Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Čtvrt milionu, když nepoletíte. Skandál United žene odškodné vzhůru

  11:55aktualizováno  11:55
Mít letenku pro let, k němuž je odbaveno více cestujících, než je míst v letadle, může být u některých dopravců velmi lukrativní. Americké aerolinky začínají po minulém týdnu, kdy na veřejnost proniklo násilné vyvedení jednoho z cestujících z letadla United Airlines, razantně zvyšovat odškodné pro klienty, kteří se na palubu nevejdou.

Boeing 767 společnosti Delta | foto: Delta Airlines

Zatím nejvyšší částky dosáhla kompenzace pro pasažéry Delta Air Lines. Třetí největší dopravce na světě (podle počtu cestujících) oznámil, že personál může cestujícím jako odškodné nabídnout až dva tisíce dolarů (zhruba padesát tisíc korun) namísto stávajících osmi set. O zvýšení odškodného informoval americký list USA Today.

Odškodné za odmítnutí nástupu do letadla je už dnes v USA vyšší, než na kolik mají při podobné situaci nárok podle evropského nařízení cestující při letech z Evropské unie (podle délky letu 250–600 eur, tedy zhruba 6 500–16 000 korun). Americké úřady požadují, aby odškodné za odepření nástupu do letadla dosáhlo nejméně čtyřnásobku jednosměrné ceny letenky až do výše 1 350 dolarů.

Dva tisíce dolarů však není ještě stop. Delta v dokumentu, který rozeslala zaměstnancům, oznámila limit až 9 950 dolarů (zhruba čtvrt milionu korun) za odškodné. Takovou částku však musí schválit ještě nadřízení letištního personálu. Dosud bylo maximum 1 350 dolarů. Dá se očekávat, že maximální částku si nechá aerolinka pro případy, kdy se nikomu z cestujících nebude chtít vzdát se místa v letadle.

Muž, pro kterého nebylo v letadle místo, skončil s krví v obličeji:

Odškodné za dobrovolné vzdání se letu je pro řadu cestovatelů velmi lákavým zdrojem finančního přilepšení, zejména u spojů, při nichž často musí čekat jen několik hodin na další letadlo. Delta loni zaznamenala 1 200 případů nedobrovolného vyloučení z letu kvůli přeplněnému letadlu ze 130 milionů cestujících. United loni neumožnily nástup 3 800 cestujících.

Pro Deltu je oznámení vyšších kompenzací nejen dobrou reklamou, ale také cestou, jak ušetřit případné zpoždění letadla na zemi. USA Today současně upozorňují, že k deseti tisícům dolarů se můžou vyšplhat i některé ceny letenek na delší vzdálenosti kupované na poslední chvíli.

Ostatní aerolinky už také mění pravidla pro přeplněné lety. United Airlines i American Airlines oznámily, že nikdo, kdo už nastoupí do letadla, z něj nebude z tohoto důvodu vyveden.

Prodej většího množství letenek, než je v letadle míst, je dlouholetou praxí aerolinek, které vycházejí především z pravděpodobnosti, že se většinou k letu nedostaví všichni.

Jedná se o běžnou praxi i v Evropě. Britský server The Independent upozornil na případ páru, který musel minulý týden opustit letadlo easyJet ze stejného důvodu: dopravce prodal do letadla více letenek, než měl míst.

Pasažér byl nevybíravě vyvlečen z letadla:


Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Stát chce vědět, kam a jak lidé jezdí. Zeptá se čtyřiceti tisíc domácností

Tak velký průzkum od jednoho ministerstva tady ještě nikdy nebyl. Podle zjištění MF DNES právě startuje historicky první celostátní průzkum dopravního chování,...  celý článek

Zátěžová zkouška prackovické estakády dálnice D8.
Z D8 zmizí ve středu poslední omezení, nejdřív se však na půl dne zavře

Nejpozději ve středu v pět odpoledne řidiči projedou úsekem dálnice D8 mezi Bílinkou a Řehlovicemi bez omezení. Provoz na Prackovické estakádě byl sveden do...  celý článek

Dopravce Ryanair nakupuje nové letouny Boeing 737 MAX.
Pracujte ještě 10 dní a dáme vám 300 tisíc bonus. Piloti Ryanair odmítli

Skupina pilotů irské nízkonákladové letecké společnosti Ryanair odmítla bonus, který jim vedení podniku nabízí oplátkou za změnu dovolené. Místo toho požadují...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.