Aktivisté tvrdí, že ceny dálnic jsou nadhodnoceny

  10:22aktualizováno  10:22
Stát při plánování nových silnic špatně odhaduje, kolik budou stát. Tvrdí to občanské sdružení Oživení, které srovnalo původně plánované náklady se skutečnými, kolik stát za silnice zaplatil.

Aktivisté si stěžují na ceny dálnic. | foto: Radek Miča, MAFRA

Například výstavba dálnice D11 z Libice nad Cidlinou do Chýště měla stát podle prvních studií 4,15 miliardy korun, nakonec stála o 61 procent více. U úseku dálnice D8 bylo zdražení ještě citelnější: o 133 procent.

Podle členů sdružení je to hlavně proto, že rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), ze kterého se velké silniční stavby platí, je předmětem velkých politických obchodů.

"Cena dálnic nebyla prokazatelně dobře vykalkulovaná,“ říká Tomáš Kramár z Oživení. Podle něj to může být i záměrné: jen proto, aby se podařilo dopředu peníze na stavby silnic u politiků získat.

Obě státní instituce, ministerstvo dopravy i Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zatím s reakcí na analýzu studie čekají. "Informace ze strany sdružení Oživení jsme předali k detailnějšímu prostudování našim odborníkům,“ uvedla mluvčí ŘSD Martina Vápeníková.

Ministerstvo dopravy už dříve uvedlo, že stavby také prodražují ekologická opatření, která si vyžadují někteří aktivisté. "Už investiční záměr by s nimi ale měl počítat,“ tvrdí Kramár.

Oživení se nelíbí ani to, že například na dálnici D8 má SFDI v rozpočtu zbytečně vysokou rezervu ve výši 2,45 miliardy korun. I když je soutěž již dávno uzavřena. Podle Oživení je to ze dvou důvodů: buď investor počítá s dalším zdražením stavby, nebo jde jen o finanční rezervy, ze kterých se platí příprava dalších staveb. A ty pak už kvůli pokročilé rozpracovanosti nic nezastaví.

Ne vždy ovšem stát odhaduje ceny příliš nízko. Například při stavbě pražského okruhu vyšla odhadovaná cena na stavbu úseku s lahovickým tunelem podstatně dráž, než kolik nabídly firmy v soutěži.

Projekty tak dostávají peníze na stavbu podle nepravdivých dat. "Je to jen otázka politických dohod,“ dodal Kramár. Nesprávně připravené odhady pak mohou vést k prosazení variant vedení dálnic, které jsou ve skutečnosti dražší, než se zdály na papíře.

Na výpočet nákladů má prakticky "monopol“ Ředitelství silnic a dálnic. "Nikdo jiný nemá možnost reálně náklady ověřit,“ dodal Pavel Doucha z Ekologického právního servisu.

Podle členky dozorčí rady Státního fondu dopravní infrastruktury a poslankyně Věry Jakubkové je navíc výběr staveb, které budou podpořeny, pro poslance v dozorčí radě jen formalitou. "V rozpočtu je pět set položek, ale dostaneme ho týden před jednáním. To se nedá důkladně pročíst,“ tvrdí Jakubková.

Podle ředitele SFDI Gustáva Slamečky dostanou ovšem členové dozorčí rady materiál 10 pracovních dnů před jednáním. "Dostanou ho stejně jako vláda. Nezaznamenal jsem, že by s tím měli jiní členové problém,“ dodal Slamečka. Fond by měl příští rok rozdělit 90 miliard korun.

Autor:


Nejčtenější

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...

Zmetek, označil Ťok lokomotivy, které České dráhy koupily dvakrát dráž

Ilustrační snímek

Optikou ministra dopravy Dana Ťoka jsou lokomotivy Emil Zátopek zmetkem, který je nutné vrátit výrobci. Za...



Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Další z rubriky

GE zabrušuje do letectví pro miliardáře. Vyrobilo nadzvukový motor

Nadzvukový letoun Aerion AS2 v simulaci na New Yorkem.

Společnost General Electric, u nás známá především díky své bankovní divizi, v pondělí oznámila dokončení vývoje motoru...

Do dálnic a jiných staveb půjde přes 86 miliard, o pětinu víc než letos

Ministr dopravy Dan Ťok na stavbě dálnice D1 exit 15.

O čtrnáct miliard korun víc má jít v příštím roce ze Státního fondu dopravní infrastruktury na výstavbu klíčových...

Zmetek, označil Ťok lokomotivy, které České dráhy koupily dvakrát dráž

Ilustrační snímek

Optikou ministra dopravy Dana Ťoka jsou lokomotivy Emil Zátopek zmetkem, který je nutné vrátit výrobci. Za...



Najdete na iDNES.cz