Pochodů gayů a leseb se účastní tisíce lidí. Ilustační snímek

Pochodů gayů a leseb se účastní tisíce lidí. Ilustační snímek | foto: AP

Akce pro homosexuály Prague Pride může pomoci obchodníkům i turistice

  • 71
Akce homosexuálů Prague Pride je podle odborníků dobrou šancí pro tuzemské obchodníky a zejména podnikatele v cestovním ruchu. Pětidenní akce, kterou budou provázet koncerty, diskuse i večírky, přilákala do hlavního města několik tisíc účastníků z tuzemska i zahraničí.

Gayové a lesbičky podle řady průzkumů vydělávají víc než heterosexuálové a pro tuzemské podnikatele se tak mohou stát zajímavou cílovou skupinou. Už nyní tuzemskému turistickému průmyslu přinášejí několik miliard korun ročně.

Příliv nových zákazníků v těchto dnech zažívá 25 pražských gay restaurací, barů, klubů či saun. Tržby rostou i některým prodejcům specializovaným na homosexuální klientelu, kterých je v Česku zatím poskrovnu. Až několikanásobné zvýšení prodeje hlásí například internetový obchod Queershop.cz.

"Zájem je hlavně o duhové vlajky a nejrůznější duhové předměty, které slouží jako módní doplněk," řekla Markéta Navrátilová z Queershop.cz. Podobné akce jako je Prague Pride mohou podle odborníků přispět k propagaci Česka jako velmi přátelské země k menšinám, a posilovat tak počet příjezdů gay a lesbických turistů.

Příjmy z růžové turistiky dosahují dvanácti miliard ročně

Analytik cestovního ruchu Jaromír Beránek odhadl, že už nyní ročně do ČR přijíždí zhruba 600 tisíc turistů homosexuálů, přičemž drtivá většina z nich míří do hlavního města. O něco nižší číslo uvedl mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Tomio Okamura, podle kterého počet příjezdů do ČR ročně dosahuje zhruba 400 tisíc.

Měnící se názor na tento druh cestovního ruchu se podle Beránka v současnosti odráží v příjmech plynoucích z homosexuální turistiky. V ČR příjmy z takzvané růžové turistiky dosahují 12 miliard korun.

"Páry stejného pohlaví nemají děti, mohou si tak dovolit vyšší standard služeb. Sami v běžném životě žijí na vyšší úrovni a tu také očekávají u služeb v cestovním ruchu. Homosexuální turistika má i nadále velký finanční potenciál," vysvětlil Beránek.

Tento druh turistiky je podle ředitele české turistické centrály CzechTourism Rostislava Vondrušky nyní nezanedbatelnou součástí příjezdového cestovního ruchu. "Celosvětově se uvádí, že tento segment tvoří přibližně deset procent celosvětového trhu cestovního ruchu. Největšími zdrojovými zeměmi pro český gay a lesbický turistický ruch jsou v současnosti Německo a Nizozemsko," podotkl.

,