České dráhy dostávají na vlaky dotace od státu i od krajů.

České dráhy dostávají na vlaky dotace od státu i od krajů. | foto: Jan Karásek, MF DNES

Alternativní dopravci viní dráhy z dumpingu

  • 30
Soukromníci, kteří chtějí na českých kolejích bojovat o pasažéry s českými drahami, už zase bijí na poplach. Sdružení železničních společností (SŽS) se odmítá smířit s tím, že výběrové řízení na zajištění rychlíků mezi Pardubicemi a Libercem a Plzní a Mostem vyhrály České dráhy.

Soukromí železničáři se proto obrátili na antimonopolní úřad, aby prošetřil možný cenový dumping ČD při těchto dvou soutěžích.

"Zatímco ceny nabízené soukromými dopravci se lišily v řádu jednotek procent, České dráhy nabídly cenu nižší o více než čtyřicet procent. Nevěříme, že takto výrazně nižší ceny dosáhl monopolní dopravce pouze tím, že nasadil zastaralé vozy z počátku devadesátých let," uvedl Jiří Mužík, předseda SŽS.

Takhle levně to prostě nejde
SŽS se naopak domnívá, že pokles ceny umožnil dumping, tedy zlevnění na základě křížového financování z jiných tratí Českých drah. "Podle našich zkušeností se za tuto cenu taková trať provozovat nedá," dodal Mužík. Například mezi Plzní a Mostem nabídli podle SŽS šestnáct procent ceny konkurence.

Podle mluvčího Českých drah Aleše Ondrůje mohly dráhy nabídnout nižší cenu díky své velikosti. "Využíváme synergických efektů," řekl Ondrůj. To je například přesun souprav z jiných tratí nebo návaznost spojů.

Podle Ondrůje ČD náklady v žádném případě nefinancují z jiných činností. Cestujícím zmíněná soutěž přinese změny k lepšímu: například mezi Libercem a Pardubicemi budou jezdit novější vozy než dosud a také bude častější spojení. Cestující však nečekají tak moderní soupravy, jako nabízeli soukromí dopravci Viamont nebo Connex.

Výjimečný tender
Podle alternativních dopravců ministerstvo dopravy rozhodlo pouze podle ceny, i když soukromí dopravci nabídli lépe vybavené vlaky. Lepší služby na železnici chtěl také Liberecký kraj. Vypsal proto výběrové řízení, v něm však všichni dopravci nabídli tak vysokou částku, že kraj soutěž zrušil a dohodl se na další smlouvě s Českými drahami. V ní si vynutil na vybrané tratě lepší vozy a také sankce za příliš velká zpoždění.

České dráhy dostávají na vlaky dotace od státu i od krajů: rychlíky si objednává ministerstvo, regionální spoje kraje. Až na výjimky jezdí dráhy pro kraje bez jakýchkoliv veřejných soutěží, podobně proudí ročně i miliardy do autobusové dopravy.

Ministerstvo vyhlásilo loni poprvé veřejné soutěže na dvě tratě. Průběh soutěže se však soukromníkům nelíbil, a proto poslali ministerstvu sedm doporučení, jak soutěže vylepšit.