Italská Alitalia je už od května 2017 pod zvláštní správou. Paralýza leteckého odvětví vlivem pandemie nemoci covid-19 tak jen završila vleklé problémy firmy, jíž chtěla italská vláda původně prodat soukromým investorům.
Ministr Patuanelli parlamentnímu výboru pro dopravu řekl, že vláda založí na počátku června novou společnost, která převezme 100 procent problematických aerolinií.
Místo tisíců stovky. Provoz na pražském letišti se smrskl na desetinu |
Dalším evropským kandidátem na částečné zestátnění je německá Lufthansa, která se rovněž v současné situaci neobejde bez finanční pomoci zvenčí.
Podle agentury Bloomberg jsou aerolinky pod rostoucím tlakem, aby jako součást státní podpory přijaly také to, že Německo převezme ve společnosti vlastnický podíl. Zdroje Bloombergu uvádějí, že Lufthansa momentálně vyjednává o stimulačním balíčku v celkové hodnotě 10 miliard eur (273,5 miliardy Kč).
Německá vláda se chystá zachraňovat také menší aerolinky Condor, které dříve patřily zkrachovalé cestovní kanceláři Thomas Cook. Původně je měla koupit polská letecká společnost PGL, ta však od dohodnuté transakce minulý týden odstoupila. Německá vláda byla v případě kolapsu dohody připravená aerolinky Condor převzít, uvedla tento měsíc agentura Reuters s odkazem na informované zdroje.
Státní pomoc pro domácí letecké dopravce je správná cesta, říká expert |
O zestátňování leteckých společností se hovoří i v dalších zemích. Portugalský premiér Antonio Costa minulý týden připustil znárodnění dopravce TAP Air Portugal. „Nemůžeme vyloučit potřebu zestátnit TAP či další společnosti, které jsou naprosto nezbytné pro naši zemi. Nemůžeme riskovat, že o ně přijdeme,” uvedl premiér v rozhovoru pro tamní deník Observador.
Příjmy o polovinu nižší než loni
Možnost znárodňování klíčových leteckých společností, minimálně částečnou formou, naznačili v posledních týdnech také francouzští a britští ministři. Do svých plánů zahrnuli dopravce jako British Airways, EasyJet či Air France KLM. Státy by tak aerolinkám měly pomoci mimo jiné se splácením obrovských úvěrů, které si jejich nynější provoz vyžaduje.
Podobné nápady už zaznívají i v Česku. Ministryně financí Alena Schillerová tento měsíc Hospodářským novinám řekla, že České aerolinie, které se rovněž potýkají s negativními dopady koronaviru, by měl koupit stát.
Mezinárodní asociace leteckých dopravců IATA (International Air Transport Association) před týdnem aktualizovala svůj odhad letošních ztrát leteckých společností. Aerolinky podle něj přijdou kvůli pandemii o více než polovinu příjmů - celkem na tržbách ztratí asi 314 miliard dolarů (přes osm bilionů Kč). IATA kvůli hospodářskému útlumu a přetrvávajícím omezením očekává, že příjmy z přepravy pasažérů ve srovnání s loňským rokem klesnou o 55 procent.