Airbus zastavuje dodávku letadel typu A320neo. Kvůli závadě na motorech

  9:07aktualizováno  9:07
Třicet procent letadel typu A320neo létá s alespoň jedním závadným motorem. Společnost Airbus, která letouny vyrábí, proto ruší dodávky a soustředí se na výměnu vadných kusů. Nejnovější chyba na motorech zhotovených firmou Pratt & Whitney není přitom první, které se společnost dopustila. Problémy s trvanlivostí motorů řešila už v roce 2016.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek)

Společnost Airbus SE uvedla, že téměř třetina jejích letadel typu A320neo je ovlivněna závadou motoru. Některé dodávky letadla byly proto zastaveny. 

„Z celosvětově provozovaných 113 letadel s motory Pratt & Whitney je asi 30 procent vybaveno buď jedním nebo dvěma vadnými motory,“ sdělila v pondělí společnost pro Bloomberg. Problémy se od závad, které již dříve zasáhly tento typ motoru, liší a pocházejí z nejnovějších šarží.

Podle indické nízkonákladové letecké společnosti IndiGo, která je největším zákazníkem letadla, byl evropský výrobce donucen přerušit dodávky A320neo s motory Pratt & Whitney. Zveřejnění nových problémů s motory navíc není pro společnost Airbus o nic příjemnější vzhledem k tomu, že se jedná o jejich nejprodávanější letadlo.

Indigo v neděli prohlásilo, že se potýkalo s výpadky motorů během letu. Piloti se tak museli vracet zpět, a to rovnou ve třech případech. Letecká společnost proto spolupracuje s Pratt & Whitney, aby některé z chybných motorů vyměnila. „Výměna motorů je nejlepším možným opatřením, jak zabránit dalším nehodám,“ řekl mluvčí společnosti IndiGo Ajay Jasra.

Význam A320 pro společnost Airbus, která vyrobí více než 50 letounů měsíčně, je přitom obrovský. Před třiceti lety se díky němu stala vyrovnaným konkurentem, de facto duopolem, společnosti Boeing Co.

Chtěli upevnit postavení na trhu

Na letoun A320 nabídla společnost Airbus tradičně dvě varianty motoru. Zákazníci si mohou vybrat mezi modelem a typem, který ve Francii vybudoval CFM, společný podnik společností General Eletric Co. a Safran SA. Pro Pratt & Whitney představovala zakázka upevnění svého postavení na lukrativním trhu jednopodlažních letadel, které tvoří páteř většiny globálních leteckých společností.

Pratt & Whitney investovala 10 miliard dolarů do turbodmychadla, které je nyní nejdůležitějším produktem. Společnost se pokouší překonat dřívější chyby, včetně problému s chlazením, který počátkem roku 2016 narušil její komerční uvedení na trh, a následné problémy s trvanlivostí a zpožděním dodávek. Společnost se v pátek k současné závadě motoru vyjádřila: „Problém byl izolován na omezené subpopulaci motorů a měl co do činění s okrajem nože kompresového těsnění.“

„Airbus a Pratt & Whitney pracují v úzké spolupráci a budou rychle informovat o novinkách, abychom se vrátili k normálnímu provozu a obnovili dodávky letadel,“ řekl mluvčí společnosti IndiGo.

Prvotní závady u Pratt & Whitney vyvolaly u mnoha zákazníků nedůvěru. Když firma koncem roku 2017 vyhrála několik klíčových objednávek, zdálo se, že se z obtížného období konečně dostává.

Společnost IndiGo minulý týden uvedla, že zrušila některé lety poté, co Evropská agentura pro bezpečnost letectví varovala před novým problémem s motory s tím, že jej vyšetřuje. Letadla, která používají oba postižené motory, musí přestat létat během tří letových cyklů. Letadla s jedním dotčeným motorem jsou zase omezena v letech na delší vzdálenost.

Autor:


Nejčtenější

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...

Banku s „hodným bankéřem“ spolkne Moneta. Přejmenuje se na Air Bank

Air Bank už dlouho láká nové klienty úspěšnou televizní kampaní se zlým a...

Obchod za dvacet miliard výrazně změní rozložení sil v českém bankovnictví. Po spojení Monety, Air Bank a části Home...



Zmetek, označil Ťok lokomotivy, které České dráhy koupily dvakrát dráž

Ilustrační snímek

Optikou ministra dopravy Dana Ťoka jsou lokomotivy Emil Zátopek zmetkem, který je nutné vrátit výrobci. Za...

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...

Další z rubriky

Zdržovací taktika Kapschi málem vyšla. Chyběly dva měsíce, tvrdí Ťok

Ilustrační snímek

Od dalšího prodloužení mýtné smlouvy s Kapschem dělily Česko dva měsíce, zdůvodnil potřebu rychle uzavřít smlouvu s...

Obce a kraje si samy rozhodnou, na kterých jedničkách budou vybírat mýto

Ilustrační snímek

Kraje a obce budou rozhodovat o tom, na kterých konkrétních úsecích silnic prvních tříd budou od roku 2020 platit...

GE zabrušuje do letectví pro miliardáře. Vyrobilo nadzvukový motor

Nadzvukový letoun Aerion AS2 v simulaci na New Yorkem.

Společnost General Electric, u nás známá především díky své bankovní divizi, v pondělí oznámila dokončení vývoje motoru...



Najdete na iDNES.cz