Luxusní značky jako například Louis Vuitton budou muset změnit svou strategii. Rok 2015 pro ně nebyl úspěšný.

Luxusní značky jako například Louis Vuitton budou muset změnit svou strategii. Rok 2015 pro ně nebyl úspěšný. | foto: Archiv firmy

Luxusní kabelky už tolik netáhnou. Číňanky jich potřebují stále méně

  • 16
Obchodu s luxusním zbožím se letos příliš nedařilo. Může za to hlavně stále se snižující poptávka v Číně. Příští rok sice slibuje zlepšení, nebude však velké. Značky jako Prada nebo Burberry tak musí přistoupit k velkým změnám, například snižování nákladů.

Končící rok 2015 se výrobcům luxusního zboří příliš nevydařil. Například akcie Prady letos ztratily na burze téměř polovinu své hodnoty, pokles zaznamenaly i další značky. Italská módní značka se tak podle agentury Bloomberg chystá zavřít některé obchody, snižovat ceny či nabízet levnější produkty.

A ve stejné situaci se ocitly i další luxusní značky. Výrobci proto teď hledají cesty ke změně. Značky jako Louis Vuitton a Buberry jsou také nuceny zmenšit některé maloobchodní prodejny a ostatní zavřít. Z těch, které jim zůstanou, pak musí vytěžit co nejvíc.

„Značky potřebují své obchody renovovat, zlepšit služby a skladovat relevantní zboží,” řekl Olivier Abtan z poradenské společnosti Boston Consulting Group.

Se svou nabídkou musí jít podle expertů značky také více na internet. Luxus se totiž do on-line světa dostal pozdě. „Svým zákazníkům musí nabídnout víc, než jen možnost kliknout na vybraný svetr,“ upozorňuje Fflur Robertsová z konzultační společnosti Euromonitor.

„Značky jako Hugo Boss a Mulberry by měly začít brát web vážně, pokud chtějí uspět,“ dodává Robertsová. Zákazníkům by podle ní měly nabídnout na internetu služby jako například dodání ve stejný den, a zároveň „přinutit“ zákazníky, aby na něm strávili víc času.

Technologie se zároveň stává stále ve větší míře součástí zboží samotného. Netýká se to jen chytrých hodinek od TAG Heuer, nebo designových kožených pásků od Hermese navržených pro hodinky od Apple. Například Google a výrobce džín Levi Strauss vyvíjejí textilie, které obsahují vodivá „chytrá“ vlákna. Kalhoty pak mohou sloužit jako dotyková obrazovka.

„Technologie může být integrována do našeho šití a běžných doplňků. Z kreativní stránky je ale vše na samém začátku,” říká Lucie Greenová z reklamní agentury J. Walter Thompson.

Obchod s luxusním zbožím dosahuje celosvětově 278 miliard dolarů, podle odhadu agentury Bloomberg by v příštím roce měl vzrůst o čtyři procenta. Letos přitom rostl pouze o jedno procento, nejpomaleji za posledních pět let.