Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Aerolinie: sňatky z rozumu

  0:01aktualizováno  0:01
Letecká přeprava ve světě má již několik let vážné problémy. Kromě globálního ekonomického útlumu za to může i strach lidí z létání, ať již kvůli atentátům v New Yorku, válce v Iráku nebo epidemii SARS. Někteří odborníci tvrdí: "Příliš mnoho aerolinií teď bojuje o příliš málo cestujících."

V posledních dnech se však konečně začíná zdát, že očekávaná vlna spojování celého sektoru začíná nabírat na obrátkách.

Minulý týden nejprve konečně vznikla aliance Air France s nizozemskou KLM. Stále sice nejde o definitivní propojení - obě společnosti budou vzhledem k předpisům operovat nezávisle a podrží si svou vlastní identitu. Přesto se však dá říci, že tak vznikla nová evropská jednička v letecké přepravě.

Na tento krok proto okamžitě zareagoval dosavadní lídr starého kontinentu - British Airways. Výkonný šéf aerolinií Rod Eddington pro španělský list El País naznačil, že firma má zájem o sloučení se španělskými aeroliniemi Iberia.

Eddington uvedl, že obě firmy by si brzy mohly skončit "vzájemně v náručí". Hlavně silnější British Airways mají strategický zájem o španělský trh, kam létá mnoho Britů. Iberia a British Airways již uzavřely dohodu, podle níž na 57 linkách obě firmy nabízejí svým klientům letenky tak, aby partnerovi pomohly naplnit jeho lety.

Ani v případě Iberie a BA zatím nejde o plné spojení. Tomu brání hlavně bilaterální dohody, které vládám jednotlivých zemí umožňují zakázat konkurenčním firmám z jiných zemí létat z národních letišť.

Bilaterální dohody uzavírají, jak již název napovídá, dvě země mezi sebou. Tyto dohody pak brání tomu, aby například Air France nebo německá Lufthansa létaly na trase Londýn - New York.

V této ochraně vlastního trhu vynikají hlavně Američané, ale ani Evropa nezaostává. Již léta se svět snaží dohodnout na zrušení bilaterálních dohod. Tato jednání však zatím vždy ztroskotala na neústupnosti některých států.

Další kolo jednání "o otevřeném nebi", tedy zrušení bilaterálních dohod, se má uskutečnit v nejbližších týdnech. Až poté se zřejmě s fúzemi leteckých firem roztrhne pytel.

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační foto.
Chudoba či sociální vyloučení? V Česku hrozí nejméně ze všech zemí EU

Česká republika byla loni ve srovnání s ostatními 27 státy Evropské unie zemí s nejnižším procentem chudoby a sociálního vyloučení. Společně s Finskem, Dánskem...  celý článek

Logo Účtenkovky tvoří barevná písmena na bílém podkladu
Účtenkovka zlobí. Skenování moc nefunguje a hráčům se do přepisování nechce

Už je to více než dva týdny, co se rozjela účtenková loterie. Cestu k hlavní ceně milion korun, autu či dalším peněžním výhrám však lidem ztěžují problémy s...  celý článek

Ilustrační snímek
Vánoční prémie budou, hlásí třetina firem. Většinou rozdají peníze

Výborná ekonomická kondice domácích podniků se před Vánocemi propíše i do kolonky mimořádné odměny na výplatních páskách. Třetina firem má už teď jasno, že je...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.