Předloni firma dosáhla obratu téměř 25 miliard korun. Počet unikátních zákazníků loni překročil čtyři miliony. Za rok si objednali 37 milionů kusů zboží.
Alza rychlým růstem o dalších 17,6 procenta nepochybně postoupí nahoru také v žebříčku nejvýznamnějších tuzemských firem. Už v roce 2018 byla mezi třicítkou obratově největších společností v žebříčku Czech TOP 100. V roce 2015 byla na 54. místě.
Obratově nejvíce Alze pomohly prodeje mobilních telefonů iPhone 8 64 GB, herních notebooků Acer Nitro 5, a počítačových sestav na míru.
Zájem o sestavení stolních počítačů na míru byl překvapivě velký. Tento trh přitom obecně stagnuje. Podle Alzy k tomu pomohlo zkrácení doby dodání z deseti na čtyři dny.
Mezi nejprodávanější položky se pak dostal dárkový poukaz za 500 korun, fitness náramek Xiaomi Mi Band 4, MS Office 365 pro jednotlivce a zcela nečekaně i káva privátní značky AlzaCafé. V rodině vlastních značek už má firma přes 1500 produktů a s jejich rozšiřováním chce pokračovat. Patří sem například tonery, nabíječky, baterie nebo kancelářské stoly.
V polovině minulého roku e-shop spustil novou kategorii zboží pro domácí mazlíčky. Za tu dobu v kategorii prodal 250 tisíc kusů. Segment zboží pro domácí mazlíčky se zároveň stal nejrychleji rostoucím novým segmentem, a to nejen loni, ale historicky. Kategorie nabízí běžné krmivo, pelíšky, výcvikové pomůcky i netradiční produkty jako rámečky na otisk zvířecí tlapy.
Nejprodávanějším zbožím byly loni mobilní telefony, notebooky a bílé elektro. Alza měla pět dvoumiliardových segmentů, nově příslušenství a bílé elektro. Dvou miliard tržeb loni také dosáhla kategorie malých domácích spotřebičů, mobilních telefonů a notebooků. Na dostřel jedné miliardě byla kategorie krásy/drogerie, sportu nebo tzv. wereables, kam patří například sluchátka a fitness náramky. Nejoblíbenějšími značkami byl Apple a Samsung.
Za třiceti procenty obratu jsou objednávky firemních zákazníků. Ti nakupují třeba i kancelářské vybavení a úklidové prostředky.
V loňském roce se společnost soustředila na rozšiřování skladových kapacit. 41 procent objednávek tak má okamžitě k odběru. Počet kamenných prodejen však zůstal stejný (38) a nepohnula se ani expanze do dalších zemí. Firma sice už loni naznačila, že by ráda vykročila do Německa či Polska, ale to není na pořadu dne. Hodlá se víc soustředit na upevnění pozice v ČR, na Slovensku a v Maďarsku.
Zatímco na Slovensku obchodník, kterého reprezentuje zelený marťan, rostl o 15,4 procenta, v Maďarsku o 69 procent, čímž se stal třetím nejsilnějším online hráčem na tamním trhu. V loňském roce tam měl přes milion objednávek.
Nákupní statistiky obchodu potvrzují velký boom mobilních plateb. Jejich podíl se loni zvýšil z 50 na 56 procent, přičemž vyrovnané jsou platby kartou online a na terminálech. „Stali jsme se mobile first společností,“ říká místopředseda představenstva Tomáš Havryluk. Podobně rostla i návštěvnost z mobilů. Zvýšila se o pět na 55 procent.
Alza.cz zaměstnává 2100 lidí, věkový průměr ve firmě je 29,5 let. Hlad má zejména po zaměstnancích se specializací na výpočetní techniku. Havryluk uvedl, že by nebyl problém oddělení ze současných dvou set lidí zdvojnásobit.