Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Alitalia v tomto století ještě nevydělala. Italové opět odvrací krach

  13:30aktualizováno  13:30
Je to možná největší zázrak v letecké dopravě. Italský národní dopravce Alitalia v tomto století ještě nikdy nebyl v zisku, přesto stále existuje. Krach je opět blízko, jenže blízko je i italská vláda s nabídkou pomoci.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Reuters

Alitalia dlouhodobě prodělává, její podíl na trhu přebírají jiní dopravci, ale italská vláda ale nechce ztrátového dopravce stále poslat ke dnu. Peníze má jen na několik týdnů provozu.

Zaměstnanci tento týden odmítli plán na restrukturalizaci a požádali vládu o jmenování zvláštního správce. Začalo se mluvit o posledních dnech dopravce, s kterým létá výhradně i papež.

Italská vláda ale přišla s jiným řešením: ministr pro hospodářský rozvoj Carlo Calenda oznámil ve středu, že aerolinkám půjčí 300 - 400 milionů eur na další provoz. To by mělo zajistit provoz na další půlrok.

Alitalia je stále z většiny státní, 49 % získaly před časem Etihad Airways. Ty společně s dalšími investory vymyslely restrukturalizační projekt,který počítal s dvěma miliardami eur investic, ale také propouštěním 1 700 lidí a snížením mezd o osm procent. Plán podpořili i odboráři, jenže zaměstnanci v hlasování nakonec řekli, že ho nechtějí.

O osudu aerolinky mělo být jasněji během čtvrteční valné hromady, ta se ale nakonec neuskutečnila. Etihad už dříve rozhodnutí zaměstnanců komentoval slovy,že na něm všichni prodělají.

Alitalia byla v insolvenci už v roce 2008. Od té doby se dopravce ještě zmenšil a jeho role v italském letectví je ještě menší. Většinu cestujících převzali nízkonákladoví dopravci, na vnitrostátních trasách také částečně rychlovlaky. Firma má 95 letadel. Alitalia dnes pokrývá 18 procent italského trhu, největším hráčem je dnes Ryanair a easyJet.

Pro Etihad je italský dopravce zatím ztrátovou investicí: v roce 2015 firma prodělala 199 milionů eur, loni byla také ve ztrátě. UniCredit, která aerolinky financuje, oznámila minulý týden, že v aerolinkách utopila půl miliardy eur.

Problémy má Alitalia v době, kdy se letectví daří: ceny ropy jsou nízko, poptávka je vysoká. Ztrátových dopravců je minimum.

Dá se očekávat, že se objeví další aerolinky, které by chtěly Alitalii koupit. Nejčastěji se mluví o Lufthanse. Ta s Etihad vychází poměrně dobře, nedávno zahájila spolupráci s Air Berlin, kterou Etihad spoluvlastní.

Pro české zákazníky je dopad případných potíží minimální: Alitalia létá mezi Římem a Prahou, jiné linky do Česka nemá.

Autor:



Nejčtenější

Česká pošta se chtěla zalíbit na Facebooku, sklidila výsměch

Česká pošta na svém Facebookovém profilu vyhlásila soutěž o modré reklamní...

Po pošťácké internetové televizi, kterou loni Česká pošta rozjela na kanále YouTube, nyní rozpačitě baví své zákazníky...

Žena v letadle dostala jablko, po přistání jí za něj napařili pokutu

Boeing 767 společnosti Delta

Na svou cestu z Paříže do amerického Denveru společností Delta Air Lines jen tak nezapomene Crystal Tadlocková. Žena...



KVÍZ: Kolik chmele je v půllitru a co je spilka? Otestujte se, co víte o pivu

(Ilustrační snímek)

Jsme národ pivařů. Alespoň to platí o spotřebě na hlavu. Každý Čech do sebe za rok otočí v průměru pár set půllitrů....

To by stačilo. Šéf Korean Air odvolal své dvě dcery, firmě dělaly ostudu

Dcery ředitele Korean Air Emily Cho (vlevo) a Heather Cho

Šéf korejských aerolinek Čo Jang-ho v minulých dnech vyhodil z firmy své dvě dcery. Důvodem bylo jejich nedůstojné...

Ceny pozemků pro dům vyskočily na dvojnásobek. Kolik stojí ve vašem kraji?

Inženýrské sítě

Ceny stavebních pozemků stoupaly nejstrměji v posledních sedmi letech na Vysočině, v Královéhradeckém kraji a ve...

Další z rubriky

Firmy lákají nedostatkové zaměstnance, zajistí jim dopravu i ubytování

Výroba v písecké továrně Schneider Electric.

Firmy se stále častěji musí kvůli nedostatku zaměstnanců poohlížet po vhodných uchazečích mimo svůj region. Roste proto...

To by stačilo. Šéf Korean Air odvolal své dvě dcery, firmě dělaly ostudu

Dcery ředitele Korean Air Emily Cho (vlevo) a Heather Cho

Šéf korejských aerolinek Čo Jang-ho v minulých dnech vyhodil z firmy své dvě dcery. Důvodem bylo jejich nedůstojné...

Obchvat Českých Budějovic má stavební povolení, stavět se začne v září

Slavnostní otevření pětikilometrového úsek D3 mezi Veselím nad Lužnicí a...

Obchvat Českých Budějovic získal stavební povolení. Zhruba sedm kilometrů dlouhý úsek dálnice D3 od severního okraje...

Najdete na iDNES.cz