Alitalia v tomto století ještě nevydělala. Italové opět odvrací krach

  13:30aktualizováno  13:30
Je to možná největší zázrak v letecké dopravě. Italský národní dopravce Alitalia v tomto století ještě nikdy nebyl v zisku, přesto stále existuje. Krach je opět blízko, jenže blízko je i italská vláda s nabídkou pomoci.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Reuters

Alitalia dlouhodobě prodělává, její podíl na trhu přebírají jiní dopravci, ale italská vláda ale nechce ztrátového dopravce stále poslat ke dnu. Peníze má jen na několik týdnů provozu.

Zaměstnanci tento týden odmítli plán na restrukturalizaci a požádali vládu o jmenování zvláštního správce. Začalo se mluvit o posledních dnech dopravce, s kterým létá výhradně i papež.

Italská vláda ale přišla s jiným řešením: ministr pro hospodářský rozvoj Carlo Calenda oznámil ve středu, že aerolinkám půjčí 300 - 400 milionů eur na další provoz. To by mělo zajistit provoz na další půlrok.

Alitalia je stále z většiny státní, 49 % získaly před časem Etihad Airways. Ty společně s dalšími investory vymyslely restrukturalizační projekt,který počítal s dvěma miliardami eur investic, ale také propouštěním 1 700 lidí a snížením mezd o osm procent. Plán podpořili i odboráři, jenže zaměstnanci v hlasování nakonec řekli, že ho nechtějí.

O osudu aerolinky mělo být jasněji během čtvrteční valné hromady, ta se ale nakonec neuskutečnila. Etihad už dříve rozhodnutí zaměstnanců komentoval slovy,že na něm všichni prodělají.

Alitalia byla v insolvenci už v roce 2008. Od té doby se dopravce ještě zmenšil a jeho role v italském letectví je ještě menší. Většinu cestujících převzali nízkonákladoví dopravci, na vnitrostátních trasách také částečně rychlovlaky. Firma má 95 letadel. Alitalia dnes pokrývá 18 procent italského trhu, největším hráčem je dnes Ryanair a easyJet.

Pro Etihad je italský dopravce zatím ztrátovou investicí: v roce 2015 firma prodělala 199 milionů eur, loni byla také ve ztrátě. UniCredit, která aerolinky financuje, oznámila minulý týden, že v aerolinkách utopila půl miliardy eur.

Problémy má Alitalia v době, kdy se letectví daří: ceny ropy jsou nízko, poptávka je vysoká. Ztrátových dopravců je minimum.

Dá se očekávat, že se objeví další aerolinky, které by chtěly Alitalii koupit. Nejčastěji se mluví o Lufthanse. Ta s Etihad vychází poměrně dobře, nedávno zahájila spolupráci s Air Berlin, kterou Etihad spoluvlastní.

Pro české zákazníky je dopad případných potíží minimální: Alitalia létá mezi Římem a Prahou, jiné linky do Česka nemá.

Autor:

Nejčtenější

Kvůli kolapsu D1 ministerstvo zvažuje zakázat kamiony v levém pruhu

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Ministr dopravy Dan Ťok viní z kolapsu dopravy na dálnici D1 především řidiče kamionů a dokonce ve spolupráci s policií...

ŘSD zkontrolovalo problematický úsek D1. O víkendu tu nebyl jediný dělník

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Zástupci Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zkontrolovali problematický úsek dálnice D1 u Humpolce, kde měla firma...

Problémový úsek D1 se rozšíří o jeden pruh, dokončí ho jiná firma

Kolony D1

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) kvůli zpoždění prací na opravovaném úseku D1 mezi Humpolcem na 90. kilometru a...

Nemá kdo obsluhovat. Německo bojuje s rekordním nedostatkem pracovníků

Ilustrační snímek

Německo se potýká s rekordním nedostatkem zaměstnanců, v zemi je několik set tisíc volných pracovních pozic. Pracovníci...

Elektřina bude luxusní zboží, řekl energetický expert v Rozstřelu

Energetický expert společnosti ENAS Vladimír Štěpán v diskusním pořadu iDNES.cz...

Emisní povolenky budou výrazně v dalších letech zdražovat elektřinu. Už se to děje, domácnosti si v příštím roce...

Další z rubriky

Další rekord. Pražské letiště během roku odbavilo už 16 milionů cestujících

Vstup do letové haly letiště Václava Havla v Praze

Letiště Václava Havla Praha potřetí za sebou slaví historický rekord, když počet odbavených cestujících v rámci jednoho...

Francouzské aerolinky povede poprvé v historii žena

Ředitelka Air France Anne Rigailová.

V čele letecké společnosti Air France stane 17. prosince poprvé žena. Devětačtyřicetiletá Anne Rigailová nahradí...

Problémový úsek D1 se rozšíří o jeden pruh, dokončí ho jiná firma

Kolony D1

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) kvůli zpoždění prací na opravovaném úseku D1 mezi Humpolcem na 90. kilometru a...

Najdete na iDNES.cz