Alkohol je před Silvestrem velkým lákadlem

Tradiční předsilvestrovský boom poptávky zažívají v těchto dnech všichni tři největší čeští výrobci piva, lihovin a vína. Šéfové Prazdroje, Stocku i Bohemia Sektu tvrdí, že se sváteční konzumace alkoholu oproti loňsku nesníží. Z Ankety ČTK navíc vyplývá, že lidé zároveň požadují kvalitnější nápoje.

Zcela vyprodané sklady hlásí největší tuzemská likérka Stock Plzeň, která končí letošní výrobu dnešní odpolední směnou a obnoví ji 5. ledna. Většina obchodníků se totiž už od poloviny listopadu předzásobuje kvůli růstu spotřební daně u alkoholu, který od 1. ledna zdraží půllitr čtyřicetiprocentní kořalky o osm korun.

Podle šéfa Stocku Martina Petráška je zájem zejména o všechny tři druhy fernetů - klasický, citrónový a pomerančový, které tvoří dvě třetiny všech prodejů. Další pětinu představuje rum a zbytek ostatní druhy alkoholu. "Velmi spokojeni jsme s prodejem ochucených vodek Amundsen, které jsme uvedli na trh před šesti týdny," dodal.

Staroplzenecký Bohemia Sekt, největší český producent šumivých a klidných vín, sice není zcela vyprodán, obchodníci už ale odebrali většinu jeho produkce. "V pondělí i dnes jsme zažili velký nápor řetězců, které se znovu naskladňovaly," uvedl  manažer marketingu Martin Fousek. Podle něj bude prodej pokračovat i ve středu. Firma skončila s výrobou 23. prosince a znovu ji zahájí 5. ledna, obchod ale běží neustále.

Podle obchodního ředitele Dalibora Šebely skoupí letos obchodní řetězce, které se předzásobovaly už od poloviny října, 80 procent produkce podniku. Doba nákupu vín se rok od roku zkracuje na několik posledních dnů. "Letošní novinkou je druhá vlna prodejů před Silvestrem," dodal Šebela.

Plzeňský Prazdroj bude vyrábět až do konce roku. "Zájem pivo je srovnatelný s loňskem," zhodnotil sváteční prodeje mluvčí největšího českého pivovaru Alexej Bechtin. Výrazně vyšší odbyt očekává Prazdroj u prémiového Pilsner Urquellu, tedy "plzeňské dvanáctky", a u nejdynamičtěji se rozvíjející značky Velkopopovický Kozel. Teprve na třetím místě bude ve srovnání s loňskem nejoblíbenější české pivo Gambrinus.

"Plánovaný tříprocentní nárůst prodejů pivo oproti loňsku naplníme," dodal mluvčí. Celkové prosincové prodeje značky Pilsner Urquell vykazují stabilní meziroční nárůst kolem deseti procent, což se podle něj potvrdí také letos. Podle Bechtina pracuje pivovar stále na tři směny a tam, kde je to nutné, například na varnách, v nepřetržitém provozu.

Podobné zkušenosti má i většina jiných tuzemských producentů. Shodně říkají, že předvánoční trh je pro ně klíčová. Mnohé pivovary připravily také několik speciálních vánočních piv. Například Ostravar, jehož dvanáctka letos získala ocenění Pivo roku 2003, nabídl pro vánoční trh zcela novou značku Strong. Jedná se očtrnáctistupňové pivo s výraznou nahořklou chutí.

Oslavy příchodu roku 2000 v Ústí nad Labem - šampaňské a ohňostroj.