Harvardské peníze v nedohlednu. Likvidátor zkusil poslat firmu do konkurzu

  14:03aktualizováno  14:03
Téměř čtvrt milionů lidí, kteří v kuponové privatizaci svěřili své body Viktoru Koženému a jeho harvardským fondům, má čím dál menší naději, že někdy uvidí alespoň část peněz. Likvidátor Harvardského průmyslového holdingu zkusil opět poslat firmu do konkurzu, představenstvo a dozorčí rada na něj dávají trestní oznámení.

Viktor Kožený, Bahamy 2001 | foto:  Michal Růžička, MAFRA

Necelých dvacet let poté, co Harvardský průmyslový holding (HPH) vstoupil do likvidace, navrhl jeho likvidátor vstup do insolvence a konkurz. To by v praxi znamenalo, že na akcionáře nezbude nic. Na rozdíl od likvidace totiž nemohou průběh konkurzu nijak ovlivnit. Návrh na insolvenci soud v pátek odmítl. Už podruhé za poslední měsíc.

Kožený už byznys neřeší. Akcionáři však stále doufají, že uvidí své peníze

Firmou však dál zmítají spory mezi vedením a likvidátorem Zdeňkem Častorálem. Ten vysvětluje návrh na insolvenci tím, že firmě došly peníze, protože ji finančně vyčerpávají poplatky za soudní spory.

„HPH nemá na pokračování soudních sporů a právní zastoupení dostatek disponibilních finančních prostředků,“ uvedl v návrhu Častorál. Proto podal během měsíce druhý insolvenční návrh, první mu soud odmítl hlavně z formálních důvodů. Závazky HPH vyčíslil na 16 milionů korun.

Hraje se o miliardy korun

Podle návrhu má HPH majetek přes dvacet miliard korun, ale může jít o značně fiktivní číslo. Jde hlavně o pohledávky, u kterých není jasné, zda je lze vymoci zpět. Pravomocně odsouzení Boris Vostrý a Viktor Kožený by měli celkem dodat přes 17 miliard korun.

Číst insolvenční návrh připomíná občas spíš listování katalogem pro výběr dovolené. Z návrhu vyplývá, že HPH například vlastní kyperskou společnost Daventree Resource. Častorál v návrhu píše, že ta je podle neověřených informací vlastníkem jiné firmy na Kajmanských ostrovech, do které šly ještě akcie z firmy z Belize. Pohledávka je i z výtěžku prodeje Koženého „chaty“ v americkém Aspenu. Současně uvádí, že v orgánech firmy sedí lidé podporující aktivity Koženého a Vostrého, ti prý usilují o znevěrohodnění procesu likvidace.

Častorálův postup se však nelíbí představenstvu a dozorčí radě HPH. Likvidátora kritizují už dlouho, teď na něj podali trestní oznámení.

„Oznamovatelé bohužel dlouhodobě shledávají v činnosti likvidátora vady takového rozsahu, které již bezpochyby dosahují intenzity relevantní pro trestní právo s tím, že minimálně zčásti se nejedná o pouhou nedbalost,“ uvádí se v trestím oznámení.

Častorál o něm v pátek ještě nevěděl, uvedl ale, že se proti němu hodlá bránit i trestním oznámením pro křivé obvinění. Podle něj firmu vytunelovali členové dozorčí rady.

Nepřehledná likvidace

Dozorčí radě a představenstvu se nelíbí, že likvidátora nemohou vůbec kontrolovat, soud zatím nepravomocně jmenoval do firmy další dva likvidátory.

„Od roku 2010 nemají informace o hospodaření ani o tom, za co likvidátor utrácí,“ říká právní zástupkyně dozorčí rady a představenstva Evelyna Lojdová.

Fotogalerie

I proto sepsali trestní oznámení. V tomto oznámení viní likvidátora například ze zkreslování účetnictví, kterého se měl dopustit tím, že ho audituje firma neschválená valnou hromadou. Vadí i platby některým firmám, nejspíše za asistenční služby spojené s likvidací.

„Utratil částku přesahující sto milionů korun, aniž toto zákonným způsobem zdokumentoval, v likvidaci hmatatelně postoupil či do likvidační podstaty vymohl podstatné částky,“ uvádí trestní oznámení.

Častorál by i v případě, že by řízení převzal konkurzní správce, měl na HPH velký vliv. Likvidátor v insolvenčním návrhu sám sebe označil za největšího věřitele HPH a požadoval vyplacení zhruba šesti milionů korun.

Autor:

Nejčtenější

Kvůli kolapsu D1 ministerstvo zvažuje zakázat kamiony v levém pruhu

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Ministr dopravy Dan Ťok viní z kolapsu dopravy na dálnici D1 především řidiče kamionů a dokonce ve spolupráci s policií...

ŘSD zkontrolovalo problematický úsek D1. O víkendu tu nebyl jediný dělník

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Zástupci Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zkontrolovali problematický úsek dálnice D1 u Humpolce, kde měla firma...

Elektřina bude luxusní zboží, řekl energetický expert v Rozstřelu

Energetický expert společnosti ENAS Vladimír Štěpán v diskusním pořadu iDNES.cz...

Emisní povolenky budou výrazně v dalších letech zdražovat elektřinu. Už se to děje, domácnosti si v příštím roce...

Protesty žlutých vest drtí ekonomiku Francie. Katastrofa, hlásí ministr

Příznivci hnutí žlutých vest po celé Francii znovu vyšli do ulic, při...

Pozitivní výhledy na růst francouzské ekonomiky začíná zahalovat kouř. Francouzská centrální banka v pondělí kvůli...

Ťok dal ultimátum stavební firmě. D1 u Humpolce má dostavět do pondělí

Tiskové konference se po skončení zasedání vlády účastnil premiér Andrej Babiš...

Ministr dopravy Dan Ťok pohrozil česko-italskému sdružení, které modernizuje dálnici D1 u Humpolce. Buď dokončí práce...

Další z rubriky

ŘSD zkontrolovalo problematický úsek D1. O víkendu tu nebyl jediný dělník

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Zástupci Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zkontrolovali problematický úsek dálnice D1 u Humpolce, kde měla firma...

Nižší DPH i dotace na obnovu lesů. Stát představil plán boje s kůrovcem

V lesích kolem Jihlavy je poslední měsíce rušno (na snímku práce u Lesnova)....

Ministerstvo zemědělství představilo sérii kroků pro boj s kůrovcem. Očekává se další zhoršování kalamity i mimo...

Podvodníci v Plzeňském kraji se vydávají za berňák. Chtějí po lidech peníze

Ilustrační snímek

Plzeňským krajem se se šíří e-maily, které se tváří jako oficiální obsílka finančních úřadů. Dopis vypadá jako...

Najdete na iDNES.cz