Největší světová letecká společnost American Airlines Group má za loňský rok rekordní celoroční ztrátu 8,9 miliardy dolarů (téměř 192 miliard korun). První ztrátu za svou existenci vykázala také americká nízkonákladová letecká společnost Southwest Airlines.
Ztráta American Airlines za čtvrté čtvrtletí činí 2,18 miliardy dolarů (asi 47 miliard korun), tedy 3,81 dolaru na akcii. Předloni za stejné období vykázala firma ještě zisk 414 milionů dolarů (necelých 9 miliard korun), což je 95 centů na akcii.
Čtvrtletní tržby se snížily o více než 64 procent na 4,03 miliardy dolarů (zhruba 87 miliard korun). Byly ale vyšší, než odhadovali analytici.
American Airlines uvedla, že podle jejích předpokladů bude kapacita v letošním prvním kvartálu na 45 procentech stejného období roku 2019, než létání omezila pandemie. Očekává, že tržby budou na 60 až 65 procentech prvního čtvrtletí roku 2019.
Problémy mají všichni
Ostatní společnosti na tom nejsou o nic lépe, a to včetně těch evropských. Své statistiky zveřejnila také britská nízkonákladová společnost EasyJet. Tržby letecké společnosti za poslední tři měsíce roku 2020 meziročně poklesly o 88 procent na 165 milionů liber (4,9 miliard korun), napsal deník The Guardian.
Britský nízkonákladový dopravce doufá v nárůst počtu cestujících v pozdějších měsících letošního roku. Podle průzkumu společnost EasyJet 65 procent evropských zákazníků v roce 2021 již provedlo nebo má v plánu provést rezervaci letenky.
Návrat mezinárodního cestování však bude pravděpodobně úzce souviset s vydáním vakcín. Není však jisté, za jak dlouho se zruší omezení pohybu. Ve Velké Británii dostalo první dávku vakcíny asi 7,1 milionu lidí a tamní vláda si klade za cíl do září naočkovat všechny dospělé. Zavádění očkování v zemích Evropské unie je však pomalejší, zmínil The Guardian.
Nejistota přinutila letecké společnosti snižovat jejich náklady. Společnost EasyJet uvedla, že v posledním čtvrtletí snížila své náklady na polovinu ve srovnání s rokem 2019. To znamená třeba méně jistých sezonních smluv pro piloty či další zaměstnance.
Piloti mění kariéru
Piloti tak často musí měnit práci. Jen v Evropě bylo v listopadu asi 10 000 nezaměstnaných komerčních pilotů, z toho 1 600 ve Velké Británii, uvádí web BBC.
Například Brit Christopher Bailey začal od ledna 2020 pracovat jako pilot obřích letadel Airbus A380 pro společnost Emirates. Společně s rodinou se přestěhoval z Británie do Dubaje. „Prodali jsme všechno, dům i auta, a začali jsme nový život,“ uvedl Bailey pro BBC.
Mezitím však koronavirus způsobil v leteckém průmyslu katastrofu a po měsíci a půl byl propuštěn. „Museli jsme se vrátit do Velké Británie, ale neměli jsme kam jít. Byla to stresující situace,“ doplnil Bailey.
Byl donucen si najít jiné zaměstnání. Upozornil však na to, že pro bývalého pilota může být obtížné si práci v jiném odvětví nalézt, zaměstnavatelé si totiž myslí, že takoví jedinci jsou překvalifikovaní. Stejně tak mohou mít zaměstnavatelé dojem, že piloti nemají zájem pracovat dlouhodobě.
Bailey nakonec získal práci na testovacím místě na covid-19, později byl povýšen na pozici vedoucího firmy. Doufá však, že se k létání v budoucnu vrátí.