Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Airbus představil největší letadlo světa

  11:51aktualizováno  11:51
Obrovské. Jiným slovem se dá nový Airbus A380 jen těžko popsat. Největší dopravní letoun světa je dlouhý 73 metrů, rozpětí křídel je bezmála osmdesátimetrové. V nejvyšším bodě je A380 vysoké asi jako osmipatrový dům. V úterý se letadlo poprvé oficiálně ukázalo veřejnosti.

Křest byl podobně monstrózní jako samotné rozměry letadla. Kromě pěti tisíc hostů se v jihofrancouzském Toulouse sešli i nejvyšší politici čtyř zemí.

FOTOGALERIE AIRBUSU
GRAFIKA: JAK VYPADÁ
A380 VEVNITŘ

Vedle francouzského prezidenta Chiraca sledoval premiéru A380 i německý kancléř Schröder, britský premiér Blair a španělský předseda vlády Zapatero.

Letadlo se zatím přesouvá jen po zemi, za pomoci tahačů. Datum premiérového zkušebního letu zatím Airbus neurčil, počítá se ale s přelomem března a dubna. V komerčním provozu by se měl Airbus objevit v roce 2006.

Airbus najisto počítá se ziskem
I když se letadlo ještě neodlepilo od ranveje, má výrobce na nový stroj už 149 objednávek od čtrnácti aerolinek.

"Jestli se o něco opravdu neobáváme, tak je to komerční úspěch tohoto letadla," řekl šéf Airbusu Noel Forgeard rádiu RTL.

"Prodáme jich o hodně víc než 250," dodal Forgeard. Právě tento počet představuje bod zvratu, po jehož překonání se projekt A380 stane pro Airbus ziskový.

"Prodá se 700 nebo 750. Je to letadlo, které vydrží v provozu 30 nebo 40 let," odhadl Forgeard.

Letadlo, které má standardní kapacitu 555 míst, se podle katalogové ceny bude prodávat za 260 milionů dolarů, tedy asi šest miliard korun. Výrobci však zákazníkům hlavně při vyšších kontraktech často poskytují slevy.

Vývoj letadla stál Airbus nakonec kolem dvanácti miliard eur, což je asi o 13 procent víc, než kolik činily původní předpoklady. Značná část těchto dodatečných výdajů padla na snížení hmotnosti letadla.

To je nakonec o pět tun těžší, než činila původní specifikace - celkem váží 560 tun. Přesto se nakonec vývojářům podařilo postavit A380 tak, aby splnilo hlavní očekávání aerolinek. Tedy snížit náklady na provoz a posílit zisky uvadlé kvůli rostoucím cenám ropy a poklesu zájmu o cestování po září 2001.

Virgin chce tělocvičnu i kasina
Aerolinky sázejí na to, že zájem cestujících pomůže zvýšit i nadstandardní výbava. Například Virgin Atlantic britského miliardáře Richarda Bransona chce do nových A380 instalovat kromě běžného vybavení také salony krásy, kasino, tělocvičnu a dvojlůžka.

Branson řekl, že zábavní centrum, kde si pasažéři budou moci zahrát blackjack nebo ruletu, bude přístupné cestujícím v první i v ekonomické třídě.

Virgin už teď nabízí u některých letů sedadla s možností úpravy na dvojlůžka a v každém novém airbusu jich chce mít 35.

Letadlo je ve svém vnitřním uspořádání značně variabilní. Například na charterové linky umožňuje přeměnit všechny prostory na turistickou třídu. Maximální kapacita pak ze standardních 555 cestujících stoupne až na 853 pasažérů.

