Aeru Vodochody vzrostl loňský čistý zisk na 264 milionů, má nové zakázky

  15:22aktualizováno  16:13
Největší tuzemský výrobce letecké techniky Aero Vodochody loni zvýšil čistý zisk na 264 milionů korun z předloňských 175 milionů korun. Tržby firmě meziročně vzrostly z 2,2 miliardy na tři miliardy korun. Firma předpokládá, že letošní zisk vzroste o polovinu a tržby o jednu miliardu korun. Prezident společnosti Ladislav Šimek také řekl, že firma má další významné zakázky.

Podle Šimka uzavřel Aero Vodochody s Tuniskem kontrakt na generální opravu šesti letounů L-59. Dalšímu státu opraví 17 letadel L-39.  Oba stroje pocházejí z dílen Aera a už se nevyrábějí. "Jsou to významné zakázky a skutečně velké kontrakty," uvedl Šimek. Stát, kterému firma opraví letadla L-39, nechtěl jmenovat, protože ještě kontrakt prochází notifikací.

Aero je podle Šimka vyspělá montážní firma, která vyrábí významné části letadel pro řadu zákazníků. Mezi pilotní programy patří unikátní výroba vrtulníku S-67D, které český výrobce pro americkou společnost Sikorski připravuje v podstatě celé. Američané do nich musí instalovat dynamické části, jako je motor, převodovky a rotor podle potřeb zákazníků. Sériově firma podle Šimka vyrábí mimo jiné střední část křídla pro letouny Alenia C-27 J Spartan, kokpity pro legendární vojenský vrtulník UH-60M Blackhawk, dveře pro civilní letadla Embraer 170 a 190 nebo kity náběžných hran křídel a lemovací vzpěry na podvozky pro airbusy.

Zakázky Aera

L-39 Albatros je dvoumístný cvičný letoun navržený zejména pro výcvik armádních pilotů. Může plnit i lehké bojové úkoly. Aero vyrobilo od roku 1968 přes 2900 těchto letadel, které dodnes slouží v mnoha armádách.

Novější letoun L-59 Super Albatros má výkonnější motor a dokonalejší systémy. Poprvé vzlétl v roce 1986 a vyrobeno jich bylo 60.

Aero se také více zaměřuje na vývoj součástí letadel. Pro kanadský Bombardier a brazilský Embraer připravuje náběžné hrany křídla. "Je to přední část křídel, která je kritická pro aerodynamické vlastnosti celého letadla," podotkl Šimek. Pro kanadského výrobce, který chce konkurovat značkám Boeing a Airbus, už Aero ukončilo výrobu prototypů. Nyní se zahajují sériové dodávky a podle Šimka by letos mělo letadlo poprvé vzletět.

Pro brazilskou firmu se připravuje součást křídel pro vojenské dopravní letadlo KC-390 s nosností 23 tun, které je přímým konkurentem letounů Lockheed C-130 Herkules. "Měl by to být jediný konkurent tohoto už téměř 60 let starého letadla. Myslíme si, že tento produkt může být velmi zajímavý pro spoustu zemí," dodal Šimek. Aero nyní dokončuje design a letos by chtělo zahájit výrobu prvního prototypu. Do tohoto letounu bude česká společnost dodávat také dveře, nákladní rampy nebo zadní část trupu.

Všechny tyto zakázky, z nichž některé firma získala poměrně nedávno, by podle Šimka měly zajistit další růst společnosti. "Firma poroste, jak z hlediska tržeb, tak z hlediska počtu pracovníků, minimálně pět dalších let poměrně strmým způsobem," uvedl Šimek.

Aero Vodochody funguje již od roku 1919. Firma také vyrábí vlastní letadla, jako například L-159, který od roku 2001 používá česká armáda. Nyní v Aeru pracuje kolem 1500 zaměstnanců. Letos by chtěla firma podle Šimka přijmout dalších 100 zaměstnanců, kteří se budou především zabývat vývojem.

Autor:


Nejčtenější

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...



Z prošlého jídla a miliard much udělali dva Britové v Jižní Africe byznys

Od roku 2008, kdy firma vznikla a přijala první zaměstnance, se jejich počet...

Miliardy much a hnijící jídlo jsou pro bratry Jasona a Davida Drewovy z Velké Británie jádrem podnikání. V Jižní Africe...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

KVÍZ: Proč chyběl v Československu toaletní papír a kde byste našli Baťov?

Peníze

České a slovenské hospodářství prošlo za posledních sto let etapami bouřlivého rozvoje i zaostávání. Děti dnes už...

Další z rubriky

Nekonečný boj s plasty. Igelitky zdarma zmizely, zůstaly stovky milionů sáčků

Ilustrační snímek

Zatímco igelitkám už vyhlásili obchodníci i státy boj, mikrotenové sáčky zatím přežívají. Jejich postupné nahrazování...

Zemanův expertní tým podpořil jadernou energetiku i prolomení limitů těžby

Tři zaniklé vsi nemívaly veliké kostely, jen malé kaple, jež patřily pod...

Poradní tým prezidenta Miloše Zemana v sobotu podpořil jadernou energetiku a její další rozvoj. Ve výrobě elektřiny...

Agrofert se znovu snaží koupit pekárny United Bakeries

Dodávky firmy Penam určené pro distribuci pečiva.

Pekárenská firma Penam z koncernu Agrofert hodlá koupit jediného akcionáře čelního českého výrobce pečiva United...



Najdete na iDNES.cz