Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Z regálů drogerie DM zmizí kvůli rodinnému sporu biopotraviny Alnatura

  18:20aktualizováno  18:20
Drogerie DM vyřadí z regálů poslední výrobky dlouholetého spojence Alnatura. Obchodní symbióza, která drogistickému řetězci DM a výrobci biopotravin pomohla vyrůst v lídry svých oborů, po 33 letech definitivně končí. A to kvůli sporům mezi dvěma švagry - zakladatelem drogerie Götzem Wernerem a výrobcem bioproduktů Götzem Rehnem.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: dm drogerie

Obiloviny, těstoviny, müsli, pomazánky a další ekologické produkty se zelenočerným logem na obalu z regálů „déemka“ postupně mizí již delší dobu. Rehn však počítá s tím, že v nejbližší době stáhne DM z prodeje i poslední dvacítku výrobků.

„Zbývá tam maximálně dvacet produktů Alnatura. Myslím, že to směřuje k úplnému vylistování,“ řekl Rehn listu Mannheimer Morgen. Alnatura má přitom v nabídce kolem 1 200 položek.

Podle Jiřího Peroutky, manažera komunikace DM v Česku, se to týká i tuzemských prodejen. Peroutka to zdůvodňuje tím, že se drogerie chce soustředit na vlastní privátní značku dmBio. V regálech tak potřebuje více místa. „Toto rozšíření je realizováno na úkor značky Alnatura, kterou v současné době od tohoto dodavatele dále neodebíráme,“ prohlásil Peroutka.

Spolupráce obou firem přitom úspěšně fungovala od osmdesátých let. Podle serveru magazínu Spiegel to byl právě Werner, kdo Rehnovi doporučil zaměřit se na výrobu tehdy nedostatkových biopotravin. Sázka na bio se ukázala být správná a profitovaly z ní obě strany. Díky vzájemné spolupráci měla Alnatura zajištěný odbyt a drogerie spolehlivého dodavatele.

Právě bioprodukty do značné míry určují i image řetězce. V Česku sice není poptávka po ekologických výrobcích nijak vysoká, v Německu však podle společnosti GfK mají už více než pětiprocentní podíl na celkovém trhu s potravinami a jde o lukrativní miliardový byznys.

Zlom přišel pravděpodobně před třemi lety, údajně kvůli neshodě na novém kontraktu. DM zareagovalo právě vytvořením vlastní řady bioproduktů, které postupně začaly v prodejnách nahrazovat výrobky Alnatura.

Místo DM Billa a internet

I když konec značky v řetězci znamená podle Rehna velkou ztrátu, společnosti se podařilo najít jiné odběratele. V Česku jejich výrobky od loňského podzimu nabízí například Billa. Nemalou část zajišťuje internetový prodej a také vlastní značkové prodejny, které po vypuknutí sporu začaly rychle přibývat. Růst tržeb kvůli výpadku klíčového zákazníka společnosti sice zpomalil, ale nezačal klesat.

V současnosti vedou obě firmy proti sobě dva soudní spory. V prvním jde o starou smlouvu z osmdesátých let, která DM dává spolurozhodovací pravomoc při výběru obchodních partnerů.

Ta podle Rehna přestala platit poté, co DM začal jeho výrobky vyřazovat z regálů. Ke konci minulého roku mu dal soud v Darmstadtu za pravdu. Řetězec se však odvolal, a tak zatím nemusí platit ani 2,3 milionu eur, které si jednostranně strhl z faktur.

Mnohem důležitější je však druhý proces. V něm si Werner spolu s dalším obchodníkem Wolfgangem Gutberletem nárokuje samotnou značku Alnatura. Argumentují tím, že pouze díky DM Alnatura vyrostla do dnešní velikosti.

Právě značka je přitom nejdůležitější částí firmy a pokud by ji mohlo používat i DM, znamenalo by to pravděpodobně konec. Také v tomto případě však soud první instance rozhodl ve prospěch Rehna.

Autor:


Nejčtenější

Řetězce zveřejnily, kolik platí pokladním, a stejně o ně mají nouzi

pokladní, ilustrační snímek

Výše průměrné mzdy, kterou platí řetězce prodavačům a pokladním, byla donedávna tabu. Předloni ji začal zveřejňovat...

Jak jedí chudé rodiny? Před výplatou o chlebu, po ní pizza a ovoce

Krajíce natřete hořčicí a domácí majonézou, navrch rozdrobte čedar.

Na jídlo a potřeby pro chudé může Česko čerpat 700 milionů korun z Fondu evropské pomoci nejchudším osobám. Většina...



„Levná“ pracovní síla není levná. Rumuni v Česku vydělávají víc než Češi

Ilustrační snímek

Občané Rumunska, kteří pracují v České republice, mají vyšší průměrnou mzdu než zaměstnanci s českým občanstvím. V...

Japonská společnost se omluvila za zaměstnance, protahoval si pauzu na oběd

Fast food, Japonsko

Japonská městská vodárenská společnost se na tiskové konferenci pro média omluvila za to, že jeden z jejích zaměstnanců...

TEST DNES: Pivo v plechu rychle stárne, už po pár týdnech může být zvětralé

Test plechovkových ležáků

Od piva z plechovky asi nikdo nečeká, že bude chutnat jako točené. Ne každý už ale ví, že se často nevyrovná ani...

Další z rubriky

Číňané dluh CEFC nesplatili, zabránila tomu J&T, uvedl odvolaný Tvrdík

Předseda České unie sportu Miroslav Jansta (vlevo) a šéf čínské skupiny CEFC...

Odvolaný místopředseda představenstva CEFC Europe Jaroslav Tvrdík uvedl, že CITIC Group dluh CEFC v pátek nesplatila,...

Miliardář Chrenek chce koupit ostravské ocelárny Mittalu

Zavážení vsázky na ocelárně do tandemové pece

Třinecké železárny, které spoluvlastní miliardář Tomáš Chrenek, podají nabídku na koupi ostravských hutí ArcelorMittal....

Nošovické Hyundai loni klesl zisk i výroba. Zakázky snižuje i brexit

Designér Thomas Bürkle s Hyundaiem i30 Fastback

Továrně automobilky Hyundai v Nošovicích se loni propadl čistý zisk o pětinu na téměř 6,7 miliardy korun. Méně klesaly...

Najdete na iDNES.cz