V Hamburku se nyní montují typy A319 a A321, zatímco v Toulouse se vyrábí nejpopulárnější typ A320.
Oznámení umožňuje vedení konsorcia nabízet nové letadlo k prodeji a prakticky tak definitivně rozhodlo o tom, že A3XX se bude skutečně vyrábět.
Počítá se s tím, že výroba by měla začít koncem letošního roku a největší civilní dopravní letadlo by mělo začít sloužit koncem roku 2005.
Airbus A3XX s dvěma podlažími a kapacitou od 550 do 650 pasažérů je zatím nejvelkorysejším projektem evropského konsorcia. Je konkurencí Boeingu 747, který má dosud v kategorii obřích dopravních letadel monopol.
Letoun A3XX by měl reagovat na očekávaný vzestup letecké dopravy a na rostoucí přetíženost velkých letišť.
Boeing naopak dosud počítal s nižší poptávkou po letadlech pro 400 až 500 cestujících, avšak poté, co několik leteckých společností dalo najevo vážný zájem o A3XX, vedení Boeingu před několika týdny v Paříži oznámilo, že je připraveno vyrábět rozšířenou verzi svého "jumba".
A3XX má být nabízeno v sedmi verzích a cenou mezi 213 až 246 miliónů dolarů za kus.
Airbus vytvořily v roce 1970 Německo a Francie, k nimž se postupně připojily Británie a Španělsko.
Dosavadní podílníci Airbusu Aérospatiale Matra, DaimlerChrysler Aerospace (DASA) a Casa vytvořily letos evropský koncern EADS, který má 80 procent konsorcia, zatímco British Aerospace vlastní zbývajících 20 procent.
Přeměna Airbusu v soukromou společnost by měla koncentrovat aktiva podílníků, omezit překrývající se struktury a přinést větší pružnost v konkurenci s Boeingem.
Nová společnost se bude jmenovat Airbus Integrated Company (AIC) a bude jí předsedat dosavadní šéf Airbusu Francouz Noël Forgeard. Stejně jako dosud ji bude z 80 procent vlastnit koncern EADS a z 20 British Aerospace.
Airbus 3XX bude největším letadlem na světě, první pasažéry by mělo přepravit už v roce 2005. Na dvou palubách nalezne místo 555 cestujících. |