Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Méně éček i exotická chuť. Limonádovým obrům přibývá konkurence

  5:00aktualizováno  5:00
V Česku roste obliba méně známých limonád ze zahraničí. Netradiční značka, produkt na přírodní bázi, který není k dostání v řetězcích. To je recept malých výrobců nealko nápojů, kteří ukusují stále větší část trhu velkým firmám.

V Česku roste například obliba limonády Fritz Kola. | foto: Fritz Kola

Produkty lídrů globálního trhu s nealkem Coca Cola a Pepsi lze nakoupit vysoko v himálajských horách i v nejzapadlejších koutech Afriky. V modních čtvrtích Berlína, jako je Kreuzberg nebo Prenzlauer Berg, se však shání jen velmi těžko. Trh tam totiž jednoznačně ovládá Fritz Kola.

Firma založená před 13 lety v Hamburku studenty Mirco Wolfem Wiegertem a Lorenzem Hamplem se profiluje jako pravý opak dvou nápojářských gigantů a to nejen proto, že sází na přírodní složení. Fritz Kolu definuje především příběh o tom, jak dva mladíci se 7 000 eury ze stavebního spoření prorazili v drsné konkurenci nápojového trhu, léta ovládaného nadnárodními koncerny.

S tím se přesně trefili do vkusu nové generace a alternativní nealko malých výrobců se i přes vyšší cenu rychle začíná zabydlovat i v Česku. Nejde přitom jen o Fritz Kolu, kterou lze podle Alexandera Suji ze společnosti Premier Wines & Spirits zakoupit už na tisícovce prodejních míst a za letošní rok očekává stoprocentní nárůst prodejů.

Poptávka po malinovce strmě roste. Její výrobce dělá limonády už 129 let

„Lidé už chtějí něco jiného než známé nealko značky, i když těm se to asi nikdy nevyrovná,“ myslí si Clinton Koch, spolumajitel společnosti Mexicali, která se zaměřuje na import mexických specialit a pro země Visegrádu je distributorem mexických limonád Jarritos. Značka díky přistěhovalcům už dobyla USA a před dvěma lety nastartovala expanzi na evropský trh.

V Česku se rychle šíří s rostoucí oblibou mexických bister, i když podle Kocha stoupá poptávka i ze strany barů a kaváren, které se jinak na středoamerickou kuchyni nespecializují.

„Zájem stále roste, netýká se přitom už zdaleka jen Prahy,“ dodává Koch. Také podle Suje se nápojům daří i mimo hlavní město, kde je tradičně nejvyšší kupní síla a i nejrychleji tam přicházejí trendy ze zahraničí. „Fritz Kola je k dostání ve všech krajských městech a i většině okresních měst,“ říká Suja.

Podle Milana Šouly ze společnosti EM Drinks má však zájem o netradiční a dražší nealko své hranice. „Na vesnici se nedostaneme. Kde to jde, jsou města nad 50 tisíc obyvatel,“ říká Šoula, který do Česka dováží britské „botanicky připravované nápoje“ značky Fentimans.

Zájem o netradiční limonády mají i „lepší“ bary

Poptávka po fermentovaných nápojích s minimálním obsahem alkoholu je podle něj především ze strany barů nabízejících prémiový alkohol. Ty dlouho nebyly schopny nabídnout svým hostům stejně prémiovou nealko alternativu a místo výběrových značek měly v nabídce jen sortiment běžně dostupný v obchodních řetězcích. Podle Šouly však návštěvník takových podniků nehledí na cenu a neobvyklá značka má pro něj prioritu.

I zástupci dalších značek potvrzují, že gastronomie je pro ně klíčovým prodejním kanálem. Vedle velkoobchodu Makro zaměřeného na provozovatele restaurací jsou k dostání pouze v obchodech se zdravou výživou nebo farmářských prodejnách typu Sklizeno. I když třeba Fritz Kole se v domovském Německu podařilo proniknout do regálů řetězců Edeka a Rewe, v Česku by takový krok mohl u cílové skupiny pracně budovanou image značky poškodit.

„Momentálně není značka na vstup do řetězců připravená a bylo by to kontraproduktivní,“ říká Suja. „V řetězcích bychom si jen kazili značku,“ souhlasí Šoula. Ze stejného důvodu nemá podle něj smysl investovat do tradičních typů reklamy, jako jsou billboardy.

Cílení na spotřebitele, pro které má větší váhu neobvyklý produkt, přírodní původ a příběh výrobce více než cena, je zřejmě důvod, proč se malí nápojáři zřejmě nestanou lídry trhu. Tomu v Česku už léta dominuje Coca Cola spolu s Kofolou, kterým v posledních době začíná díky rozsáhlé marketingové ofenzivě šlapat na paty Pepsi (více čtěte zde).

Své zákazníky však mají a podle deníku Handelsblatt si v Německu dokázaly ukousnout sice nedominantní, přesto významnou část trhu. Jejich postavení je tak srovnatelné třeba s minipivovary.

Server iDNES.cz nechal lidi poznávat, zda poznají obsah kelímku:

Autor:



Nejčtenější

Brity pobouřila cibule v plastu z Lidlu. Mayová vyhlásila odpadu válku

Lidl začal prodávat loupané cibule v plastu. Zákazníci krok kritizují.

Britové na sociálních sítích kritizují diskontní řetězec Lidl za to, že začal prodávat loupanou cibuli v plastových...

Diesely nikdo nechce. V britských automobilkách hrozí masivní propouštění

(Ilustrační snímek)

Pracovníci automobilového průmyslu ve Velké Británii mají důvod k obavám. Snaha o ukončení provozu dieselových vozidel...



PŘEHLEDNĚ: Bankovní účty pod kontrolou. Startuje revoluce v bankovnictví

internetové bankovnictví, platba, internet, účet, banka, počítač, peníze

Bankovní trh se o víkendu výrazně promění. V sobotu totiž začíná platit nový zákon o platebním styku, který finančním...

Ceny bytů rapidně vzrostly. Za cenu jednoho v Praze jich v Ústí koupíte osm

(Ilustrační snímek)

Ceny bytů v Česku za tři roky zdražily o čtvrtinu. Průměrná cena za byt o výměře 65 metrů čtverečních se vyšplhala...

Spodničkáři Jejího Veličenstva přišli o licenci. Kvůli pikanteriím v knize

Britská královna Alžběta II. na garden party v zahradách Buckinghamského paláce...

Společnost Rigby & Peller měla výsadní postavení – dodávala luxusní spodní prádlo přímo do Buckinghamského paláce. S...

Další z rubriky

Prazdroj se od nového roku vaří už jen v Plzni. Japonci vycouvali z Ruska

Plnící linka plzeňského Prazdroje

Plzeňský Prazdroj po deseti letech ukončil licenční výrobu v ruské Kaluze. Rusko bylo druhou a nyní už poslední...

SROVNÁNÍ: Pohonné hmoty v Česku zdražují, benzin už stojí 30,79 koruny

Pohonné hmoty (ilustrační foto)

Zdražování pohonných hmot v Česku v uplynulém týdnu zrychlilo. Začátkem ledna ceny stoupaly o haléře, nyní vzrostly...

Lepší se to, ale Češi na experimenty pořád nejsou, říká gastromág Maurer

Pavel Maurer

Češi jsou v jídle stále konzervativní a málo experimentují, ale pomalu se to zlepšuje, řekl zakladatel a vydavatel...

Najdete na iDNES.cz