První kontrakt s Japan Airlines (JAL) oznámil Airbus v tiskové zprávě. Japonský národní dopravce má dosud ve své flotile jen boeingy. Nakoupí 18 letadel typu A350-900 a třináct větších A350-1000. Podle ceníkových cen má kontrakt hodnotu 9,5 miliardy dolarů (zhruba 180 miliard korun). Součástí obchodu je i opce na nákup dalších 25 letadel.
JAL jsou sice sedmým japonským dopravcem, který si objednal nebo už létá s airbusy, podíl evropských letadel u japonských firem je ale oproti boeingům minimální. "Počet objednávek v Japonsku se za poslední dva roky ztrojnásobil," uvedl Airbus v tiskové zprávě. Firma si úspěch v Japonsku vysvětluje i tím, že navázala spolupráci s řadou místních dodavatelů. Například japonské společnosti Toray a Toho Tenax podepsaly dlouhodobý kontrakt na dodávku uhlíkových vláken pro výrobu letadel.
Podle analytika společnosti CAPA Willa Hortona, kterého citovala agentura Bloomberg, otevírá Airbusu objednávka dveře k dalším kontraktům v Japonsku, například u konkurečního dopravce ANA. "Pokud ANA objedná boeingy, bude muset vysvětlovat, proč je kontrakt s Boeingem lepším. Trh bude teď citlivější na to, od koho kdo odebírá letadla," řekl Horton. K objednávce zřejmě přispěly i problémy Dreamlineru od Boeingu. A350 dosud v komerčním provozu nelétá.
V Japonsku dosud létá jen 43 airbusů oproti 397 boeingů. Tak nízký podíl na jednom z největších trhů pro výrobce letadel je přitom unikátem. Americká letadla kupují Japonci prakticky od konce druhé světové války.
Podívejte se na první let stroje Airbus A350: