Adidas se pyšní další továrnou budoucnosti. Roboti vyrobí třikrát víc bot

  13:03aktualizováno  13:03
Módní a obuvnická značka Adidas otevřela u americké Atlanty druhou továrnu nové generace. Má plně automatizovaný provoz a s pomocí robotů je schopna vyrobit třikrát více bot. A hlavně: v mnohem kratším čase. Na prahu revoluce ve výrobě stojí i další obuvníci včetně Nike.

Továrna v Americe s názvem Speedfactory je již druhá na světě. Pilotní fabriku otevřel Adidas v domovském Německu. Obě obsluhují roboti, jejichž těžké ocelové paže si předávají zdánlivě titěrné boty. Ale jsou schopni úkol splnit třikrát rychleji. Jinak řečeno, technologie zvyšuje produkci obuvi na trojnásobek oproti tradiční výrobě.

Pro německý koncern jsou to továrny příští generace. Bez lidí se přesto neobejdou. V Americké výrobě pracuje 150 zaměstnanců. 

Fotogalerie

Jejich prioritou je především rychlost, ale také variabilita. V synchronizovaném tanci stroje šijí boty podle představ a návrhů zákazníka, který si je navolí, nebo lépe řečeno, nakonfiguruje v počítačovém programu na internetu.

Nemělo by tak docházet k situaci, kdy některé sezónní hity rychle zmizí z regálů a obchodníci musejí delší dobu čekat, než dorazí nové zásilky z Asie. Nové továrny jsou lokalizované a mají více vyhovovat potřebám místních trhů. Jsou zároveň odpovědí na poptávku po limitovaných kolekcích obuvi, nebo po vlastních designech.

Hlavní inovace pro obřího výrobce obuvi je však v tom, že boty se v těchto nových továrnách kompletně vyrábějí pod jednou střechou. To dosud nebylo běžné.

Nová bota už za několik dnů

Různé části bot od vrchů po podešve se vyráběly v různých továrnách na různých místech v Číně, poté se svezly do jiných výrobních závodů, kde se boty zkompletovaly. Trvalo to až 60 dní. Další až dva měsíce pak trvala distribuce do Evropy. Továrny nové generace v Německu a USA celý proces výrazně zrychlí, bota přijde na svět během pouhých několika dnů.

Obuv se desetiletí vyrábí v podstatě stejně, největší obuvnické firmy však věří, že právě teď přichází revoluce ve výrobě, která souvisí i s posilováním online prodejů a sílícími požadavky na individualitu. Záměr zásadně zrychlit výrobu díky automatizaci prosazuje také hlavní rival německé obuvnické firmy, americká společnost Nike. Spojil kvůli tomu síly se společností Flex a slibuje, že do pěti let takto bude vyrábět desítky milionů párů. Analytici banky Morgan Stanley předpokládají, že v roce 2023 až pětinu své produkce budou hlavní rivalové vyrábět „ve spěchu“.

Stopy očekávané výrobní revoluce obuvi je možné vysledovat i v Česku. Tuzemská obuvnická firma Snaha hodlá brzy přijít s vlastním konfigurátorem, v němž si podle majitele Radima Dvořáka budou moci nadšenci navolit díky kombinacím desítek částí boty až jeden milion různých druhů bot (čtěte Ze zákazníků designéři. Retro značka umožní sestavit milion různých bot).

První botou, která se v americké továrně Speedfactory vyrábí, je limitovaná běžecká obuv AM4NYC. Jeden pár vyjde na dvě stě dolarů.

Adidas předpokládá, že obě nové fabriky vyrobí okolo jednoho milionu párů bot do roku 2020. S modernizací svých továren hodlá do budoucna pokračovat, ačkoliv momentálně další stavby továren Speedfactory neplánuje. V režimu zrychlené výroby, která pružně reaguje na aktuální poptávku, nicméně firma v budoucnu chce vyrábět mnohem větší objemy.

„Máme ambice vyrábět takto zhruba padesát procent objemu,“ řekl listu The Business insider Gil Steyaert z představenstva německé firmy, zodpovědný za globální operace. Tímto způsobem chce firma zejména vykrývat vysokou poptávku u některých modelů. Zatím je to však jen doplněk. Adidas ročně vyrobí 403 milionů párů bot, z toho jeden milion párů ušijí roboti ve dvou nových továrnách.

Botu si však zároveň zákazníci mohou uzpůsobit individuálním potřebám. „Speedfactory umožňuje v automatickém provozu zcela přizpůsobit botu představám zákazníka. Umíme teď navrhnout obuv přesně tak, jak si lidé přejí. Naším cílem je úplná variabilita, ale bez kompromisu v rychlosti výroby,“ dodal Steyaert.

Speedfactory je novou technologií výroby obuvi Adidas, kdy funkční design boty má lépe vyhovovat využití například díky analýze dat pohybu, přesnému programování a jiným výrobním postupům (podrážka se nelepí).

Nejčtenější

Hygienické peklo v čínských hotelech. Personál usvědčila skrytá kamera

Na každý povrch dnes existují specializované přípravky, někdy si však poradíte...

Čínské luxusní hotely se musely omluvit poté, co se na sociální síti objevilo video, ve kterém jejich zaměstnanci...

Obchody si akcemi Black Friday utahují smyčku kolem krku, říká odborník

Black Friday

Od pondělí 19. listopadu začnou u některých obchodníků výprodeje na tzv. Černý pátek. Řada e-shopů však ve snaze zvýšit...

Dráhy nevědí, co s historickými vlaky. Prodělávají jim 40 milionů ročně

Lokomotiva řady 750.356 přezdívaná Brejlovec je jednou z těch, kterou chtějí...

Na ministerstvech dopravy a kultury vzniká plán na záchranu parních lokomotiv a dalších historických vozidel, o které...

Cigarety bez dýmu. Firma láká Čechy na zahřívaný tabák, lékařka varuje

Americká společnost Philip Morris představila novou generaci zahřívaných...

Společnost Philip Morris ČR v úterý představila novou generaci zahřívaných cigaret bez kouře iQOS 3. Vedle ní přišla i...

Zemřel majitel výrobce optiky Meopta. Přezdívalo se mu přerovský Baťa

Úspěšný byznysmen Čechoameričan Paul Rausnitz, který v 90. letech zachránil...

V neděli zemřel podnikatel a válečný veterán Paul Rausnitz, který ze dna přivedl ke globálnímu úspěchu výrobce...

Další z rubriky

Rozděl a panuj. Amazon se rozroste do metropolí na východě USA

Ilustrační snímek

Technologický gigant Amazon v úterý oznámil umístění svého nového sídla. Po více než roce rozhodování vybral variantu...

ČEZ vydělal za tři čtvrtletí 9,1 miliardy. Meziročně o téměř polovinu méně

Ilustrační snímek - polostátní energetická firma ČEZ.

Čistý zisk energetické společnosti ČEZ klesl za první tři čtvrtletí letošního roku meziročně o 45 procent na 9,1...

Facebook si údajně objednal nenávistné články, měl tak odvádět pozornost

Ilustrační snímek

Sociální síť Facebook si podle deníku The New York Times najala PR firmu, která měla za úkol pomocí článků na internetu...

Najdete na iDNES.cz