AIRBUS A380 VE FAKTECH A ČÍSLECH
A380 je o 15 metrů širší, 4 metry vyšší a 2 metry delší než
konkurenční Boeing 747. Je také o 118 tun těžší.
Ve standardní verzi se do A380 vejde 555 cestujících,  Boeing 747
jich pojme 416.
Útroby letadla mohou v různých verzích nabídnout bary, kulečníkové
herny, knihovny, ložnice či sprchy.
Při startu vyvinou čtyři motory Rolls-Royce Trent 900 stejný tah
jako 3500 osobních automobilů.
Zájem o A380 projevilo už 14 společností. Největší flotilu budou
mít dubajské aerolinky Emirates. Ty objednaly už 45 letounů.
Prvními aerolinkami, které A380 získají budou Singapore Airlines.
Převzít ho mají v prvním čtvrtletí 2006.
A380 bude nejčastji létat na dlouhých trasách spojujících Asii
a blízký východ s Evropou a USA. Počítá se i s lety do Austrálie.
Mezi letišti, která se na A380 připravují je například londýnské
Heathrow, letiště JFK v New Yorku, Los Angeles, Tokio, Soul,
Hong Kong, Bangkok, Singapur a Frankfurt.
Airbusu A380 se může velikostí rovnat jen nákladní šestimotorový
Antonov An-225. Vyrobeny ale byly jen dva exempláře, původně
pro transport sovětských raketoplánů. Antonov je o 11 metrů delší,
o 8 metrů širší, ale nižší než A380.

Superjumbo Airbus A380 na cestě do hangáru.

Nový Airbus A380 na cestě do hangáru ve francouzském Toulouse.

Nový Airbus A380 se vznáší na počítačové animaci.

Počítačový návrh interiéru Airbusu A380.

Počítačový návrh interiéru Airbusu A380 počítá i s prodejnou suvenýrů.

Počítačový návrh interiéru Airbusu A380.

V jihofrancouzském Toulouse se 18. ledna 2005 oficiálně předvedlo největší dopravní letadlo světa Airbus A380.

Autoři: ,


Nejčtenější

Falešný „smažák“, pangas místo candáta. Restaurace dál klamou zákazníky

Smažené sýry restaurace občas nahradí takzvanými analogy, které se méně...

Klamání hostů náhražkami potravin z restaurací nemizí. Místo Plzeňského Prazdroje dostávají zákazníci pražského podniku...

Dostanu o 5 Kč na hodinu navíc? Beru. Firmy tápou nad odchody zaměstnanců

Ilustrační snímek

Potravinářské řetězce, sklady nebo pošta mají jedno společné: až třetina zaměstnanců tam nevydrží déle než rok. Nemají...



10 LET OD KRIZE: Místo práce jsme stříleli vrtulníky, říká bývalý bankéř Lehmanů

Nik Storonsky, zakladatel a šéf britského bankovního start-upu Revolut.

Před deseti lety oběhly celý svět fotky bankéřů, jak s papírovými krabicemi vyklízejí své kanceláře na Wall Streetu....

ČSA se vracejí do minulosti. Aerolinky vymění flotilu airbusů za boeingy

Ilustrační snímek

České aerolinie čeká během následujících měsíců velká výměna provozovaných letadel. Do dvou let mají ve flotile...

KVÍZ: Maturita z piva. Vyzkoušejte se, jak znáte značky, hospody i pijany

Šikovný hospodský umí načepovat hladinku, šnyt i mlíko.

V předchozím pivním kvízu jsme vás zkoušeli hlavně z výroby piva, tentokrát to bude více ze života - co pijeme, jak to...

Další z rubriky

Vláda kývla na rozpočet a schodek čtyřicet miliard, vzrostou penze i platy

Prezident Miloš Zeman dorazil na středeční jednání vlády Andreje Babiše, která...

Klíčový zákon roku, návrh státního rozpočtu na příští rok se schodkem 40 miliard korun, schválila menšinová vláda ANO a...

Dostanu o 5 Kč na hodinu navíc? Beru. Firmy tápou nad odchody zaměstnanců

Ilustrační snímek

Potravinářské řetězce, sklady nebo pošta mají jedno společné: až třetina zaměstnanců tam nevydrží déle než rok. Nemají...

Falešný „smažák“, pangas místo candáta. Restaurace dál klamou zákazníky

Smažené sýry restaurace občas nahradí takzvanými analogy, které se méně...

Klamání hostů náhražkami potravin z restaurací nemizí. Místo Plzeňského Prazdroje dostávají zákazníci pražského podniku...



Najdete na iDNES.cz