Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Airbus zastavuje dodávku letadel typu A320neo. Kvůli závadě na motorech

  9:07aktualizováno  9:07
Třicet procent letadel typu A320neo létá s alespoň jedním závadným motorem. Společnost Airbus, která letouny vyrábí, proto ruší dodávky a soustředí se na výměnu vadných kusů. Nejnovější chyba na motorech zhotovených firmou Pratt & Whitney není přitom první, které se společnost dopustila. Problémy s trvanlivostí motorů řešila už v roce 2016.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek)

Společnost Airbus SE uvedla, že téměř třetina jejích letadel typu A320neo je ovlivněna závadou motoru. Některé dodávky letadla byly proto zastaveny. 

„Z celosvětově provozovaných 113 letadel s motory Pratt & Whitney je asi 30 procent vybaveno buď jedním nebo dvěma vadnými motory,“ sdělila v pondělí společnost pro Bloomberg. Problémy se od závad, které již dříve zasáhly tento typ motoru, liší a pocházejí z nejnovějších šarží.

Podle indické nízkonákladové letecké společnosti IndiGo, která je největším zákazníkem letadla, byl evropský výrobce donucen přerušit dodávky A320neo s motory Pratt & Whitney. Zveřejnění nových problémů s motory navíc není pro společnost Airbus o nic příjemnější vzhledem k tomu, že se jedná o jejich nejprodávanější letadlo.

Indigo v neděli prohlásilo, že se potýkalo s výpadky motorů během letu. Piloti se tak museli vracet zpět, a to rovnou ve třech případech. Letecká společnost proto spolupracuje s Pratt & Whitney, aby některé z chybných motorů vyměnila. „Výměna motorů je nejlepším možným opatřením, jak zabránit dalším nehodám,“ řekl mluvčí společnosti IndiGo Ajay Jasra.

Význam A320 pro společnost Airbus, která vyrobí více než 50 letounů měsíčně, je přitom obrovský. Před třiceti lety se díky němu stala vyrovnaným konkurentem, de facto duopolem, společnosti Boeing Co.

Chtěli upevnit postavení na trhu

Na letoun A320 nabídla společnost Airbus tradičně dvě varianty motoru. Zákazníci si mohou vybrat mezi modelem a typem, který ve Francii vybudoval CFM, společný podnik společností General Eletric Co. a Safran SA. Pro Pratt & Whitney představovala zakázka upevnění svého postavení na lukrativním trhu jednopodlažních letadel, které tvoří páteř většiny globálních leteckých společností.

Pratt & Whitney investovala 10 miliard dolarů do turbodmychadla, které je nyní nejdůležitějším produktem. Společnost se pokouší překonat dřívější chyby, včetně problému s chlazením, který počátkem roku 2016 narušil její komerční uvedení na trh, a následné problémy s trvanlivostí a zpožděním dodávek. Společnost se v pátek k současné závadě motoru vyjádřila: „Problém byl izolován na omezené subpopulaci motorů a měl co do činění s okrajem nože kompresového těsnění.“

„Airbus a Pratt & Whitney pracují v úzké spolupráci a budou rychle informovat o novinkách, abychom se vrátili k normálnímu provozu a obnovili dodávky letadel,“ řekl mluvčí společnosti IndiGo.

Prvotní závady u Pratt & Whitney vyvolaly u mnoha zákazníků nedůvěru. Když firma koncem roku 2017 vyhrála několik klíčových objednávek, zdálo se, že se z obtížného období konečně dostává.

Společnost IndiGo minulý týden uvedla, že zrušila některé lety poté, co Evropská agentura pro bezpečnost letectví varovala před novým problémem s motory s tím, že jej vyšetřuje. Letadla, která používají oba postižené motory, musí přestat létat během tří letových cyklů. Letadla s jedním dotčeným motorem jsou zase omezena v letech na delší vzdálenost.

Autor:



Nejčtenější

Česká pošta se chtěla zalíbit na Facebooku, sklidila výsměch

Česká pošta na svém Facebookovém profilu vyhlásila soutěž o modré reklamní...

Po pošťácké internetové televizi, kterou loni Česká pošta rozjela na kanále YouTube, nyní rozpačitě baví své zákazníky...

Motýlí efekt a duha na českých bankovkách. Podívejte se na nové prvky

Státní tiskárna cenin představila nové ochranné prvky, které budou na...

Státní tiskárna cenin slaví devadesát let od svého vzniku. Významné jubileum spojila s unikátní výstavou cenin, kde má...



Ceny pozemků pro dům vyskočily na dvojnásobek. Kolik stojí ve vašem kraji?

Inženýrské sítě

Ceny stavebních pozemků stoupaly nejstrměji v posledních sedmi letech na Vysočině, v Královéhradeckém kraji a ve...

KLDR čaruje s rozpočtem jak Voldemort. Její lži drásaly i otrlé Sověty

Severokorejský diktátor Kim Čong-un na vojenské přehlídce v Pchjongjangu (15....

Představte si státní rozpočet, který vykazuje stálý růst, notně podporuje rozvoj vědy i technologií, velkou část...

KVÍZ: Kolik chmele je v půllitru a co je spilka? Otestujte se, co víte o pivu

(Ilustrační snímek)

Jsme národ pivařů. Alespoň to platí o spotřebě na hlavu. Každý Čech do sebe za rok otočí v průměru pár set půllitrů....

Další z rubriky

Stát nechce skomírající lokálky rušit úplně, mohla by je využít elektroauta

Most přes Mladotický potok na zaniklé železniční trati Kralovice - Mladotice v...

Úředníci hledají způsob, jak zakonzervovat nevyužívané tratě. Do budoucna na nich mohou jezdit samořiditelná...

České dráhy si za víc než miliardu pronajmou patnáct nových lokomotiv

Lokomotiva 1216 Taurus v barvách Českých drah se jmenuje Spirit of Brno.

České dráhy si chtějí do roku 2024 pronajmout patnáct lokomotiv schopných jet rychlostí až 160 kilometrů za hodinu....

Válka autobusů pokračuje. Jančura viní FlixBus z nekalé soutěže

Nové plány autobusového dopravce Student Agency představil majitel společnosti...

Majitel společností Student Agency a RegioJet Radim Jančura se chystá v nejbližších dnech poslat předžalobní výzvu...

Najdete na iDNES.cz