AltaVistu opustí čtvrtina lidí

Jeden z nejstarších a nejznámějších internetových portálů AltaVista zahájil radikální očistný program, jehož cílem je vyvést společnost ze ztrát. Zeštíhlení postihne plnou čtvrtinu zaměstnanců: z devíti stovek jich bude muset odejít 225. AltaVista se také zbaví všech svých přidružených aktivit, především z oblasti multimédií, které se na původní vyhledávač nabalily postupně během pěti let jeho existence. Nadále se chce soustředit především na vyhledávací služby a vývoj příslušných technologií. "Požadavky na zpracování informací z webu a jejich využití při podnikání jsou stále větší a rozmanitější. Proto věříme, že hledání prožívá renesanci, a chceme se zaměřit tímto směrem," řekl šéf AltaVisty Rod Schrock.

Dokonalejším prohledáváním internetu chce společnost přitáhnout nové uživatele. Lepší služby obdrží také inzerenti - reklama zobrazovaná na internetových stránkách AltaVisty bude ještě přesněji reagovat na konkrétní dotazy uživatelů. Podle Schrocka se výsledky této restrukturalizace dostaví velmi brzy, severoamerická divize AltaVisty by měla vykázat zisk už v lednu 2001.

Zároveň se připravuje geografická expanze. Ze současných sedmi zemí se má do příštího léta AltaVista rozšířit do pětatřiceti.
První na řadě je Dánsko, kde se místní verze portálu objeví během tohoto týdne. „Je to strategie zaměřená na získání budoucího investora. Nasvědčuje tomu i způsob, jakým firma vše oznámila.
Snaží se prezentovat jako zisková a rostoucí,“ míní Jiří Donát z poradenské firmy Deloitte&Touche.

Souvislost probíhajících změn s budoucím vstupem AltaVisty na burzu připustil i Schrock. „Zisková globální společnost se zavedenou značkou je v dobré pozici pro veřejnou emisi akcií. V příštím čtvrtletí dosáhneme zisku a pak posoudíme, kdy je pravý čas vstoupit na trh,“ uvedl Schrock.

Majoritní akcionář AltaVisty, internetová společnost CMGI, připravoval uvedení akcií na burzu již v první polovině tohoto roku.

Po zřícení technologických kapitálových trhů však tento plán dočasně padl. CMGI koupila AltaVistu loni od Compaq Computer za 2,3 miliardy dolarů a vzápětí zahájila mohutnou reklamní kampaň na posílení pozice mezi portály.

To se ovšem nezdařilo, třeba jeden z hlavních konkurentů Yahoo byl v červenci téměř třikrát využívanější než AltaVista. Experti navíc poukazují, že mezi všestranně zaměřenými portály mohou přežít jen dva tři nejsilnější. „AltaVista se nyní snaží být nejlepší ve vyhledávání. Takové zúžení záběru je správná věc, investoři už nepřijímají strategii nabízet všechno všem,“ řekla pro news.com analytička Yankee Group Emily Meehanová.

Rostoucí konkurence na trhu tak tlačí i rivaly AltaVisty ke změnám. Koncem minulého týdne oznámil portál Go.com vlastněný společností Walt Disney, že přestává být všeobecně zaměřenou službou. Nově se Go.com zaměřil na volný čas a životní styl a ostatní oblasti přenechal specializovaným stránkám - zpravodajství ABC.com, sport ESPN.com a zábavu pro děti Disney.com.

„Starý Go.com nebyl špatný, jen se ničím moc neodlišoval. Dělal sice všechno správně, ale uživatelům nenabízel nic speciálního,“ ocenil změnu analytik poradenské Gartner Group Dan Marks.

,