Firma nabízela letenky za ceny jako SkyEurope před krachem, šlo ale o omyl.

Firma nabízela letenky za ceny jako SkyEurope před krachem, šlo ale o omyl. | foto: SkyEurope.

Aerolinkám Air One hrozí pokuta, v reklamě si spletly koruny a eura

  • 47
Italské aerolinky Air One inzerovaly v pražském metru letenky za 27 korun. Šetřiví cestovatelé by z takové ceny určitě měli radost, ve skutečnosti šlo o omyl. Aerolinky si spletly měnu a místo v eurech inzerovaly ceny v českých korunách. Od pražského magistrátu jim nyní hrozí pokuta za nekalé obchodní praktiky.

Cestující v pražském metru mohli mít minulý týden pocit, že se vrátily časy zkrachovalých aerolinek SkyEurope a jejich desetikorunových cen, kterými se zoufale snažily zaplnit svá letadla pár týdnů před bankrotem. Italské aerolinky Air One nabízely ve své reklamě ve vozech metra letenky do Milána či Pisy už za 27 korun včetně tax.

Nabídka měla jedinou vadu: takové letenky nikdy v nabídce nebyly. Italský nízkonákladový dopravce, který patří národním aerolinkám Alitalia, si v reklamě spletl koruny s eury. Ve stejnou dobu tak letenky za tuto cenu nabízel, avšak nikoliv v korunách, ale v eurech.

Podle Zuzany Košťálové ze zastoupení Alitalie v Česku šlo o neúmyslnou chybu. "Chybná reklama by měla být již stažena a nahrazena správnými cenami," uvedla Košťálová poté, co MF DNES Alitalii na klamavou reklamu upozornila.

Společnosti hrozí vysoká pokuta

Aerolinkám hrozí za takové chování pokuta, pokud podá někdo z potenciálních zákazníků podnět. "Pokud firma uvádí v reklamě ceny, které neexistují, jde o nekalou obchodní praktiku," uvedla Martina Staňková ze živnostenského a občanskoprávního odboru pražského magistrátu.

Pokuta může teoreticky dosáhnout pěti milionů korun, dosud však nikdy v takové výši nepadla. Lidé nemají ani šanci se jakkoliv právně domáhat inzerovaných cen. Podle zákona o cenách nesmí "kupující zneužívat svého postavení k tomu, aby získal nepřiměřený hospodářský prospěch nákupem za sjednanou cenu výrazně nedosahující oprávněných nákladů".

Air One patří od roku 2010 pod Alitalii, firma působí jako nízkonákladový dopravce. Z Prahy létá do Milána a toskánské Pisy. Ve flotile má celkem osm airbusů A320.

Extrémně nízké ceny letenek v řádu desítek korun jsou už několik let minulostí, přesto nebyly dříve nereálné. Zejména v letech 2008 a 2009 během krize nízkonákladové společnosti nabízely letenky hluboce pod náklady. Irský Ryanair například jednu dobu prodával letenky za jeden cent včetně všech tax, teď ale jeho nejnižší ceny obvykle začínají na deseti eurech. I při takových cenách, jejichž nabídka byla ale silně omezená, firma vydělávala. Podobně nízko zkoušely letenky nacenit i SkyEurope, které z Prahy nabízely lety po Evropě i v řádu deseti- až stokorun. Firma nakonec zkrachovala.