Allianz dává některým svým obchodním partnerům „stopku“. Ilustrační foto

Allianz dává některým svým obchodním partnerům „stopku“. Ilustrační foto | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Pojišťovna odstřihne některé své prodejce. Jsou rizikoví, tvrdí

  • 19
Trojka na pojistném trhu chystá zátah na některé prodejce pojištění, kteří jsou podle ní příliš rizikoví. Od dubna si Allianz posvítí na tzv. broker pooly. Zatím to ale vypadá jen jako plácnutí do vody. O přitvrzení podmínek spolupráci se ve skupině dotčených zprostředkovatelů pojištění nic neví.

Pojišťovna Allianz nedávno oznámila, že od dubna chystá přísnější metr na některé ze svých obchodních partnerů, které zprostředkovávají její pojištění, na tzv. broker pooly. Důvodem má být neúměrná rizikovost jejich obchodního modelu. Allianz tvrdí, že místo dlouhodobě budovaného vztahu s klientem dávají broker pooly přednost pouze provizi.

„Budou-li dělat svůj byznys korektně, mohou s námi spolupracovat i nadále, ale pokud by jim šlo jenom o provizi, jejich podíl se u nás dramaticky sníží,“ řekl člen představenstva Allianz pojišťovny Tomáš Vysoudil.

„Jde o samoregulační opatření, jehož cílem je vytvářet obchodní vztah pouze s finančně poradenskými společnostmi, které mají dlouhodobě funkční podnikatelský model. V praxi to znamená odpovídající zázemí, rezervní fondy, standardy kvality a korektním způsobem nabízené a servisované poradenství,“ dodal Vysoudil.

Mluvčí pojišťovny Václav Bálek nechtěl jmenovat konkrétní společnosti, kterých se má nové opatření dotknout s tím, že by je to mohlo obchodně poškodit.

„Je jich několik, ale ne u všech dochází k ukončení spolupráce, u některých pouze Allianz snižuje provizi,“ upřesnil. 

Kdo dostane za uši? Zatím to nikdo neví

Mezi nejvýznamnější broker pooly u nás patří Broker Trust, Bonnet a Insia. Těch se ale opatření Allianz údajně netýká.

„Na trhu neexistuje informace, koho by se to mělo týkat,“ říká Jiří Paták, šéf finanční skupiny Chytrý Honza, kam patří broker pool Bonnet. Zatím to tedy spíš vypadá jen na čeření vody.

Zdroj IDNES.cz, který si nepřál být jmenován, míní, že za krokem Allianz může být i tlak ze strany některých finančně-poradenských firem. Těm může vadit, že nezanedbatelné množství jejich poradců odchází právě do broker poolů, a to s vidinou větší finanční odměny. Klasická finančně-poradenská firma totiž zpravidla stojí na základech tzv. multi-level-marketingu. To je zjednodušeně řečeno pyramida, v rámci které se získané provize od obchodních partnerů dělí třeba i do deseti stupňů - od nejvyššího manažera až po toho, kdo sjednal smlouvu.

Broker pool ale funguje jinak. Provize se rozkládá jen mezi centrálu a konkrétního poradce a případně ještě manažera mezi nimi. „Logicky nám stačí nižší marže, protože živíme méně úrovní než multi-level,“ vysvětluje Paták. „Snahu Allianz ale vítáme. S jejím apelem na kvalitu souhlasíme,“ doplnil.

S broker pooly spolupracuje i Česká pojišťovna. „V naší společnosti uznáváme pravidlo nulové tolerance vůči jakémukoliv neetickému jednání a pokud takové jednání odhalíme, okamžitě tuto situaci řešíme,“ informovala její mluvčí Ivana Buriánková.