AltaVistu si 'za babku' koupil nový majitel

Za zlomek někdejší ceny byla k mání jedna z pionýrských stránek světového internetu. Za pouhých 140 milionů dolarů se novým majitelem vyhledávacího portálu AltaVista stala společnost Overture Services. V srpnu roku 1999 přitom dosavadní majoritní vlastník CMGI zaplatil za 80 procent akcií AltaVisty téměř tři miliardy dolarů.

Propad cen způsobil nejen kolaps internetové ekonomiky, ale i úpadek samotné AltaVisty. Ta se v polovině devadesátých let stala jedním z nejrozšířenějších vyhledávačů a pro řadu tehdejších "internautů" vstupní branou do počítačové sítě.

Později se ale AltaVista snažila vytvořit velký internetový portál s řadou doplňkových služeb, jako bylo například připojení k webu nebo multimediální aktivity. V tomto směru ale nedokázala čelit konkurentům jako je America Online nebo MSN. V rychlém vyhledávání ji zase předstihl konkurenční Google.

Později se AltaVista snažila vrátit se svým kořenům a ořezat veškeré nadbytečné aktivity, propadala se však stále hlouběji do finančních obtíží. Jen do ledna 2000 nahromadila ztrátu 765 milionů dolarů. To tehdy přiznala americké Komisi pro cenné papíry při žádosti o uvedení svých akcií na trh - to se ale nakonec nikdy neuskutečnilo.

Nový vlastník Overture se chystá využít technologií AltaVisty pro své vlastní vyhledávací služby, u kterých si inzerenti platí za prioritní umístění mezi výsledky hledání.

Podle analytiků by příchod nového majitele mohl AltaVistě prospět. "Má dobrou technologii a spoustu patentů, ale v poslední době se jí nedaří převádět tenhle kapitál do konkrétních produktů. Overture má šanci tenhle potenciál oživit," míní například Safa Rashtchy, analytik společnosti U.S. Bancorp Piper Jaffray.

,