Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Airbus zastavuje dodávku letadel typu A320neo. Kvůli závadě na motorech

  9:07aktualizováno  9:07
Třicet procent letadel typu A320neo létá s alespoň jedním závadným motorem. Společnost Airbus, která letouny vyrábí, proto ruší dodávky a soustředí se na výměnu vadných kusů. Nejnovější chyba na motorech zhotovených firmou Pratt & Whitney není přitom první, které se společnost dopustila. Problémy s trvanlivostí motorů řešila už v roce 2016.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek)

Společnost Airbus SE uvedla, že téměř třetina jejích letadel typu A320neo je ovlivněna závadou motoru. Některé dodávky letadla byly proto zastaveny. 

„Z celosvětově provozovaných 113 letadel s motory Pratt & Whitney je asi 30 procent vybaveno buď jedním nebo dvěma vadnými motory,“ sdělila v pondělí společnost pro Bloomberg. Problémy se od závad, které již dříve zasáhly tento typ motoru, liší a pocházejí z nejnovějších šarží.

Podle indické nízkonákladové letecké společnosti IndiGo, která je největším zákazníkem letadla, byl evropský výrobce donucen přerušit dodávky A320neo s motory Pratt & Whitney. Zveřejnění nových problémů s motory navíc není pro společnost Airbus o nic příjemnější vzhledem k tomu, že se jedná o jejich nejprodávanější letadlo.

Indigo v neděli prohlásilo, že se potýkalo s výpadky motorů během letu. Piloti se tak museli vracet zpět, a to rovnou ve třech případech. Letecká společnost proto spolupracuje s Pratt & Whitney, aby některé z chybných motorů vyměnila. „Výměna motorů je nejlepším možným opatřením, jak zabránit dalším nehodám,“ řekl mluvčí společnosti IndiGo Ajay Jasra.

Význam A320 pro společnost Airbus, která vyrobí více než 50 letounů měsíčně, je přitom obrovský. Před třiceti lety se díky němu stala vyrovnaným konkurentem, de facto duopolem, společnosti Boeing Co.

Chtěli upevnit postavení na trhu

Na letoun A320 nabídla společnost Airbus tradičně dvě varianty motoru. Zákazníci si mohou vybrat mezi modelem a typem, který ve Francii vybudoval CFM, společný podnik společností General Eletric Co. a Safran SA. Pro Pratt & Whitney představovala zakázka upevnění svého postavení na lukrativním trhu jednopodlažních letadel, které tvoří páteř většiny globálních leteckých společností.

Pratt & Whitney investovala 10 miliard dolarů do turbodmychadla, které je nyní nejdůležitějším produktem. Společnost se pokouší překonat dřívější chyby, včetně problému s chlazením, který počátkem roku 2016 narušil její komerční uvedení na trh, a následné problémy s trvanlivostí a zpožděním dodávek. Společnost se v pátek k současné závadě motoru vyjádřila: „Problém byl izolován na omezené subpopulaci motorů a měl co do činění s okrajem nože kompresového těsnění.“

„Airbus a Pratt & Whitney pracují v úzké spolupráci a budou rychle informovat o novinkách, abychom se vrátili k normálnímu provozu a obnovili dodávky letadel,“ řekl mluvčí společnosti IndiGo.

Prvotní závady u Pratt & Whitney vyvolaly u mnoha zákazníků nedůvěru. Když firma koncem roku 2017 vyhrála několik klíčových objednávek, zdálo se, že se z obtížného období konečně dostává.

Společnost IndiGo minulý týden uvedla, že zrušila některé lety poté, co Evropská agentura pro bezpečnost letectví varovala před novým problémem s motory s tím, že jej vyšetřuje. Letadla, která používají oba postižené motory, musí přestat létat během tří letových cyklů. Letadla s jedním dotčeným motorem jsou zase omezena v letech na delší vzdálenost.

Autor:


Nejčtenější

PŘEHLEDNĚ: Jakou hypotéku nově získá žadatel s platem 23 tisíc čistého?

Ilustrační snímek

Strážci ekonomiky znovu šlápli na brzdu, pokud jde o hypoteční úvěry. Od října banky výrazněji zohlední příjmy žadatele...

Jak jedí chudé rodiny? Před výplatou o chlebu, po ní pizza a ovoce

Krajíce natřete hořčicí a domácí majonézou, navrch rozdrobte čedar.

Na jídlo a potřeby pro chudé může Česko čerpat 700 milionů korun z Fondu evropské pomoci nejchudším osobám. Většina...



„Levná“ pracovní síla není levná. Rumuni v Česku vydělávají víc než Češi

Ilustrační snímek

Občané Rumunska, kteří pracují v České republice, mají vyšší průměrnou mzdu než zaměstnanci s českým občanstvím. V...

Návrh rozpočtu EU je pro Česko naprosto nepřijatelný, tvrdí Babiš

Premiér Andrej Babiš (4.6.2018)

Návrh rozpočtu Evropské unie na příští programovací období je pro českou vládu podle premiéra Andreje Babiše (ANO)...

Malí podnikatelé nebudou muset evidovat online. Nová koalice bránila EET

Ilustrační snímek

Podnikatelé, u nichž hotovostní platby nepřevýší 200 tisíc korun, by podle vlády nemuseli být připojeni k internetu a...

Další z rubriky

Prodej Student Agency je stále ve hře. Jančura bude investovat do vlaků

Radim Jančura

Podnikatel Radim Jančura nevylučuje, že svůj letenkový a zájezdový byznys skutečně prodá. Uvedl to v rozhovoru pro...

Mění se jízdní řády. Pojede nový rychlík k Baltu, některé spoje se ruší

Jízdní řády IDOS

V neděli 10. června se mění některé jízdní řády vlakové a autobusové dopravy. Na železnici se to dotkne 85 tratí....

Pražské letiště přivírá dveře Uberu. Cestující obtíže nezaznamenají

Pražské letiště nese Havlovo jméno od roku 2012.

Pražské letiště od července zkomplikuje život lidem, kteří si přivydělávají alternativní taxislužbou. Plánuje totiž...

Najdete na iDNES.cz