Zda budou následovat i odchody některého z dalších pěti italských vrcholných manažerů, Penta neuvedla.
Giordo přišel do Aera před třemi lety. Za jeho vedení firma prošla první fází strategické transformace, v rámci které se zaměřila na vojenskou výrobu a vrátila se k vývoji a výrobě vlastního cvičného a lehkého bitevního letadla L-39 NG.
Nové zbrojní projekty zatím nejsou výdělečné a Aero je třetí rok po sobě ve ztrátě. Jeho provoz musí Penta dotovat, naposledy mu na přelomu roku poskytla finanční injekci 400 milionů korun. Firma v posledních měsících také přišla o důležitou zakázku na dodávku kokpitů pro vrtulníky UH-60M Black Hawk americké společnosti Sikorsky a oznámila plán na propuštění desetiny z 1 800 zaměstnanců.
„Giuseppe Giordo úspěšně uvedl L-39 NG na mezinárodní letecký trh. V letošním roce jsme tak mohli rozběhnout sériovou výrobu pro první dodávky v roce 2020. Jako vlastník projekt plně podporujeme,“ uvedl investiční manažer Penty pro Aero Vodochody Marek Šmrha.
Aero představilo nový letoun L-39NG za účasti vládní špičky |
Vojenská výroba by měla tvořit dvě třetiny tržeb
Dieter John bude pokračovat v definované strategii rozvoje firmy. Pro ni je dnes důležitá zejména efektivní sériová výroba nového letounu. Strategie počítá s tím, že do deseti let bude vojenská výroba tvořit dvě třetiny tržeb.
Předsériový letoun L-39 NG poprvé vzlétl na letišti loni v prosinci sériová výroba začala letos v únoru. Prvních šest jich bude pro zákazníky připraveno v roce 2020. Od jara chce společnost pokračovat dalšími vývojovými lety s cílem získat certifikaci do konce letošního roku. Prvním zákazníkem je Senegal, který si objednal čtyři letouny v bojové verzi.
Thajci chtějí pořídit nové L-39NG, mají nahradit dosluhující Albatrosy |
Pokračují také jednání se státním podnikem LOM Praha, který zajišťuje výcvik pilotů mimo jiné pro českou armádu. Smlouva na dodávku čtyř letounů by měla být uzavřena letos. Firma jedná i s dalšími potenciálními klienty z evropských zemí a členů NATO, ale také se zeměmi Jižní Ameriky, Asie, Blízkého východu či Afriky.
Příjmy Aera pocházejí hlavně z výroby náběžných hran křídel letadel Airbus A220. Od loňského jara ve Vodochodech přešli z vývoje na sériovou výrobu dílů pro vojenský dopravní letoun Embraer KC-390. Rozjíždí se i výroba skořepinových konstrukcí, kterými společnost ST Aerospace přestavuje osobní verze letadel Airbus A320 a A321 na nákladní.