Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Airbus mění největší letadlo. Křídlo i sedačky mají vylepšit prodeje

  20:47aktualizováno  20:47
Výrobce letadel Airbus představil nové plány, jak zachránit slabou poptávku po největších osobních letadlech na světě. Aerolinkám slibuje novou verzi letadla A380, která má být úspornější i tím, že se do ní vejde více lidí než dosud.

Studie označuje novou verzi letadla jako A380plus, v letadle přináší celou řadu změn. Dojde například k prodloužení o 4,7 metru nebo změně uspořádání uvnitř letadla tak, že se do něj může vejít navíc 80 cestujících. Novou podobu představila firma na začínajícím aerosalonu v Le Bourget na Airbusu A380, který je zde odstaven jako muzejní exponát.

Z vnějšího pohledu nejviditelnější změnou jsou nové, výrazně větší winglety, což je plocha na konci křídla, která usměrňuje proudění vzduchu a pomáhá snižovat odpor vzduchu, a tedy i spotřebu a hlučnost. Společně s dalšími úpravami křídla mají snížit spotřebu paliva až o 4 %. Nové winglety budou na výšku měřit až 4,7 metru.

Firma ale slibuje úspory až 13 % nákladů na sedačku po započítání dalších změn oproti stávající podobě. „A380plus nabízí efektivní cestu k lepší ekonomice provozu a současně při zlepšení provozního výkonu,“ řekl obchodní ředitel Airbusu John Leahy.

Airbus už dříve ukázal vylepšenou palubu letadla, kam se má vejít o 80 cestujících více než dosud, aniž by se snížil dosavadní prostor pro cestující. Místo v letadle našli konstruktéři například jiným umístěním schodiště mezi oběma palubami nebo přesunem prostoru pro odpočinek posádek či pro skladování jídla a pití na občerstvení.

Fotogalerie

Na první pohled největší změnou bude uspořádání sedaček: namísto deseti sedaček v jedné řadě jich bude jedenáct v konfiguraci 3-5-3 v ekonomické třídě, šířka sedačky má zůstat na 18 palcích.

Nová verze letadla bude mít maximální hmotnost 578 tun, dolet má zůstat při navýšení počtu cestujících stejný jako dosud.

Nižší náklady firma očekává i díky tomu, že prodlouží povinný interval pravidelných prohlídek, na větší kontrolu má letadlo jít jednou za šest let. To sníží dopravcům náklady a současně umožní, aby bylo létalo častěji, než dosud.

Lepší verzi Airbusu A380 požaduje po výrobci například jeho největší zákazník, společnost Emirates. Ta jich provozuje už téměř sto, dalších 40 jich má objednaných.

Airbus zatím nemá na A380 tolik objednávek, kolik plánoval. Minulý týden firma snížila odhad velikosti trhu pro podobná letadla v příších letech o šest procent. Firma už dříve oznámila, že od příštího roku zpomalí výrobu na méně než jedno letadlo za měsíc. Klesající poptávku po svém největším letadle 747 cítí i Boeing.

Dopravci se čím dál více zaměřují na menší, dvoumotorová letadla. Podle odborníků by ale čím dál přetíženější provoz na světovém nebi mohl nahrávat růstu poptávky po největších typech letadel.

Autor:


Témata: Airbus, Boeing, Emirates, verze

Nejčtenější

Falešný „smažák“, pangas místo candáta. Restaurace dál klamou zákazníky

Smažené sýry restaurace občas nahradí takzvanými analogy, které se méně...

Klamání hostů náhražkami potravin z restaurací nemizí. Místo Plzeňského Prazdroje dostávají zákazníci pražského podniku...

Dostanu o 5 Kč na hodinu navíc? Beru. Firmy tápou nad odchody zaměstnanců

Ilustrační snímek

Potravinářské řetězce, sklady nebo pošta mají jedno společné: až třetina zaměstnanců tam nevydrží déle než rok. Nemají...



10 LET OD KRIZE: Místo práce jsme stříleli vrtulníky, říká bývalý bankéř Lehmanů

Nik Storonsky, zakladatel a šéf britského bankovního start-upu Revolut.

Před deseti lety oběhly celý svět fotky bankéřů, jak s papírovými krabicemi vyklízejí své kanceláře na Wall Streetu....

ČSA se vracejí do minulosti. Aerolinky vymění flotilu airbusů za boeingy

Ilustrační snímek

České aerolinie čeká během následujících měsíců velká výměna provozovaných letadel. Do dvou let mají ve flotile...

KVÍZ: Maturita z piva. Vyzkoušejte se, jak znáte značky, hospody i pijany

Šikovný hospodský umí načepovat hladinku, šnyt i mlíko.

V předchozím pivním kvízu jsme vás zkoušeli hlavně z výroby piva, tentokrát to bude více ze života - co pijeme, jak to...

Další z rubriky

Místo přestaveb koupíme nové vlaky, říká nový šéf Českých drah

Miroslav Kupec, předseda představenstva Českých drah (ČD)

České dráhy utratí v příštích deseti letech za nákup nových vozidel a další investice 40 miliard korun. Pustí se i do...

Vlaky se na trať z Volar do Strakonic vrátí v listopadu, oprava bude stát 140 milionů

Železniční trať mezi Mikulovem a Novým Městem porušená erozí.

Na poškozený úsek železniční trati, která spojuje jihočeské Strakonice a Volary, se vlaky vrátí na konci listopadu....

Antimonopolní úřad zamítl stížnost Kapsche na mýtný tendr

Ilustrační snímek

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) v opakovaném prvoinstančním rozhodnutí zamítl stížnost společnosti Kapsch,...



Najdete na iDNES.cz