Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

KOMENTÁŘ: Z hlediska homo economicus je nejlepší Ježíšek ten v obálce

  14:00aktualizováno  14:00
Nemoderní svetr, špatný typ mobilu, příliš velké boty. Trefit se o Vánocích dárkem do vkusu obdarovávaného je těžké. V podstatě jde o neefektivní vyhazování peněz. Tedy jen tehdy, pokud nedarujete přímo samotné peníze, píše v komentáři Aleš Michl, poradce ministryně financí a ekonom fondu Quant.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Textaři Filip Sázavský a Martin Chobot napsali pro Ewu Farnou hitovku Vánoce na míru. „Jestli si můžu něco přát, v balicím papíru Vánoce na míru,“ zpívá. Podívám-li se na to souvětí ekonomicky, tak je to trefa. Nemyslím trefa v tom smyslu, že se na hitu vydělají tantiémy, i když nejspíš ano. Jde o to, že ten text, mikroekonomicky vzato, poukazuje na přehlížený problém, který se točí kolem 24. prosince: Vánoce jsou ekonomicky neefektivní přerozdělování statků!

Aleš Michl, externí poradce ministra financí, ekonom fondu Quant

Aleš Michl, externí poradce ministra financí, ekonom fondu Quant

Farna si přeje, aby měla Vánoce na míru. Těžko to však nakonec tak dopadne, protože v balicím papíru pod stromečkem může najít něco, co nemaximalizuje její užitek. To není nic proti textaři Martinu Chobotovi, jejímu manželovi.

Když analytici komentují vánoční dárky, většinou zmiňují jen na první pohled pozitivní efekty pro ekonomiku – lidé utrácejí, spotřeba roste, třeba i to HDP povyskočí.

Ale přehlíží se mikroekonomie, která předpokládá racionálního člověka. Homo economicus volí zboží a služby, jež mu přinášejí největší užitek. Většina z nás však nezná přesné preference druhého. Ano, snažíme se je odhadnout, opatrně vyzvídáme, ale přesně to nevíme. Dávání dárků tak nejsou žádné Vánoce na míru.

Tím, že utratíme peníze a někdo dostane něco, co ani nechce, nepotřebuje nebo by si sám nekoupil, vzniká neefektivita.

S Vánocemi se tak bortí ekonomická teorie z učebnic, která říká, že rozhodování spotřebitele je volba takového spotřebního koše, který přináší maximální užitek. Na tom jsou postaveny ekonomické modely.

Poučení z chyb

Jasně, běžně si koupíte něco, co později nechcete, s tím mikroekonomie počítá. Ale předpokládá také, že se poučíte z chyb a příště (no dobře, napotřetí) to neuděláte.

Co když však dostáváte dárky, které nechcete opakovaně? Utratí se peníze a obdarovaný nemaximalizuje užitek! Ten den, 24. prosinec, dělá paseku v ekonomických modelech!

Redaktor Martin Petříček z MF DNES (i on určitě nemá Vánoce na míru, byť Farnou poslouchá) mi poslal předvánoční průzkum řetězce Tesco. Ano, toho obchodního domu, kde mají ty dárky, které by si obdarovaní třeba ani nekoupili.

Vyšlo z něj, že zatímco muži touží nejvíce po elektronice, ženy potěší pobytové zájezdy. K maximalizaci užitku, předpokladu mikroekonomické teorie, je však třeba vědět – jakou elektroniku? Holicí strojek, televizi s uhlopříčkou pět metrů, nebo macbook? Dron, nebo jen rádio do garáže?

Nejprodávanějšími produkty konkurenta Teska, Mallu, jsou mobilní telefon Xiaomi, mlýnek na kávu, parní čistič oken, tyčový mixér a hračka Zigy robot.

Opravdu Zigy maximalizuje užitek obdarovaného? Nebo mlýnek na kávu?

Na Alze se prý nejvíce prodávají parfémy, mobilní telefony, redukce, fitness náramky, power banky a paměťové karty. Redukce je tedy to, po čem prahneme?

A zájezd pro ženy? Jenže jaký? Na Maledivy? Nebo do Blatné v jižních Čechách? Nebo na levnější masážní pobyt v ozdravovně?

Slevomat chrlí pobytové zájezdy – Pohoda ve Špindlu, Hurá k vodě nebo pohádkový pobyt.

