On-line prodejce elektroniky Alza.cz. Ilustrační snímek | foto: Alza.cz

Válka e-shopů: lídr trhu Alza odchází z největšího srovnávače cen Heuréka

  • 612
Největší český e-shop Alza.cz oznámil, že odchází ze srovnávače Heuréka. Zdůvodňuje to tím, že srovnávač již není nezávislý, jelikož ho koupila konkurenční e-commerce skupina Rockaway. Zmíněný obchod ale zatím není dokončený, ještě ho neschválil antimonopolní úřad.

„V první řadě je třeba říci, že Heuréka již není nezávislým cenovým srovnávačem, usnadňující zákazníkům správnou volbu. V současné době se jedná o placené služby, proto již z podstaty nelze hovořit o ‚nezávislém srovnání‘,“ zdůvodňuje krok marketingový ředitel Alzy Karel Kučera.

Zmíněná nezávislost má dvě roviny: jednak Kučerou zmíněnou placenou službu - tedy fakt, že nejvyšší vyhledané pozice nejsou vždy ty nejlevnější, ale bývají mezi nimi i sponzorované odkazy.

Druhá věc je potom fakt, že Heuréku spolu s Mall.cz loni v říjnu jihoafrický investor Netretail Holding prodal skupině Rockaway Jakuba Havrlanta, které nákup financovali její partneři Daniel Křetínský s Patrikem Tkáčem i PPF Petra Kellnera (více o nákupu jsme psali zde).

Heuréka se akci ze strany Alzy brání. „Heureka.cz je nezávislý nákupní rádce a srovnavač cen, který poskytuje stejné služby všem obchodním partnerům. Ze své podstaty je a musí být nezávislým subjektem. Veškeré procesy se řídí Kodexem Heuréky,“ říká ředitel srovnávače Tomáš Braverman.

Následujte nás, vybízí Alza ostatní e-shopy

Alza však nyní spustila dokonce web Bezheureky.cz, kdy ke stejnému kroku - tedy opuštění Heuréky - vyzývá i ostatní české e-shopy. Pro ty menší je to samozřejmě citlivé téma. Nákupní srovnávač cen Heuréka totiž pro mnohé zákazníky funguje jako vstupní brána, díky které se rozhodují, u koho daný výrobek nakoupí.

Právě proto k ní mají e-shopy podobný vztah jako například hotely ke stránce Booking.com (o iniciativě hoteliérů jsme psali zde). Na jedné straně je pro ně podstatným zprostředkovatelem návštěvníků, na straně druhé si ale kvůli provizím Heuréce snižují marži.

Alza je, coby největší český e-shop, v trochu jiné situaci. Odejít z Heuréky si může dovolit i díky tomu, že má velkou základnu zákazníků, kteří chodí přímo na její web. na druhou stranu i v zájmu srovnávače je mít nabídku co nejkompletnější, což po odchodu e-shopu s největší nabídkou zákonitě utrpí.

„Rozhodnutí Alzy nerozumíme, protože důvody pro něj nevnímáme jako opodstatněné. I přes tento krok si však mohou zákazníci na Heuréce vybírat ze 16 milionů produktů od více než 30 tisíc internetových obchodů,“ říká k tomu ale ředitel Heuréky Braverman.

Alza versus Havrlant s Křetínským

Současný krok Alzy a započatou iniciativu tak lze chápat jako výstřel ve válce e-shopů. Na její jedné straně stojí dlouhodobá česká jednička vybudovaná Alešem Zavoralem, která organicky meziročně roste o desítky procent. Na straně druhé Rockaway, kterému poslední roky k překotnému růstu pomáhají zejména akvizice.

Postupem času tak k menším specializovaným e-shopům jako Snowboards.cz, Parfemy.cz nebo Prodeti.cz přibyla například skupina obchodů s kosmetikou Vivantis, na počítače specializovaný CZC a prodejce dovolených Invia.

Tyto obchody pohánějí zejména peníze Daniela Křetínského a Patrika Tkáče, kteří se stali Havrlantovými partnery a vytvořili s ním skupinu E-commerce Holding. Na dalších nákupech se ale podílela třeba i zmíněná PPF, v případě Invie zase čínská CEFC (psali jsme zde).

Alza nyní evidentně nechce konkurenční skupině pomáhat v jejím byznysu. Tedy platit provize nebo „jen“ poskytovat data o svých prodejích. „Heuréka žádá e-shopy o data z jejich veškerých objednávek. Neposkytnou-li je, jsou velmi znevýhodněny, protože nemůžou vstoupit do aukce. Tato citlivá data může navíc skupina Rockaway použít v konkurenčním boji,“ píše se na zmíněném webu Bezheureky.cz

Rockaway: Heuréka ještě ani není naše

Mluvčí skupiny Rockaway Michaela Papežová se ale brání i s odkazem na to, že transakci ještě neschválil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. „Rozhodnutí Alzy odejít z Heureky nás mrzí, protože energie, kterou by Heureka i Alza mohly investovat do zkvalitňování služeb pro zákazníka, teď bude věnována řešení sporů, vymýšlení stanovisek a kampaní,” říká mluvčí skupiny Rockaway Michaela Papežová.

Zároveň dodává, že v tuto chvíli není Heureka nijak integrovaná do skupiny Rockaway, protože převzetí Heureky skupinou Rockaway není dokončeno, takže Rockaway nemá žádný mandát vstupovat do strategie Heureky ani jakýchkoliv dalších záležitostí.