Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Akcionáři se zlobí na Bakalu, nelíbí se jim nákup Ferrexpa

  1:03aktualizováno  1:03
Miliardář Zdeněk Bakala rozčílil menšinové akcionáře své stěžejní firmy New World Resources (NWR). Ti ho totiž viní z pokusu ukrojit z hodnoty jejich akcií, aby zacelil vlastní ztráty. Za podíl v těžařské firmě Ferrexpo měl Bakala zaplatit vyšší cenu, než kolik by stál na trhu.

Bakala a RPG se teď snaží vytáhnout peníze za podíl v ukrajinské firmě, dokud má ještě nějakou hodnotu. | foto: Dan MaternaMF DNES

Společnost RPG Industries, většinový majitel firmy NWR, koupila loni v říjnu od ukrajinského miliardáře Kostyantina Valentynovyče Ževaha čtvrtinu akcií jednoho z největších těžařů železné rudy v Evropě, firmy Ferrexpo.

Za podíl zaplatila tehdy tržních 126,6 milionu britských liber a peníze podle dohody vzala z balíku, který by jinak NWR rozdala svým akcionářům v rámci dividendy. RPGI pak měla podíl bezprostředně prodat právě do rukou NWR.

Od října však tržní hodnota podílu ve Ferrexpu spadla téměř o čtyřicet procent.

Přesto RPG s Bakalou v čele trvají na tom, aby NWR i nyní za podíl zaplatila říjnovou cenu. Rozdíl mezi tržní a kupní cenou tak už činí více než miliardu korun a zvětšuje se dál. "O tolik více by akcionáři NWR zaplatili většinovému vlastníkovi, skupině RPG, a to se nám hrubě nelíbí," uvedl jeden z akcionářů NWR pod podmínkou anonymity.

Kdo zaplatí ztrátu

Na "ztrátovém" obchodu by se tak nedobrovolně museli podílet všichni akcionáři včetně početné skupiny menších investorů, která v NWR drží v souhrnu více než třetinový podíl.

Valná hromada NWR má o koupi 25% podílu Ferrexpa od svého většinového akcionáře hlasovat koncem dubna v Amsterdamu. "Je to od nich krajně nefér. Chci vidět, kolik lidí tam skutečně pojede," uvedl analytik Global Brokers Tomáš Kaňka, který několik drobných akcionářů zastupuje. Představenstvo NWR podle něj spoléhá na to, že do Nizozemska se tolik lidí nerozjede.

S padající cenou akcií Ferrexpa si také bakalovci uvědomili, že obchod by nebyl právě košer. Rozhodli se, že se hlasování o tomto bodu na valné hromadě nezúčastní. "Je to teď čistě na rozhodnutí minoritních akcionářů," potvrdil finanční ředitel NWR Marek Jelínek.

RPG se chce podle Kaňky z hlasování "vyautovat", aby se vyhnula trestní odpovědnosti. "Pokud by o tom hlasovali zástupci RPG, mohli by opravdu poškodit minoritní akcionáře," uvedl analytik Atlantik FT Petr Novák.

Valná hromada se přesto bude konat a RPGI se může například spoléhat na další investory, čehož se malí akcionáři také bojí.

Bakala a RPG se snaží vytáhnout peníze za podíl v ukrajinské firmě, dokud má ještě nějakou hodnotu.

Přitom na podzim vypadal vstup do Ferrexpa skutečně jako vítězství. Firma měla poměrně vysoké marže a její cena se zdála více než lákavá.

Navíc perfektně zapadala do strategie Bakalova kolosu. Netěžil by jen uhlí, ale také rudu. Díky tomu by Bakalova firma mohla dodávat středo- a východoevropským ocelárnám hlavní vstupní suroviny naráz – uhlí i rudu.

Jenže na podzim se finanční krize teprve rozbíhala. Od té doby odvětví dál krvácí, čímž se reálná ztráta z obchodu dál prohlubuje, protože aktiva v zemi, které analytici předvídají dvouciferný hospodářský propad, jsou nyní prakticky neprodejná.

Tajemné NWR

NWR na poslední konferenci s analytiky odmítla uvést odhad hospodářského výsledku na letošní rok a o konkrétních číslech nechtěl včera mluvit ani Jelínek. Někteří ekonomové jej předpovídají na dvě miliardy korun, což by znamenalo meziroční sešup o více než osmdesát procent.

NWR za druhé pololetí loňského roku vyplatila dividendu 0,62 eura na akcii, což je 29 procent ze zisku. Původně však firma akcionářům slibovala padesátiprocentní "odměnu", stejně jako na letošní rok.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Studie Škoda Vision E se na autosalonu ve Frankfurtu představí v upravené...
Škoda bude vyrábět baterie pro elektroauta. Pojede na ně i Vision E

Důležitou zakázku získala automobilka Škoda od svého vlastníka německého automobilového koncernu Volkswagen. V Mladé Boleslavi bude vyrábět baterie potřebné...  celý článek

Montážní linka v mladoboleslavské Škodě Auto. Ilustrační snímek
Žádné změny ve Škodě Auto nechystáme, vzkazuje Volkswagen do Čech

Německý automobilový koncern Volkswagen v tuto chvíli žádné změny u své české značky Škoda Auto nechystá, uvedl mluvčí německého koncernu. Reagoval tak na...  celý článek

Prodejna Datart u metra Anděl.
Další miliardová fúze. Datart se spojí se skupinou HP Tronic

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) schválil jednu z největších transakcí na trhu s elektronikou. Obchodní řetězec Datart se spojí se skupinou HP...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.