Česká továrna by mohla dodávat části kabiny do modelu UH-60M.

Česká továrna by mohla dodávat části kabiny do modelu UH-60M. | foto: Rosťa Jančar, Technet.cz

Aero má blízko k výrobě částí vrtulníku Black Hawk

  • 23
Letecká společnost Aero Vodochody, kterou vlastní finanční skupina Penta Investments, je v úzkém výběru na dodavatele části kabiny legendárního amerického bojového vrtulníku Black Hawk. A nevede si nijak špatně.

"Můžeme potvrdit, že se účastníme tendrů na dvě zakázky – dodávky kabiny a kabelových svazků," uvedl mluvčí Penty Martin Danko.

Kdy by mohl být obchod uzavřen a jak velký přínos by znamenal pro firmu, která společně s celým oborem prochází krizí, nechtěl Danko komentovat.

Podle informací MF DNES je tendr před dokončením a Aero si nestojí špatně. Česká továrna by mohla dodávat části kabiny do modelu UH-60M a kabelové svazky do modelu S-70i. Oba stroje se pyšní příslušností do rodiny vrtulníků Black Hawk, která se poprvé objevila ve výzbroji americké armády v sedmdesátých letech.

S producentem vrtulníku, společností Sikorsky Aircraft, má Aero úzké kontakty již delší dobu. "Spolupráce s firmou Sikorsky je ve svém rozsahu a míře finalizace naprosto unikátní," uvedl prezident Aera Igor Hulák při hodnocení hospodářských výsledků loňského roku.

Ty dopadly pro Aero dobře. Továrna pro společnost Sikorsky vyrobila téměř 60 civilních vrtulníků S-76 bez dynamických částí, což tvořilo podstatnou část z jejích tržeb, které se vyšplhaly na 4,2 miliardy korun. Celkem firma vydělala 402 milionů čistého, ale stále před sebou tlačí obří čtyřmiliardovou ztrátu z minulých let.

Model S-70i se začal letos vyrábět v polské továrně PZL Mielec, která náleží firmě Sikorsky. Je tedy možné, že by Aero expedovalo kabelové svazky do Polska.

Kromě Sikorského spolupracuje Aero také například s francouzskou firmou Latecoere, pro niž vyrábí podsestavy dveří letounu Embraer 170/190, pro švédský Saab dělá od letoška závěsníky stíhačky JAS-39 Gripen.