Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Airbus odstartoval projekt obřího letadla

  11:42aktualizováno  11:42
Partneři evropského konsorcia Airbus v Paříži oficiálně oznámili spuštění projektu obřího dopravního letadla A3XX a přeměnu konsorcia v soukromou společnost, k níž dojde v lednu 2001. Obří letoun se bude montovat ve francouzském Toulouse, zatímco vybavení interiéru se bude instalovat v Hamburku. Spory o místě montáže byly poslední velkou překážkou, která bránila definitivnímu spuštění celého projektu.

V Hamburku se nyní montují typy A319 a A321, zatímco v Toulouse se vyrábí nejpopulárnější typ A320.

Oznámení umožňuje vedení konsorcia nabízet nové letadlo k prodeji a prakticky tak definitivně rozhodlo o tom, že A3XX se bude skutečně vyrábět.

Počítá se s tím, že výroba by měla začít koncem letošního roku a největší civilní dopravní letadlo by mělo začít sloužit koncem roku 2005.

Airbus A3XX s dvěma podlažími a kapacitou od 550 do 650 pasažérů je zatím nejvelkorysejším projektem evropského konsorcia. Je konkurencí Boeingu 747, který má dosud v kategorii obřích dopravních letadel monopol.

Letoun A3XX by měl reagovat na očekávaný vzestup letecké dopravy a na rostoucí přetíženost velkých letišť.

Boeing naopak dosud počítal s nižší poptávkou po letadlech pro 400 až 500 cestujících, avšak poté, co několik leteckých společností dalo najevo vážný zájem o A3XX, vedení Boeingu před několika týdny v Paříži oznámilo, že je připraveno vyrábět rozšířenou verzi svého "jumba".

A3XX má být nabízeno v sedmi verzích a cenou mezi 213 až 246 miliónů dolarů za kus.

Airbus vytvořily v roce 1970 Německo a Francie, k nimž se postupně připojily Británie a Španělsko.

Dosavadní podílníci Airbusu Aérospatiale Matra, DaimlerChrysler Aerospace (DASA) a Casa vytvořily letos evropský koncern EADS, který má 80 procent konsorcia, zatímco British Aerospace vlastní zbývajících 20 procent.

Přeměna Airbusu v soukromou společnost by měla koncentrovat aktiva podílníků, omezit překrývající se struktury a přinést větší pružnost v konkurenci s Boeingem.

Nová společnost se bude jmenovat Airbus Integrated Company (AIC) a bude jí předsedat dosavadní šéf Airbusu Francouz Noël Forgeard. Stejně jako dosud ji bude z 80 procent vlastnit koncern EADS a z 20 British Aerospace.

Airbus 3XX bude největším letadlem na světě, první pasažéry by mělo přepravit už v roce 2005. Na dvou palubách nalezne místo 555 cestujících.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Závod Škoda Auto v Kvasinách začal s výrobou modernizovaného modelu Yeti...
Volkswagen se bojí Škody. Chce část výroby přesunout z Česka do Německa

Vedení a odbory německé automobilky Volkswagen chtějí, aby se část výroby divize Škoda přesunula do Německa a aby divize platila více peněz za sdílené...  celý článek

Prodejna Datart u metra Anděl.
Další miliardová fúze. Datart se spojí se skupinou HP Tronic

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) schválil jednu z největších transakcí na trhu s elektronikou. Obchodní řetězec Datart se spojí se skupinou HP...  celý článek

Studie Škoda Vision E se na autosalonu ve Frankfurtu představí v upravené...
Škoda bude vyrábět baterie pro elektroauta. Pojede na ně i Vision E

Důležitou zakázku získala automobilka Škoda od svého vlastníka německého automobilového koncernu Volkswagen. V Mladé Boleslavi bude vyrábět baterie potřebné...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.