Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Aerolinky bojují o cestující do Paříže, ceny jsou rekordně nízko

  • 48
Cestování mezi Prahou a Paříží začalo prudce zlevňovat. Může za to především cenová válka dvou donedávna ještě spolupracujících dopravců: ČSA a Air France.

Letenka do tří tisíc korun byla dosud záležitostí většinou jen nízkonákladových aerolinek. Teď je nabídka zpátečních letenek pod tři tisíce korun největší v historii. Dosud také cestující neměli na výběr z tolika letů mezi českou a francouzskou metropolí. V pracovní dny se létá z Ruzyně na pařížské letiště Charlese de Gaulla třináctkrát denně.

Například Air France snížily nejlevnější tarif až na 2 400 korun, na podobnou cenu se dostaly o víkendu i České aerolinie při své akci na prodej letenek bez poplatku. SmartWings donedávna nabízely letenky jen za 1 990 Kč. Pokaždé jde o ceny včetně poplatků.

"Dnešní konečné ceny jsou jedinečné a jsou srovnatelné jen s tím, co nabízela společnost Sky Europe v době svého prodělečného provozu," říká Roman Fritschka z OK Tours. Podle Pavla Němce z HRG Czech Republic klesly ceny především dražších tarifů (například pro návrat v ten samý den či zakoupené krátce před odletem) o více než třetinu.

Šarvátka mezi ČSA a Air France zvýhodňuje pasažéry

Důvod zlevnění je jednoduchý: konkurenční boj a rozchod ČSA s Air France. Oba partneři z aliance SkyTeam dosud mezi oběma městy létali šestkrát denně dohromady a vzájemně sdíleli kapacity letadel. Od soboty létá každý sám na sebe: ČSA čtyřikrát denně, Air France pětkrát. K tomu ještě třikrát denně létají SmartWings a jednou easyJet. Se třinácti lety denně je tak Paříž destinací, kam z Prahy letadla létají bezkonkurenčně nejčastěji. I dlouhodobě je Paříž nejfrekventovanějším cílem cestujících, kteří z Ruzyně létají.

Otázkou je, jak dlouho takový boj vydrží. "Připomíná mi to Londýn, kde byl dlouho také boj o zákazníky a ceny velmi nízko. Pak odešly ČSA a letenky šly zas nahoru," řekl Němec.

ČSA rozchodem s Air France ztratí velkou část klientů, které si AF naváží do Paříže hlavně na přestup na dálkové lety. ČSA teď budou záviset hlavně na lidech létajících jen mezi oběma městy, částečně ještě linku budou plnit lidé, kteří z Paříže letí dál přes Prahu především na Blízký východ do Damašku nebo Bejrútu. ČSA rozchodem s Air France ztratily část cestujících pro další lety z Prahy, například do Ostravy, Košic či Krakova.

Hlavní boj na lince se však teď strhne o cestující bez přestupu, tedy hlavně mezi ČSA a SmartWings. Při výši letištních poplatků jsou letenky pod tři tisíce korun pro dopravce jednoznačně ztrátové a dá se čekat, že jeden ze čtyř dopravců ustoupí. "Je možné, že se někdo z nich bude chtít odlišit a svoje lety přesměruje na letiště Orly, které má pro řadu cestujících směřujících do Paříže výhodnější polohu," říká Fritschka.