Žádná z dvaceti největších světových aerolinek nemá cíl snižování emisí po roce 2025. I přesto, že je slíbily omezit s cílem, aby se planeta oteplila maximálně o dva stupně Celsia. Zjistila to Transition Pathway Initiative (TPI) při britské ekonomické univerzitě London School of Economics. Studie se zaměřila na prohlášení samotných firem týkajících se emisí uhlíku.
Nejlépe si ohledně řízení emise skleníkových plynů vedou společnosti Delta, United Airlines, Lufthansa a japonská ANA Group, nejnižší emise uhlíku na kilometr a cestujícího vypouští EasyJet, informoval server CNN. Easyjet je jediným dopravcem, jehož objem emisí udrží teplotní cíle po roce 2020 pod dohodnutým limitem, píše britský Independent.
Letecká doprava přispívá ke skleníkovému efektu dvěma procenty. Její objem však rychle narůstá. Mezinárodní asociace letecké dopravy IATA očekává, že v roce 2037 bude počet cestujících letadlem oproti dnešku dvojnásobný a dosáhne 8,2 miliard.
Pokud se tedy mají klimatické změny udržet pod kontrolou, je klíčové, aby aerolinky omezily svou produkci CO2. Podle studie je plnění klimatických cílů navázané na platy manažerů jen ve firmách Delta a Lufthansa.
Plány v odvětví spoléhají na to, že emise „spolknou“ například nově vysazené stromy. Výzkumy Mezinárodní energetické agentury a dalších ale ukazují, že stejně tak je potřeba, aby produkci CO2 omezily samotné aerolinky. Letecké společnosti by podle TPI měly z pohledu přispívání ke klimatické změně řešit nejen emise oxidu uhličitého, ale i další příčiny oteplování, jako je kondenzační stopa.
Investoři, kteří studii TPI podpořili, například Environment Agency Pension Fund, Aviva nebo BNP Paribas Asset Management, leteckým dopravcům vzkazují, že je třeba nespoléhat jen na kompenzační opatření typu sázení stromů a je nutné stanovit si cíle snižování emisí sahající až do roku 2030 a dále. Aerolinky podle investorů musí začít podnikat významné kroky. I na tom bude záležet, které firmy přežijí turbulentní přeměnu na nízkouhlíkovou ekonomiku.
Mezi další opatření, která mají pomoci při snižování emisí, patří zvýšení energetické efektivity či používání jiné formy paliva. Narozdíl od automobilové dopravy, která se elektrifikuje, však v letectví chybí potřebné technologie.