botou, která se v americké továrně Speedfactory vyrábí, je limitovaná běžecká obuv AM4NYC. Jeden pár vyjde na dvě stě dolarů.

Adidas předpokládá, že obě nové fabriky vyrobí okolo jednoho milionu párů bot do roku 2020. S modernizací svých továren hodlá do budoucna pokračovat, ačkoliv momentálně další stavby továren Speedfactory neplánuje. V režimu zrychlené výroby, která pružně reaguje na aktuální poptávku, nicméně firma v budoucnu chce vyrábět mnohem větší objemy.

„Máme ambice vyrábět takto zhruba padesát procent objemu,“ řekl listu The Business insider Gil Steyaert z představenstva německé firmy, zodpovědný za globální operace. Tímto způsobem chce firma zejména vykrývat vysokou poptávku u některých modelů. Zatím je to však jen doplněk. Adidas ročně vyrobí 403 milionů párů bot, z toho jeden milion párů ušijí roboti ve dvou nových továrnách.

Botu si však zároveň zákazníci mohou uzpůsobit individuálním potřebám. „Speedfactory umožňuje v automatickém provozu zcela přizpůsobit botu představám zákazníka. Umíme teď navrhnout obuv přesně tak, jak si lidé přejí. Naším cílem je úplná variabilita, ale bez kompromisu v rychlosti výroby,“ dodal Steyaert.

Speedfactory je novou technologií výroby obuvi Adidas, kdy funkční design boty má lépe vyhovovat využití například díky analýze dat pohybu, přesnému programování a jiným výrobním postupům (podrážka se nelepí).



Nejčtenější

Dostanu o 5 Kč na hodinu navíc? Beru. Firmy tápou nad odchody zaměstnanců

Ilustrační snímek

Potravinářské řetězce, sklady nebo pošta mají jedno společné: až třetina zaměstnanců tam nevydrží déle než rok. Nemají...

10 LET OD KRIZE: Místo práce jsme stříleli vrtulníky, říká bývalý bankéř Lehmanů

Nik Storonsky, zakladatel a šéf britského bankovního start-upu Revolut.

Před deseti lety oběhly celý svět fotky bankéřů, jak s papírovými krabicemi vyklízejí své kanceláře na Wall Streetu....



Pět týdnů dovolené, vyšší mzdy a kratší pracovní týden, požadují odbory

Předseda ČMKOS Josef Středula na shromáždění odborářů před začátkem...

Na třináct set odborářů z celé republiky přijelo v úterý do Prahy, aby formulovali své požadavky. Chtějí zvýšení mezd o...

Pojištění proti pokutám je přitěžující okolnost, rozhodl Nejvyšší správní soud

policie radar měření rychlost celostátní akce

Uzavření pojistky proti pokutám může být ve správním řízení bráno jako přitěžující okolnost, upozornil deník Právo na...

Vláda kývla na rozpočet a schodek čtyřicet miliard, vzrostou penze i platy

Prezident Miloš Zeman dorazil na středeční jednání vlády Andreje Babiše, která...

Klíčový zákon roku, návrh státního rozpočtu na příští rok se schodkem 40 miliard korun, schválila menšinová vláda ANO a...

Další z rubriky

Konec bloudění po supermarketu? Ahold testuje navigaci uvnitř obchodů

Najdi svůj produkt. Ahold testuje navigaci obchodem.

Nizozemská nadnárodní společnost Ahold Delhaize začala na tamním trhu testovat aplikaci, která zákazníky naviguje mezi...

Billa potřetí za rok navyšuje mzdy. Od září vzrostou o sedm procent

Supermarket Billa (ilustrační snímek)

Maloobchodní řetězec Billa navyšuje od září čtyřem tisícům svých zaměstnanců mzdy v průměru o 7,3 procenta, tedy 2 000...

Učíme pít naše pivo Chorvaty i Němce, říká ředitel pivovaru Svijany

Ředitel pivovaru Svijany Roman Havlík

Export ze Svijan v posledních letech silně roste. Avšak plné ruce práce má pivovar také se sháněním nových lidí....

Najdete na iDNES.cz