Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Alitalia v tomto století ještě nevydělala. Italové opět odvrací krach

  13:30aktualizováno  13:30
Je to možná největší zázrak v letecké dopravě. Italský národní dopravce Alitalia v tomto století ještě nikdy nebyl v zisku, přesto stále existuje. Krach je opět blízko, jenže blízko je i italská vláda s nabídkou pomoci.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Reuters

Alitalia dlouhodobě prodělává, její podíl na trhu přebírají jiní dopravci, ale italská vláda ale nechce ztrátového dopravce stále poslat ke dnu. Peníze má jen na několik týdnů provozu.

Zaměstnanci tento týden odmítli plán na restrukturalizaci a požádali vládu o jmenování zvláštního správce. Začalo se mluvit o posledních dnech dopravce, s kterým létá výhradně i papež.

Italská vláda ale přišla s jiným řešením: ministr pro hospodářský rozvoj Carlo Calenda oznámil ve středu, že aerolinkám půjčí 300 - 400 milionů eur na další provoz. To by mělo zajistit provoz na další půlrok.

Alitalia je stále z většiny státní, 49 % získaly před časem Etihad Airways. Ty společně s dalšími investory vymyslely restrukturalizační projekt,který počítal s dvěma miliardami eur investic, ale také propouštěním 1 700 lidí a snížením mezd o osm procent. Plán podpořili i odboráři, jenže zaměstnanci v hlasování nakonec řekli, že ho nechtějí.

O osudu aerolinky mělo být jasněji během čtvrteční valné hromady, ta se ale nakonec neuskutečnila. Etihad už dříve rozhodnutí zaměstnanců komentoval slovy,že na něm všichni prodělají.

Alitalia byla v insolvenci už v roce 2008. Od té doby se dopravce ještě zmenšil a jeho role v italském letectví je ještě menší. Většinu cestujících převzali nízkonákladoví dopravci, na vnitrostátních trasách také částečně rychlovlaky. Firma má 95 letadel. Alitalia dnes pokrývá 18 procent italského trhu, největším hráčem je dnes Ryanair a easyJet.

Pro Etihad je italský dopravce zatím ztrátovou investicí: v roce 2015 firma prodělala 199 milionů eur, loni byla také ve ztrátě. UniCredit, která aerolinky financuje, oznámila minulý týden, že v aerolinkách utopila půl miliardy eur.

Problémy má Alitalia v době, kdy se letectví daří: ceny ropy jsou nízko, poptávka je vysoká. Ztrátových dopravců je minimum.

Dá se očekávat, že se objeví další aerolinky, které by chtěly Alitalii koupit. Nejčastěji se mluví o Lufthanse. Ta s Etihad vychází poměrně dobře, nedávno zahájila spolupráci s Air Berlin, kterou Etihad spoluvlastní.

Pro české zákazníky je dopad případných potíží minimální: Alitalia létá mezi Římem a Prahou, jiné linky do Česka nemá.

Autor:



Nejčtenější

Válka o prodavačky pokračuje. Nástupní mzda v Lidlu bude 28 tisíc

Nová prodejna v Berouně se otevře v následujících týdnech.

Diskonty Lidl v Česku zvýší od března nástupní mzdu pokladních a prodavaček na 28 tisíc korun, tedy o pětinu. V Praze a...

Pět tisíc dolarů na ruku a sbohem. Amazon se zbavuje lidí bez motivace

Pracovníkům ve skladu Amazon se v USA důsledně říká „associates“, tedy...

Nestandardní cestou jde americký Amazon při propouštění zaměstnanců bez motivace. Svému personálu předložil „nabídku“,...



Fronty i na půl hodiny. Kaufland má málo pokladních, lidé si stěžují

(Ilustrační snímek)

V Kauflandu na pražském Bohdalci je 25 pokladen, v posledních dnech je však běžné, že fungují jen čtyři. Nakupujících...

Diesely v Německu už nikdo nechce. Ceny ojetin srážejí čachry s emisemi

(Ilustrační snímek)

V Německu za poslední rok výrazně klesl prodej nových naftových aut, ceny těch ojetých šly znatelně dolů. Vývoj souvisí...

Nejmladší český miliardář začal ve skladu. Dnes ovládá zbrojařské impérium

Majitel Czechoslovak Group Michal Strnad.

Pětadvacetiletý Michal Strnad se po převodu stoprocentního podílu zbrojařsko-průmyslového holdingu Czechoslovak Group...

Další z rubriky

Českého šoféra si za německou mzdu nikdo nenajme, obává se ministr Ťok

Tiskové konference se po skončení zasedání vlády účastnil premiér Andrej Babiš...

Vyplácením minimální mzdy platné v západních zemích ztratí české dopravní firmy svoji konkurenční výhodu. Za německé...

Vzpoura českých kamioňáků v Německu, 900 řidičů se chce soudit o plat

Kolona Cholupický tunel (9.8.2017)

Přes 900 českých řidičů a dělníků chce v Německu žalovat své zaměstnavatele, že jim nevyplácejí tamní minimální mzdu....

Finta s údajnou pomocí pro motoristy nezabrala. Billboardy musejí pryč

Billboardy u českých dálnic v pondělí hromadně změnily svůj obsah, nově na nich...

Silničáři u dálnic a silnic prvních tříd odstranili téměř 300 reklamních poutačů. Zmizela tak desetina nelegálně...

Najdete na iDNES.cz