Jedním z modelů autíček, na která Shell lákal bylo i Ferrari F12 Berlinetta.

Jedním z modelů autíček, na která Shell lákal bylo i Ferrari F12 Berlinetta. | foto: Shell.cz

Pumpy Shell lákaly zákazníky na modely Ferrari. Odměna ale brzy došla

  • 127
O tom, že se nemusí vyplatit přizpůsobovat nákupní preference časově omezeným věrnostním akcím obchodníků, se přesvědčili zákazníci českých čerpacích stanic Shell. Akce podmíněná nákupem 120 litrů benzinu či nafty totiž trvala místo sedmi jenom čtyři týdny. Došla totiž autíčka, tedy slíbená odměna.

„Každý, kdo v termínu 6. června – 31. července 2016 čtyřikrát natankuje minimálně 30 litrů paliva Shell FuelSave nebo dvakrát 30 litrů výkonného paliva Shell V-Power Nitro+, získá jedinečnou příležitost obdržet jeden z modelů za pouhých 29 Kč,“ lákal Shell začátkem června v tiskové zprávě na akci s názvem „Sbírejte modely svých snů“.

Odměnou za čtyři samolepky, svědčící o nákupu paliva, měly být slevy na limitovanou edici modelů Ferrari od značky Bburago. Místo běžných 250 korun byla autíčka pro účastníky akce za 29 korun.

Na naplnění všech slibů z promo zprávy ale nedošlo. O tři týdny dříve než bylo avizováno - v neděli 10. července - Shell akci ukončil. Na svém webu firma informovala, že akce byla „úplně ukončena“ z důvodu vyprodání zásob modelů.

„Od tohoto dne (10. července) již tedy není možné na žádné z čerpacích stanic Shell sbírat samolepky, ani zakoupit model Ferrari za 29,- Kč po předložení 4 nasbíraných samolepek,“ píše se na webu.

Zájem zákazníků Shell překvapil

Mluvčí společnosti Shell Petr Šindler vysvětluje předčasné ukončení akce velkým zájmem. Množství autíček bylo podle něj odvozeno z předchozích podobných kampaní. Velký zájem zákazníků ale Shell překvapil a autíčka se vyprodala dříve. Kolik přesně modelů měl Shell připraveno, firma říci nechce.

„Jakmile byly zásoby modelů na konkrétní čerpací stanici vyčerpány, obsluha tuto informaci ihned umístila k tankovacím stojanům i do obchodu. Jelikož byla kampaň již ukončena, zákazníci bohužel již nemají možnost získat další samolepky,“ říká Šindler s tím, že firma předem informovala o tom, že nabídka platí jen do vyprodání zásob.

V podmínkách akce dostupných na webu se skutečně uvádí, že akce probíhá „do 31. 7. 2016 včetně nebo do vyprodání zásob“.

I Šindler přiznává, že se ale zákazníci na Shell ohledně předčasně ukončené akce obracejí a zákaznické centrum jejich komentáře řeší. Podmínky akce zároveň uvádí, že věcně příslušným subjektem mimosoudního řešení spotřebitelských sporů souvisejících s akcí je Česká obchodní inspekce.

To potvrzuje i mluvčí inspekce Jiří Fröhlich. Zároveň ale dodává, že stížnosti v podobných případech z pohledu zákazníka většinou úspěšně nekončí.

„Pokud je spotřebitel seznámen s tím, že akce platí do vyprodání zásob a někdy ve druhé polovině akce potom zásoby dojdou, pak v obecné rovině mohu sdělit, že inspekce neshledala v minulosti v obdobných případech porušení zákona, tedy klamavou praktiku,“ vysvětluje Fröhlich.

Akce končí předčasně často

K podobným problémům s časově omezenými věrnostními programy v poslední době dochází v českém maloobchodním prostředí poměrně často.

Loni v prosinci se například Lidl dostal pod palbu nespokojených zákazníků - někteří hrozili i žalobami - když mu předčasně došly nože coby odměna za nasbírané body. Lidl poté slíbil odškodnit nespokojené zákazníky dárkovým setem (psali jsme zde).

Ve stejné době předčasně došla i pohádková DVD, které řetězec Albert nabízel zákazníkům za útratu převyšující 2000 korun (více čtěte zde).

Jinou nepříjemnost zase loni řešil řetězec večerek Žabka. Tam nabízeli za odměnu plyšové postavičky z herní série Angry Birds. To ale jen do doby, než si finská firma vynutila zastavení akce. Žabka se totiž spojila s dodavatelem, který měl sice práva na prodej originálních plyšáků, exkluzivní licenci na obchodní promo akce držela ale jiná firma (celý problém jsme popsali zde).