V hypermarketu vám u pokladny účtovali víc, než stálo na regále? V letáku vás zaujal zlevněný výrobek, ale v obchodě jste zjistili, že je dražší? Soudě podle množství podobných stížností, které přicházejí do redakce, nejsou takové případy výjimkou, ale spíš běžnou praxí. Stěžují si čtenáři právem?
GRAFIKA:
1. JAKÉ FÍGLE PROVÁDÍ OBCHODNÍCI?
2. NA CO SI DÁT POZOR?
Test, který pro MF DNES zpracovala agentura Field Research, prokázal, že nesrovnalostí kolem uvádění cen je hodně. Průzkum zmapoval osmnáct obchodů v Praze, Brně a Ostravě, v každém prověřil třicet zlevněných položek. Z 540 cenovek 26 "nesedělo".
V brněnském Intersparu účtovali 14. prosince sýr Apetito max o deset korun dráž, než kolik stálo na liště regálu. Ve stejný den chtěli v ostravské Delvitě na Masarykově náměstí za sklenici grilovaných paprik 29,90, ačkoliv v letáku avizovali slevu na 21,90.
Pražský Globus v Čakovicích prodával 18. prosince tuk Hera za 12,90, třebaže cena na regále avizovala o dvě koruny méně. Zato dvoulitrovou pepsi nabízel za cenu nižší, než jaká byla v letáku (podrobnosti najdete na straně E5).
Cenový guláš v Tesku
Nejvíce prohřešků test zachytil v brněnském Tesku v Králově Poli. Z třiceti prověřených akčních cen třináct neodpovídalo. V šesti případech u pokladny účtovali částku vyšší, než byla uvedena na regále, sedm se lišilo od cen v letáku.
Jediná Hypernova vyšla z průzkumu se ctí. Dělat však závěry, že jedna síť je horší než druhá, nelze. Náš test byl jen lehkou sondou do světa hypermarketů. Jisté je, že velké obchody dělají vše pro to, aby u zákazníků vzbudily dojem, že cena je nižší než ve skutečnosti. Některé jejich triky jsou legální, jiné na hraně zákona a další už přímo za ní.
Pokud obchod účtuje vyšší cenu, než jaká je uvedena u zboží, porušuje tím zákon o ochraně spotřebitele. Ten totiž výslovně zakazuje uvádět nepřesné informace o ceně. Jasně říká, že cena nesmí vzbuzovat dojem, že byla snížena, když tomu tak není. „Pokud obchod účtuje víc, než je uvedeno u zboží, je to jasné porušení zákona o ochraně spotřebitele. A za to hrozí sankce až padesát milionů korun,“ říká pražský advokát Jan Oškrdal.
A jak je to s letáky? "Rozdíl mezi cenou v letáku a částkou požadovanou v obchodě je možné považovat za klamavou reklamu," uvádí právník Tomáš Pelikán.
Akce skončila, zapomněli jsme
Zkušenosti říkají, že prosadit své právo je velmi obtížné. Když se zákazník ozve, obchod se omluví, že cena zůstala v obchodě omylem z předchozí akce, která již skončila, a trvá na tom, že platí ta, která je uvedena v jejich počítačovém systému.
"V rámci akcí se v obchodě mění stovky, ve velkých hypermarketech až tisíce cen. Přitom vznikají problémy, stává se, že ceny nesedí," vysvětluje Michal Kramer z agentury Field Research.
V mnoha obchodech jsou kvůli tomu umístěny takzvané čtečky čárových kódů, kde si každý může ověřit cenu. "Na displeji se objeví název výrobku, cena ze sytému, tedy ta, která mu bude účtována na pokladně," vysvětluje Michal Kramer.
A co zákazník?
Jenže já chci zboží, které jsem si vybral, za cenu, která je u něj uvedena, řekne si zákazník. "Je samozřejmé, že máte právo u pokladny žádat, aby vám byla účtována ta cena, která byla u zboží. Při každé koupi zboží vlastně uzavíráte podle občanského zákoníku s prodávajícím smlouvu o koupi a součástí této smlouvy je i informace o ceně. Dohodli jste se, co koupíte a za kolik," vysvětluje právník Oškrdal.
Pokud v obchodě neuspějete, měli byste se obrátit na Českou obchodní inspekci. Ta sice váš problém nevyřeší, ale může provést kontrolu a obchod potrestat.