Nejenže dáváme dárky, po kterých není maximalizován užitek spotřebitele, ale jde i o ty peníze, které za ně vyhodíme. Jsou vlastně utopené, neefektivně utracené.

Téměř třetina lidí podle zmíněného průzkumu vydá za vánoční dárky mezi třemi až pěti tisícovkami korun, 28 procent lidí si na obdarování blízkých připraví částku do deseti tisíc korun. Tolik peněz…

Americký ekonom Joel Waldfogel zveřejnil ve své studii průzkum mezi vysokoškolskými studenty z Yale. Ptal se, co dostali minulé Vánoce a na jakou hodnotu si dárek cení. Pak to porovnal s prodejní cenou. Zjistil, že studenti ohodnotili dárky o 10 až 30 procent levněji.

Chudáci dárci, utratili peníze a obdarovaní to ani nedocenili. Spotřebitel nemůže být ve svém optimu. Ekonomický model tak nemůže vycházet.

Pokud se má naplnit text v písni Ewy Farné Vánoce na míru, zbývá jediná možnost: Je to bílé, napěchované a zalepuje se to. Co to je?

Ano, obálka s hotovostí.

Pokud chcete, aby ekonomické modely 24. prosince vycházely, darujte obálku s hotovostí. Jistě, můžete i bitcoiny. Racionálně jednající obdarovaný tu obálku vezme a utratí za něco, co mu skutečně maximalizuje užitek. To budou v balicím papíru Vánoce na míru.

Vlastně už to nebudou Vánoce – ekonomicky vzato to bude stromeček s obálkami. I když - proč utrácet za stromeček? A vlastně - proč utrácet za obálku?

To by byl ideální model a pro nás ekonomy by to mělo výhodu, jelikož naše věda má jako zásadní předpoklad racionálního spotřebitele maximalizujícího svůj užitek. S penězi by už konečně mohly ty naše modely začít vycházet.

Do té doby se nedivte, že modely signalizují, že koruna bude vůči euru v roce 2018 posilovat, ale nedá se vyloučit, že oslabí. Vánoce, které nejsou na míru, v tom totiž dělají paseku.

Autor:


Nejčtenější

Řetězce zveřejnily, kolik platí pokladním, a stejně o ně mají nouzi

pokladní, ilustrační snímek

Výše průměrné mzdy, kterou platí řetězce prodavačům a pokladním, byla donedávna tabu. Předloni ji začal zveřejňovat...

Jak jedí chudé rodiny? Před výplatou o chlebu, po ní pizza a ovoce

Krajíce natřete hořčicí a domácí majonézou, navrch rozdrobte čedar.

Na jídlo a potřeby pro chudé může Česko čerpat 700 milionů korun z Fondu evropské pomoci nejchudším osobám. Většina...



„Levná“ pracovní síla není levná. Rumuni v Česku vydělávají víc než Češi

Ilustrační snímek

Občané Rumunska, kteří pracují v České republice, mají vyšší průměrnou mzdu než zaměstnanci s českým občanstvím. V...

Japonská společnost se omluvila za zaměstnance, protahoval si pauzu na oběd

Fast food, Japonsko

Japonská městská vodárenská společnost se na tiskové konferenci pro média omluvila za to, že jeden z jejích zaměstnanců...

TEST DNES: Pivo v plechu rychle stárne, už po pár týdnech může být zvětralé

Test plechovkových ležáků

Od piva z plechovky asi nikdo nečeká, že bude chutnat jako točené. Ne každý už ale ví, že se často nevyrovná ani...

Další z rubriky

Online daně budou jako elektronické bankovnictví, říká šéf finanční správy

Martin Janeček, ředitel Generálního finančního ředitelství

Finanční správa se začne postupně vymaňovat se závislosti na dodavateli IT systémů, společnosti IBM. Prvním krokem má...

Bytů k prodeji je v ČR méně a méně. Nabídka klesá ve většině krajů

Ilustrační snímek

Bytová krize se dál prohlubuje a nedostatek bytů trápí celou Českou republiku. V jedenácti ze čtrnácti krajů poklesl...

Otevírací doba obchodů o svátcích v červenci

Ilustrační snímek

Zákon o prodejní době v maloobchodě a velkoobchodě nařizuje, že obchody s plochou nad 200 m² musí mít zavřeno...

Najdete na iDNES.cz