Aerolinky chtějí spojit Brno s 20 městy

  • 12
Brno - Ambiciózní plán připravila pro Brno akciová společnost Air RegioConnect. Hodlá propojit město s více než dvaceti evropskými sídly pravidelným leteckým spojením. Názory na to, zda se záměr podaří uskutečnit, se však různí. Dosud každá linka, která z Brna létala, po čase zkrachovala.

Podle internetového výpisu z obchodního rejstříku se firma založená v roce 1999 zabývá zprostředkovatelskou a obchodní činností - koupí zboží za účelem jeho dalšího prodeje a prodejem a provozováním cestovní kanceláře.

"Zabezpečíme dopravu z Brna na všechny čtyři světové strany. Nechceme od města žádné dotace, ale nabízíme mu akcie naší společnosti. Stejně tak nabízíme asi dvacet procent akcií veletrhům," tvrdí představitel Air RegioConnect Siegfried Wanka.

"Už jsem jednal s majiteli v Düsseldorfu - jsou ochotni do naší firmy vstoupit. Zájem mají i jiné společnosti. Zaznamenali i zájem města Zlína. Některé linky by totiž mohly létat odtamtud," dodal.

Přestože je Wanka přesvědčen, že létat do Prahy se začne už na podzim a do dalších míst na jaře příštího roku, například ředitel brněnského letiště Tomáš Plaček je skeptický.

"Pan Wanka o tom projektu mluví už tři roky, ale neviděl jsem jediný konkrétní čin směřující k uskutečnění záměru," tvrdí Plaček.

Podle něho však jiná firma, jejíž jméno nechce uvést, chystá pravidelné letecké spojení Brna z Německem, které by mělo začít fungovat od září. Pak by se měly linky rozšiřovat i na jiná místa.

K záměrům firmy Air RegioConnect není příliš důvěřivý ani náměstek brněnského primátora Petr Zbytek.

"O tom, že pan Wanka chce obnovit leteckou linku, nevím. Je ale docela možné, že u mě byl. Za dva tři měsíce u mě bylo několik zástupců leteckých společností, kteří nabízely linky," řekl náměstek.

Letecké spojení s Evropou podle něho město potřebuje. "Záleží ale, co by nás to stálo. O tom, že by pan Wanka nabízel městu akcie své společnosti, jsme se nikdy nebavili. Podíl v akciové společnosti ovšem někdy znamená totéž, co příspěvek," dodal Zbytek.

Siegfried Wanka je nicméně přesvědčen, že jeho firma je poté, co do konce tohoto měsíce podepíše smlouvy s kanadským partnerem (jež zabezpečí kapitál), schopna spoje zajistit.

"Region se bez dopravní infrastruktury nemůže rozvíjet. Norimberk má podobně jako Brno kolem čtyř set tisíc obyvatel a denně tam létá osmnáct až dvacet leteckých linek. My budeme mít denně průměrně dvanáct linek," uvedl Wanka.

Wanka: Linky z Brna se do budoucna vyplatí

Siegfriedu Wankovi bude pětasedmdesát let, ale stále je plný elánu. Německý občan hovořící česky bez přízvuku pracoval v devadesátých letech minulého století pro poradenskou firmu, která se zabývala privatizací českého a slovenského zbrojního průmyslu. Nyní bydlí střídavě v Brně a Berlíně a je představitelem firmy Air RegioConnect.

I když firma zatím nemá s leteckou dopravou žádné praktické zkušenosti, hodlá spojit leteckými linkami Brno s více než dvaceti městy v Evropě. "Když se to podaří, bude to pro rozvoj regionu velký přínos," tvrdí.

Vyplatí se vám takový počet linek? Není to příliš velké sousto?
Například přímé spojení na jižní Ukrajinu, do Lvova, dosud neexistuje. Denně odtamtud směřuje do Německa na pět set lidí, kteří nyní cestují nejrůznějšími způsoby. První tři roky ale nepočítáme se žádným ziskem.

Byznysplán máme zatím zpracovaný na pět let. Na všechno už máme kompletní projektovou dokumentaci - je to velká bichle. Za tři roky práce jsme do toho se společníky - je nás sedm - vložili z vlastních peněz asi milion eur, já sám v tom mám přes čtyřicet tisíc eur.

Linka, jež donedávna létala do Prahy, prodělávala. Vy tam chcete létat.
Původně jsme do Prahy létat nechtěli, protože je to ekonomicky nevýhodné. Budeme to řešit tak, že v Praze bude mezipřistání linky, která bude pokračovat dál, například do Berlína.

Cesta do Prahy a zpět bude stát necelých tisíc korun, náklady se tak vyrovnají cestě autem a navíc lidé ušetří spoustu času. Jsme přesvědčeni, že to bude fungovat. Nechceme nabízet letenky za čtyři pět tisíc korun, jak tomu bylo u linky, která fungovala donedávna.

Máte na své záměry dost peněz?
Jednáme o vstupu kanadského partnera do naší akciové společnosti. Přístupové smlouvy chceme podepsat do konce června. Na rozjezd počítáme s třemi a půl miliony eur.

Dva miliony eur bude stát výstavba hangáru, sedm a půl milionu eur dvě letadla Saab 340B pro třiatřicet pasažérů a dvanáct milionů eur úspornější stroje ATR 142 pro čtyřiačtyřicet lidí - na ty ale zatím peníze nemáme. Do dvou tří let chceme pro turistickou dopravu využívat i větší letadla typu Boeing 737.

Už máte piloty?
Potřebujeme třicet pilotů. Je to docela problém, o takové lidi je velký zájem. Chceme je hledat na Slovensku i v armádě. Celkem budeme mít dvaapadesát zaměstnanců - v této chvíli ale ještě žádné nemáme.