ČTĚTE TAKÉ:
O pendolinu se zpívá a vyprávějí vtipy
Během minulých dnů se mimo provoz ocitlo všech pět pendolin, která měla vozit cestující. Šestá souprava dosud pokračuje v testování tratí a sedmá čeká na přidělení technického průkazu. Na spojích, kde měla být nasazena pendolina, prozatím jezdí vlaky kategorie EuroCity.
Rychlovlaky se na české koleje budou vracet postupně. Ve středu v 5.56 by měl vyjet první spoj z pražských Holešovic do Ostravy. Ve čtvrtek budou jezdit tři soupravy a v pátek všech pět, které už byly dříve nasazeny.
Důvodem postupného závádění je, že každá souprava musí nejprve absolvovat testovací jízdu, na které budou i zástupci drah. Pak bude následovat podepsání předávacího protokolu, teprve poté budou soupravy uvedeny zpět do provozu.
Technické problémy, které se objevily krátce po uvedení do provozu, poškodily image Českých drah, které uvedení rychlovlaku připravovaly několik let. Dráhy proto byly nuceny snížit o dvacet procent speciální jízdné, které se na spojích zajišťovaných rychlovlaky platilo. Jízda druhou třídou vyšla na 500 Kč, první třída ještě o stovku dráž.
Nižší jízdné bude se bude v pendolinech platit ještě po celý únor. - více zde
Podle drah je za problémy odpovědný výrobce, společnost Alstom. Té daly ČD lhůtu do 31. ledna, kdy měla být závada odstraněna. Podle prvních zpráv se nyní zdá, že se to podařilo.
V opačném případě dráhy chtěly od výrobce požadovat penále asi 600 tisíc eur, v přepočtu tedy 17,2 milionu korun. Ministr Šimonovský dokonce pohrozil, že rychlovlaky vrátí (více zde). Podle úterního vyjádření drah se nyní ale otázka výše penále neřeší. Ta přijde na řadu až v okamžiku, kdy krize zcela pomine.
„České dráhy utrpěly škody v řádu desítek milionů. Ty jsou stále předmětem sumarizace - jejich vyčíslením se zabývá zvláštní pracovní skupina vytvořená generálním ředitelem ČD Josefem Bazalou. ČD uplatní po dokončení kalkulace nákladů tyto škody vůči výrobci - společnosti Alstom,“ řekl Ondrůj.
Postupné nasazování pendolin bude mít svou dohru i ve světě sázek. Společnost Fortuna totiž vypsala sázky na to, že všechna pendolina dojedou po svém znovunasazení do cíle. Protože ale dráhy nejprve nasadí jen jednou soupravu, sázky se budou vracet, vysvětlil marketingový ředitel Fortuny František Trantina.